Kemi, biologi och fysik = Naturkunskap B? - Forum

2011-06-21 17:34   Daniel

Hej.
I Sverige motsvarar Naturkunskap A och B kurserna kemi A, biologi A och fysik A. Gäller samma sak inom EU? T ex läkarprogrammet i Riga kräver kemi A+B, biologi A och fysik A.

Räcker det med Naturkunskap A+B och Kemi B för mig?

/Daniel


RE: Kemi, biologi och fysik = Naturkunskap B?
2011-06-23 22:33   Susanne

Det finns olika system i olika länder, vilket kan göra att man ibland får förstärka argumenten och bevisen för det som man vill säga. Automatiskt betyder inte Naturkunskap A och B att det motsvarar Kemi A, Biologi A och Fysik A i Lettland då det är så i Sverige. För att det ska kunna gå igenom där ändå, kan man behöva komplettera med motivering att det fungerar så i Sverige och att du där har motsvarande Kemi A, Biologi A och Fysik A. Naturkunskap A och B i sig säger inte dem automatiskt något om detta, utan det är information som man får testa att komplettera med för att bevisa att man har de förkunskaper som krävs.

För att se om det räcker med Naturkunskap A och B, kan det vara bra att kontakta skolan, berätta om detta och fråga om det kan godtas.


RE: Kemi, biologi och fysik = Naturkunskap B?
2012-02-09 12:19   Navid

Hej !

Jag undrar om att finnis här någon som kan svara på några frågor om antagning process och krav på läkare programmet i Riga universitet :

Jag har redan en motsvarande svensk Kandidat examen inrikting Biomedicin med tre års arbete erfarenhet som Receptarie på apotek båda i Iran och och turkiet samt ett års Lab assistant på en djur sjukhus .

Jag har pluggat till och med nionde termin på läkare programmet i Iran men tvingades att avbryta pga mina politiska åsikter mot regimen i Iran .

ville fråga om vad är antangskrav för läkare programmet i i Riga ? på STUDY ABOARD hemsida antagning kraven snitt betyg i GYM bör vara över 16 och för att kunna ansöka ! men det finns inte på season hemsida för det här program heller på Riga stradiens hemsida för läkare programmet :

Då vad är verkligen antagning krav ? om engelska språket behövs någon Tofel eller Itels eller Engelska B från GYM i sverige är tillräcklig .då bör betygen i Engelska B vara över VG ?

Jag har redan detta för ämne på Gym . Fysik A VG ,Fysik B VG , Biologi A+B MVG ,Kemi A+B MVG ,Matematik A+B+C VG och Matematk D G . Engeska A+B G

MVH Navid


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀