kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark - Forum

2009-08-25 16:06   A
Hejsan. jag undrar om man har någon chans att studera läkare i danmark om man har ett snittbetyg på 16-17 ?

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-04 00:31   MW
Sök på kvote 2. Kvalificerar du ej till kvote 2 (meriter/intervju) går du automatiskt över till betygskvoten. Antagningspoängen för att komma in på läkarutbildningen i Danmark var 2008: Köpenhamns universitet: 19,35 Syddansk universitet: 17,7 Århus universitet: 16,9 Ansökningsfrist 15 Mars 2010 (antagning en gång om året) så du har tid att läsa upp ett par kurser och höja snittet lite till. Hör av dig om du behöver hjälp eller om du är intresserad av att söka läkarutbildning i något annat land. Jag har bra koll på allt. Den särskilda behörighet som gäller för medicinstudier i Danmark, man måste snitta VG+ i kurserna för att få söka i kvote 2: Matematik E Fysik A Kemi B Svenska B Engelska A MVH Michael West micke_ad@hotmail.com

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-04 09:19   Jocke
Vilket snittbetyg ska man ha för att komma in i Århus i kvote 2?

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-07 14:44   MW
Jocke: Man söker inte på betyg i kvote 2. Det räcker med att snitta VG+ i de ovanstående kurserna, därefter är det meriter som avgör om du blir antagen eller kallad till intervju. Blir du inte antagen via kvote 2 så hamnar du automatiskt i kvote 1, vanliga betygskvoten. Michael West

RE: RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-08 01:01   Jonatan / Niveus
Århus kvot 2 var år 2009 11,0 på 7-trinsskalan. Dvs som lägst MVG i alla ämnen UTOM matematik E. Tänk på att alla kvot 2-procedurer varierar emellan universiteten.

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-08 01:07   Jonatan / Niveus
MW: Du har fel... läs ovan. From år 2008 övergavs det gamla systemet i Århus där man skickade in levnadsbeskrivning etc. Nu krävs bara betyg + ev. upplästa betyg. Sedan görs ett ämnessnitt där de som antas indelas i prioritet- främst efter vilka betyg de har i behörighetskurserna och sedan efter de som läst högsta kurserna i de valda ämnena. År 2009 landade kvot 2-snittet på 11,0 dvs 19,88.

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-08 11:29   MW
Tack för uppdateringen Jonatan! Hade varit lättare att ha bra koll om inte allting ändrades hela tiden och överallt vad gäller läkarutbildningar. Ciao

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-09 17:03   A
så det går inte att komma in med snittbetyg 16-17 i danmark? :( Men det står ju på århus hemsida att antagningspoängen är 16,9... förstår ingenting,.,

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-10 11:38   MW
A, 16,9 var statistiken för år 2008. Såhär ser statistiken ut år 2009: Köpenhamns universitet: 19,81 Syddansk universitet: 19,72 Århus universitet: 19,74 Så räkna med att du måste ha 20,0 nästa år. Kvote 2 i Köpenhamn och Odense verkar dock kvarstå som du kan söka om du har starka meriter. Mvh Michael

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-14 17:16   jonatt
Jag har MVG i alla de angivna ämnena, och skulle alltså ha fått 20,0 på dem via kvot 2 i Århus. Då hade jag alltså kommit in i år. Någon som är lite mer kunnig: är det troligt att även denna kvot stiger upp till 20,0 till nästa år? Och hur görs urvalet då? Lottning, eller övriga betygssnittet? Tack för svar!

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-18 09:56   MW
Jag mailade Aarhus universitet för några dagar sedan och har nu fått svar. De skrev att de varken använder sig av lottning eller intervjusovring i vare sig kvote 1 eller kvote 2. De räknar kallt med att alla med maxbetyg kommer in i bägge kvoterna. I praktiken har de alltså ingen plan för hur de löser ett eventuellt överskott. Det är ovanligt med maxbetyg i Danmark men de räknar troligtvis inte med alla smarta svenskar som söker med sina 20,0. Jag blir iaf inte förvånad om det stiger till 20,0 i betygskvoterna på alla universitetens betygskvoter samt Aarhus kvote 2 till nästa år med tanke på skillnaden mellan 2008 och 2009. Notervärt är att det krävs betyg i Fys B och Eng B till 2010, verkar gälla samtliga universitet (ingen information om Köpenhamn ännu). Tidigare har det räckt med Fys A och Eng A.

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-09-18 13:44   jonatt
Det lät ju bra. Då kanske det finns hopp för mig trots allt...

RE: RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-10-08 23:12   Läkarlinjen
Om du inte har tillräckliga meriter. Sök då in på Biomekanik/Kiropraktirk i Odense. Du kommer automatiskt in om du är svensk. Det är nämligen kvoterade platser. De första 5 terminerna är gemensamma/identiska med läkarlinjen(samma undervisning, samma tentor). Flytta därefter över till läkarlinjen på 6e termin. Detta gör ett antal biomekanikstudenter "inofficiellt" varje år. Magnus

RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-10-10 20:05   A
magnus, hur mkt i snitt måste man ha för att komma in på det då? och om Man på 6e termin byter till läkarlinjen ,är det också så att man KOmmer in på poäng?och om man nu byter vid 6e terminen till läkarlinjen hur lång är utbidingen,sammanlagt? jag har inte så höga poäng, behöver verkligen hjälp. Tips o råd Tack i förhand

RE: RE: kan man komma in på läkarlinjen med snittbetyg 16-17 i danmark
2009-10-13 00:27   Sanam
Hej. Tack för all jättebra info. Jag undrar, sista ansökningsdag är 15e mars, men kan man skicka in vad man förväntas ha innan man börjar eller gäller är det dom betygen man har det datumet? Hört att dom lägger på något poäng om man är under 21år eller 21? Sen vill jag veta, deras betygssnitt, räknar dom med ALLA våra betyg eller är de bara de ämnena som du nämnde och snittet på dom som de räknar med? Vet du något om hur det fungerar att söka till läkarlinjen i Norge? Tacksam för svar. MVH Sanam

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀