internationella relationer i Europa - Forum

2005-10-06 10:15   Alex
Hej! Funderarar på att börja läsa Internationella Relationer till våren.. Helst Köpenhamn eller någonstans i Frankrike.. eller egentligen var som helst! Någon som har gjort detta som har någon bra info?? Riktigt tacksam för svar!

Ang: internationella relationer i Europa
2005-10-16 23:02   Kaweh
Hej Alex Jag pluggar Politices Magisterprogrammet i Linköping. Förra året var jag i Lille, norra Frankrike och pluggade internationella realtioner och diverse kurser i politik. Att plugga i ett land där det satsas på studier såsåm statsvetenskap ger en helt annan bild av sådana studier än hemma i Sverige. I Frankrike kan man läsa "politik" på vanliga universitet. Men vill man göra det på riktigt ska man läsa på(Institut d'Etudes Politiques)eller Sciences Po som det också heter. Det finns 9 st sådana "skolor" runtom i Frankrike och de är väldigt välrenommerade. Det kostar inte alls mycket att läsa där utan man fixar det med Csn utan problem. Men att bli gjuten i deras form ökar ens chanser till toppjobb såväl i Frankrike som utomlands. När man pluggar fransk politik så är föreläsarna fransmän, ofta ledande teoretiker inom fransk politik. Handlar kursen om EU, tar de dit föreläsare direkt från Bryssel. Handlar kursen om Kina´, Ryssaland, USA osv så flygs föreläsare in från resp land för att man ska få genuin info. För mig var det ett klockrent år och jag skulle gärna åka tillbaks. Oftast läser man i 4år och får då en examen+ en Master på sitt CV. Fransktnivån kan va hyfsad innan man åker, den kommer att blu grym på plats, spec om man ska läsa i mer än ett år, TRO mig. Den mest prestigefyllda ligger i Paris, sedan är resten utsridda runtom i Frankrike. Söker man kan man göra det till alla. sök på google: iep så kommer en massa resultat så kan du klicka dig fram till de olika städernas siter. Hoppas dett kan hjälpa och stimulera ngt. Lycka till Kaweh

Ang: internationella relationer i Europa