internationella relationer i Europa - Forum

2005-10-06 10:15   Alex
Hej! Funderarar på att börja läsa Internationella Relationer till våren.. Helst Köpenhamn eller någonstans i Frankrike.. eller egentligen var som helst! Någon som har gjort detta som har någon bra info?? Riktigt tacksam för svar!

Ang: internationella relationer i Europa
2005-10-16 23:02   Kaweh
Hej Alex Jag pluggar Politices Magisterprogrammet i Linköping. Förra året var jag i Lille, norra Frankrike och pluggade internationella realtioner och diverse kurser i politik. Att plugga i ett land där det satsas på studier såsåm statsvetenskap ger en helt annan bild av sådana studier än hemma i Sverige. I Frankrike kan man läsa "politik" på vanliga universitet. Men vill man göra det på riktigt ska man läsa på(Institut d'Etudes Politiques)eller Sciences Po som det också heter. Det finns 9 st sådana "skolor" runtom i Frankrike och de är väldigt välrenommerade. Det kostar inte alls mycket att läsa där utan man fixar det med Csn utan problem. Men att bli gjuten i deras form ökar ens chanser till toppjobb såväl i Frankrike som utomlands. När man pluggar fransk politik så är föreläsarna fransmän, ofta ledande teoretiker inom fransk politik. Handlar kursen om EU, tar de dit föreläsare direkt från Bryssel. Handlar kursen om Kina´, Ryssaland, USA osv så flygs föreläsare in från resp land för att man ska få genuin info. För mig var det ett klockrent år och jag skulle gärna åka tillbaks. Oftast läser man i 4år och får då en examen+ en Master på sitt CV. Fransktnivån kan va hyfsad innan man åker, den kommer att blu grym på plats, spec om man ska läsa i mer än ett år, TRO mig. Den mest prestigefyllda ligger i Paris, sedan är resten utsridda runtom i Frankrike. Söker man kan man göra det till alla. sök på google: iep så kommer en massa resultat så kan du klicka dig fram till de olika städernas siter. Hoppas dett kan hjälpa och stimulera ngt. Lycka till Kaweh

Ang: internationella relationer i Europa
2005-11-04 13:37   Alex
Hej Kaweh! Tack for ditt svar!! jag har ocksa sokt till POL mag utbildningen i Lund till varen. Jag skulle dock helst velat aka utomlands och borja plugga pa universitet redan da! dock har jag inte haft nagon som helst framgang da jag forsokt hitta ratt bland alla univeritet och sjalva inskrivningsprocessen. Vet Du hur lange man maste ga pol mag programmet innan man kan ta sin utlandstermin?? kan man gora det redan etfer forsta terminen? hur lange hade du last pol mag innan du akte till Lille? vem ar det man ska kontakta for att komma in pa IEP? Jag har kollat upp IEP sjalv innan ocksa men har inte funnit nagon direkt kontaktperson eller fatt nagon information om pa vilken niva jag ska lasa osv. Det ar ju ganska svart att orientera sig i det franska studiesystemet! tror jag ska lasa pa premier cycle, le DEUG. Har bott i Frankrike sa spraket ar inget problem. Tacksam for svar!! Ha d bra Alex

Ang: internationella relationer i Europa
2005-11-04 15:53   Kaweh
Hej igen Alex Jag föreslår att du skriver ett standradmail med frågor gällande antagning, betyg,program, kurser, kosnader osv o skickar till den internationella koordinatorn på varje IEP. I Linköping åler man utomlands efter 2 år. Det är deras policy. Du måste kolla uoo hur de funkar i Lund . Normalt sett läser man på premier cycle o sen 4år inom ett prgram, Relations Internationales, Etudes europeennes osv. Hoppas du fick några svar iaf. Maila så fort du undrar, kawha260@student.liu ,bara kul om man kan hjälpa till!! Trevlig helg Alex MVH

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀