Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn - Forum

2008-11-11 12:47   A . heijbel
Hej, jag har planer på att studera som läkare utomlands jag först och främst är jag intresserad av danmark. Har kollat upp det mesta, men när det kommer till intagningskrav och betyg så skiljer sig alla uppgifter så mkt. Är det någon som vet vad snittbetyget ligger på för att komma in på läkarlinjen?Enligt syoguiden.com så skulle betygskraven 2008 se ut som följande: Köpenhamns universitet: 19,35 Syddansk universitet: 17,7 Århus universitet: 16,9 Kan detta verkligen stämma?Tacksam för svar, kanske även övrig info om läkarutbildningen i Danmark. /A

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2008-11-13 16:12   Rohlin
Hejsan, Anders heter jag och undrar samma som du :) Jag gick ut natur med "endast" 17.4 i betyg. Sedan har jag läst upp på komvux och ligger på ungefär 19.3. Nu undrar jag bara. De här med kvote 1 och 2 hit och dit. Hur funkar de egentligen. Helt enkelt, har man som svensk med 19.3 i betyg då man räknar med KOMVUX, någon chans att komma in på någon dansk skola? Eller är det som i Sverige att man måste ha 20.0 nästan, och dessutom utan att räkna med komvux? Skulle vara eeeevigt tacksam om du eller någon annan kunde svara eller förklara hur det fungerar. Tack på förhand

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2008-11-16 19:06   M
Du söker på de betyg som du gick ut med, dvs INTE upplästa betyg från komvux. Kvot 1 är ren betygsgrupp, kvot 2 är personligt brev och denna grupp har minskat avsevärt, så för att komma in i kvot 2 ska du har gjort ngt utöver det "vanliga". Odense har lite annorlunda system med antagningsprov/intervju vilket du/ni säkert kan läsa om på deras hemsida. Vad gäller köpenhamn så gå in på www.studier.ku.dk/optagelse/ där står allt om antagning,regler och statistik!

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2008-11-22 14:11   Karin
Hej! Jag har pluggat medicin i Köpenhamn i fyra år och det var länge sedan jag sökte. När jag sökte var betygskraven inte alls så höga som det är idag, och det är nog också därför många svenskar söker sig längre bort som Polen och Ungern. I alla fall, jag tycker 19.3 låter väldigt högt, men jag vet att utveckligen har varit sån de sista åren för att danskarna är trötta på så många svenskar. Men jag måste hålla med om att det inte var helt rättvist som betygsöversättningen var tidigare. Det är sant att det finns två kvoter, jag var i kvote 1...men jag är inte säker på hur det fungerar nu, men jag har kopierat en länk från KU som är för svenskar som vill läsa medicin i Köpenhamn. studier.ku.dk/optagelse/nordisk/vejledning_til_svenskere/ Lycka till!

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2009-01-16 09:10   Linnea
Hej! Ar det fortfarande mojligt att lasa upp betygen pa Komvux? Jag gick ut NV-programmet med 18,2 men behover ju hogre poang for att kvala in till en lakarutbildning, i alla fall i norden. Jag ar en 19-arig tjej som just nu befinner mig i Australien men vill borja lasa till lakare hosten 09 eller varen 2010. Tacksam for svar! Linnea

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2009-02-07 17:08   Tanja
Hej! Jag går sista året på gymnasiet, natur. Jag tror att jag kommer få runt 19.0 i betyg. Antagningspoängen har ju varit förvånadsvärt låga i Danmark: 16.9 17.7 och 19.35. Beror det endast på att det var första året som svenskar var tvungna att ha läst matte e? Jag har hört att det annars brukar ligga runt 19 överallt i Danmark. Nu kommer det ju också bli svårare för oss svenskar att bli antagna till Danmark. Är det någon som har en aning om vad det ungefär kan ligga på nu i höst 09? Tacksam för svar :D

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2009-02-07 17:09   tanja
Hej! Jag går sista året på gymnasiet, natur. Jag tror att jag kommer få runt 19.0 i betyg. Antagningspoängen har ju varit förvånadsvärt låga i Danmark: 16.9 17.7 och 19.35. Beror det endast på att det var första året som svenskar var tvungna att ha läst matte e? Jag har hört att det annars brukar ligga runt 19 överallt i Danmark. Nu kommer det ju också bli svårare för oss svenskar att bli antagna till Danmark. Är det någon som har en aning om vad det ungefär kan ligga på nu i höst 09? Tacksam för svar :D

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2009-02-07 17:11   tanja
Hej! Jag går sista året på gymnasiet, natur. Jag tror att jag kommer få runt 19.0 i betyg. Antagningspoängen har ju varit förvånadsvärt låga i Danmark: 16.9 17.7 och 19.35. Beror det endast på att det var första året som svenskar var tvungna att ha läst matte e? Jag har hört att det annars brukar ligga runt 19 överallt i Danmark. Nu kommer det ju också bli svårare för oss svenskar att bli antagna till Danmark. Är det någon som har en aning om vad det ungefär kan ligga på nu i höst 09? Tacksam för svar :D

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2009-08-24 13:19   D
Går det att komma in på läkarlinjen i Danmark, med gymnasiebetyg kompleterade med komvux och folkhöhskola? Omvårnadsprogrammet, betyg13,5. Komvux Ma C, Bi A, Fy A, Ke A, Bi B, alla kurser betyg G. Folkhögskola, Bi B, Ke B, Fy B, Ma D, betyg/omdöme 4(skala 1-4) Någon som vet?...hoppas, hoppas.

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2009-09-23 16:59   peter
hej mitt namn är Peter Jag går just nu i gymnasiet och skulle vilja studera till läkare i danmark. Jag skulle vara jätte tacksam om du kunde berätta lite om hur det är där, om språket är svårt? är tentorna på danska? kan man göra omtenta samma termin? när har man praktik? kan man göra praktiken i sverige? Är det som gymnasiet att det finns jullov, sommarlov, höstlov m.m. Har man lektioner varje dag och hur långa är dagarna? Det var många frågor men det skulle vara jättesnällt om du kunde svara på de. Det skulle underlätta för mig jättemycket att veta dessa grejer

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2009-09-25 17:23   Johan
Hej Är det någon som har statistik eller erfarenher om intagning på kvot 2 läkarutbildningen i danmark? Är det någon som vet hur tungt en tidigare utbildning kan väga i detta sammanhang såsom, t.ex om man är en nyligen utexaminerad biomedicinsk analytiker, sjuksköterska eller tandläkare med något års erfarenhet? /Johan

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2010-01-03 15:42   Zari
Hej Jag är en 18-åring tjej som tänker söka läkarutbildningen i Danmark 2010. Men jag skulle gärna vilja veta lite mer om hur man kommer in? Förresten på vilket språk läser man? engelska eller?

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2010-02-27 20:23   Sara
Hej, Min fråga: Kan man skriva sin "motiveret ansøgning" och CV på svenska, till kvot2? Jag har inte hittat något om detta på universitetens webbsidor. Mvh

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2010-04-01 11:51   Abbe
aa ´jag undrar samma sak som sara...Har 2 veckor på att lämna in det. Vill dock ej ringa dit..Tacksam för all hjälp. Mvh Abbe

RE: Intagningskrav i Odense samt Köpenhamn
2010-04-06 12:29   Sara
Hej, Jag ringde dit och tydligen kunde man det. Lycka till,

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀