hur länge - Forum

2007-08-17 19:18   as
hej jag vill veta hur länge pluggar man till läkare i usa är det 7 år eller 9 år och hur mycket pengar blir det . jag vet att man kan bli special läkare för hjärna hjärta osv

Studera till läkare i Tyskland?
2007-08-20 16:06   Crille
Hej! Jag undrar om det är nån som har läst till läkare i Tyskland? Isåfall, hur fungerar det för sökande från andra EU-länder, och var finns utbildningarna? Jag talar och skriver flytande Tyska, och tänkte att det kanske inte vore fel att söka dit, eftersom kraven här hemma är så höga. /Crille

Studera till Läkare i Tyskland?
2007-08-21 10:10   Anna
Hej! All info om universitetsstäder och ansöningsprocessen finns på www.zvs.de. EU medborgare söker på samma villkor som tyskarna. Det finns ingen specialkvot (har verkligen kollat upp det där. Du skickar in en tysk översättning av ditt betyg till zvs som beräknar ditt tyska betygssnitt. Våra svenska betyg översätts till en enorm fördel för oss och till skillnad från många tyskar har vi möjlighet att komma in i de mest populära studentstäderna. Vissa universitet har även en egen intagning utöver den genom ZVS och då måste man skicka tilläggsinfo till de olika universieten. Ett bevis på att man kan tyska (tex TEST DAF) behövs också nästan alltid. Info om språkprovet finns på Goethe Institutets hemsida. Lycka till!

RE: hur länge
2009-04-29 15:03   le
Hej, Angående läkarstudier i USA. Läkarutbildningen i USA är en fyraårig påbyggnadsutbildning. För att kunna påbörja din läkarutbildning i USA krävs ”pre –med studies”, en undergraduate-utbildning på college, som efter 4 år leder till en Bachelor examen. En del universitet kräver att du har en amerikansk undergraduate-examen medan andra universitet kan acceptera en svensk kandidat- eller magisterexamen. Det är även väldigt svårt att säga vad en läkarutbildning i usa kostar då det beror på flera faktorer. Men det är dyrt! t.ex. John Hopkins ligger på 40 000 dollar (kostnad för första året).

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀