hur finansieras dem sista åren? - Forum

2009-05-07 10:28   P
Hej! Jag undrar hur ni andra som redan går på läkarutbildningen finasierar dem sista åren? Jag har ringt och pratat med dem från CSN hur många veckor man får studiestöd+lån. 240 veckor vilket räcker till sex år. JAg är då intresserad av läkarutbildningen i antingen tjeckien eller ungern men då sa dem att dem har längre veckor än vad studiemedlen kommer räcka till. Vilket betyder att pengarna inte kommer räcka till dem kanske sista två eller ett år(en). Hur gör ni andra som pluggar i dem här länderna? givetvis kan man finansiera det hela själv, men det fordras ju ändå lite pengar. Tack på förhand / en som är orolig

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-11 11:44   Vendela
Jag har sökt till läkarprogrammet i Litauen och där räcker det i alla fall men kursavgiften är väldigt billig 5000 Eur per år. Kanske ett alternativ för dig?

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-11 18:51   P
Hej Vendela! JAg tänkte mer, om man lånar pengar från csn så har man ju x antal veckor, cirka 240 veckor (6år) med andra ord som man har rätt till studiemedel. men vissa universitet har fler veckor än vad dem här 240 veckorna räcker till. jag undrar då, folk som studerar i speciellt budapest och tjeckien. Hur gör ni för att finansiera det sista året då (csn har sagt att de universiteten har fler veckor än 240) /P

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-12 11:42   H.N
Hej! Jag ska själv börja plugga i Ungern. Men det enda tipset jag kan ge är att maxa till lån och spara spara spara! Dessutom kanske jobba lite varje sommar? Det är iaf mina planer. / H

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-12 15:48   P
Hej H.n! ska du börja plugga nu i höst eller nästa? isåfall var du ingern ska du plugga? vet du hur många veckor dem har varje termin? tacksam för svar mvh P

RE: RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-12 16:08   Vendela
Hej igen, Jag får, vad jag har förstått i alla fall, lån till samtliga veckor. Hoppas att det ordnar sig för dig. MVH Vendela

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-14 12:47   h.n
Jag flyttar nu i höst för att läsa pre medical school ett år. Skolan heter Mcdaniel. Sedan nästa höst blir det nog semmelweis. Nej tyvärr vet inte hur många veckor dom har varje termin. Ska du själv börja direkt på Semmelweis?

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-14 17:57   P
Hej H.N nej jag kan inte börja direkt på semmelweiss för jag saknar kemi och fysik kunskaper. oj, jag har också funderingar på att börja på mcdaniel men jag undrar om inte ett halvår räcker? känner du nån mer som ska börja där? eller ska du flytta dit sj? Jag pratade med dem på csn. dem sa att terminerna är längre på semmelweiss än vad det är här i sverige vilket gör att man saknar en del veckor på dem sista åren :( det r ju helt sjukt egentligen (tycker jag) :D jag funderar också på plugga på semmelweiss men har funderat lite på szegzed och kanske pecs. Men Budapest låter mer nice xD

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-15 12:29   h.
Okej. Jag läste samhäll på gymnasiet så det är därför jag vill läsa pre med. Lättare att komma igång i systemet. Jag har hört från vänner som har pluggat på Mcdaniel, och dom rekom. jätte mycket! Och hon sa att ett halvår är för hetsigt och att man pluggar konstant då. Jag vill inte stressa igenom ett halvår utan ska köra med ett år istället. Passar mig bäst :) Ja jag ska flytta ditt med en som jag känner. Vi båda har kommit in. Vart i Sverige bor du? ja jag har kompisar som pluggar på semmel. och dom tycker det är hur bra som helst. =)

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-15 17:15   P
Hej! Jo jag kan tänka mig aatt det blir myycket att plugga på ett halvår. Men jag undrade lite om man inte får lägga ut lite pengar sj på premed året? så därför tänkte jag att det kanske skulle vara bättre om man jobbade ihop lite pengar på hösten och börjar på vååren istället :D (trots allt har man ju bara 240 veckor men det är ju som du säger, man kan ju jobba ihop och spara spara en massa) men jag är ändå lite rädd att man inte får gå klart hela utbidlningen. Har du kompisar som har kommit till en sån situation? Jo ang. var jag bor, så bor jag i Jönköping :D gått IB programmet men har ingen fysik och kemi tyvärr :( trevligt att du svarar förresten /mvh P

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-18 10:33   H
Jo jag förstår hur du menar. Helst av allt hade jag också velat gå ett halvår såklart för att det är väldigt ekonomiskt. Men jag vet att det skulle kännas mycket lättare för mig att gå ett år, har mycket att lära mig och det vill jag inte stressa mig igenom. Precis som mig då, har inte heller läst fysik och kemi tyvärr:( Jag bor i Göteborg. Men jag har gjort upp en liten plan med hjälp av en kille (civilekonom) jag känner om hur jag ska finansiera dom sista åren. Och det går om man som sagt jobbar varje sommar och det viktigaste av allt att man SPARAR en del av sin CSN varje månad. Dvs slösa inte hela CSN pengarna som man får. Nej jag tycker inte att du ska vara rädd om att inte få pengar det sista året, det löser sig alltid på något sätt. Dessutom kanske du t.o.m får göra din AT i sverige det sista året? Istället för Ungern. =)

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-25 14:46   Dr
Hej, Tänkte bara dela med er av min syn på situationen. Själv slutför jag nu andra året på Semmelweis och jag vet av problemet med finansieringen... Vill ni att csn pengarna ska räcka alla 12 terminer har ni inget annat val än att begränsa er till att ta ut 20veckor studiemedel per termin. det motsvarar ungefär 70000kr per termin. Från de pengarna ska man betala terminsavgiften som för mig ligger på ~5400 USD, men för de nya studenterna som börjar efter sommaren kommer ligga på 7200 dollar. 7200 dollar motsvarar i dagens kurs 54000kr. Kvar har man 16000kr (70000-54000) som man ska leva på i 5 månader - dvs 3200kr i månaden. Vilket självklart är omöjligt. Hur gör studenterna då? För nya studenter som vill studera i Ungern, (framförallt budapest, som är dyrare att leva i) kommer att behöva inkomst från andra håll, de vanligaste sätten är: 1, Ta studielån för fler än 20 veckor per termin och därmed skjuta fram finansierings-problemet till slutet av utbildningen i hopp om att kanske reglerna ändras eller kanske öppnas det andra alternativ, tex banklån. 2, Besparade pengar/pengar från familj. 3, Sommarjobb. Detta är mer eller mindre ett krav både från skolan och din egna ekonomi. Tänk även på att en besparing på 10000kr från sommarjobbet innebär en ökning av 1000kr/mån under studieperioden. Det vanligaste sättet är dock en kombination av dessa 3. Jobba så mycket det går på somrarna, få familjen att bidra med det de kan, och ta studielån för 21 eller 22 veckor per termin istället för 20. Jag vill absolut inte rekomendera er att göra eller följa något av mina förslag. MEN jag råder er starkt att sätta er ner och räkna på siffrorna så ni vet vad ni ger er in på. Och någon pratade om att spara varje månad från csn pengarna. Jag skulle gärna vilja veta var dessa pengar ska komma ifrån... Med det avslutar jag! Jag ska försöka följa denna tråd ifall någon har frågor. Mvh Dr Ignaz Semmelweiss.

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-25 17:26   P
Hejsan! Tack för att du ville dela med dig om finansieringen! Jag undrar hur avgifterna är på dem andra skolorna som i Pecs, Debrecen, Szegzed? Men också, hur många veckor har dem? För vad jag har förstått det så styr veckorna finaniseringen (rätten till CSN pengar)? rätta mig om jag har fel. har dem fler veckor eller har dem skolorna mindre veckor än Semmelweiss? Vet du, om Semmelweiss har en bättre utbildning jämfört med dem andra läkarutbildningarna som Debrecen mfl.? Och jag undrar om det är många svenskar som går där och hur det är att studera där i Budapest. Här kommer många frågor som vanligt :D Men jag är tacksam om du har tid och lust att svara mvh P

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-26 12:11   Dr
Hej P, Skolorna i Pecs och Szeged har en terminsavgift pa ca 1000 USD lagre an Semmelweis, och jag antar aven att levnadskostnaderna ar lagre i de staderna. Jag har aldrig varit och halsat pa skolorna i Pecs, Szeged eller Debrecen sa nagon jamforelse kan jag tyvarr inte gora. Men utbildningen i stort i Ungern ar bra. Den ar teoretiskt inriktad och saknar en del under de praktiska aren (4-6). Svenska studenter hittar du pa alla skolor, eller i alla fall Pecs och Szeged, da Debrecen haller sig lite for sig sjalvt. Alla skolorna har liknande upplagg pa terminerna, vi gar i skolan 14-15 veckor med lektioner och forelasningar. Sen avslutas terminen med en 6-7 veckors tenta-period. Alla skolorna har ett upplagg pa minst 22 veckor som ar mojligt att soka CSN lan for. Du har mojlighet att ta csn lan for alla 22 veckor eller mindre (20). CSN beviljar i nulaget bara 240v totalt. Far jag fraga om du tankt soka in till skolorna i Ungern redan nu till starten i september eller senare? Mvh Dr Ignaz Semmelweiss

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-26 14:56   Emma
Hej Dr Ignaz Semmelweiss! Jag är intresserad av att läsa medicin i Budapest. Skulle vara tacksam om du kunde svara på föjande frågor: 1. ser att du pluggar i Ungern. Hur går det? är det svårt att klara tentorna? finns det gamla tentor att plugga på? 2. Hur många timmar om dagen pluggar du förutom föreläsningar. 3. Är föreläsningarna heldag eller 2 timmar? 4. Hur bra på engelska behöver man vara? om man är ovan blir man van fort? 5. Är studietakten fort? eller har man god tid att plugga inför tentor. 6. Känner du ibland att du inte orkar , är okoncenterad osv. vad gör du då? 7. Hur "smart" behöver man vara för att klara studierna? kuggar folk ofta på tentor. Har man bara 3 chanser... Oj det blev mkt men tacksam om du kunde svara =) // Emma

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-26 22:06   P
Hej Dr Ignaz! jag har tyvärr ingen kemi och fysik. Ska försöka fixa detta tills nästa år. Har till och med funderat på att ta det där premedical kursen på ett halvår (något du rekommenderar?) så jag ska försöka komma in nästa år istället. Jo jag undrar också om det blir mycket kostnader kring, ifall man failar på nån tenta eller så? och blir det även kostnader kring praktiken? jag har för mig att jag har sett någon avgift på deras hemsida men rätta mig om jag har fel :D jag undrar också, har du själv planer på eller är du helt inriktad på att du ska jobba i sverige sen? själv har jag funderat rätt mycket kring detta. jag har inga som helst planer att jobba som läkare i sverige utan kanske mer globalt men det känns som att många söker sig utomlands för att sedan komma tillbaka till sverige och jobba? :S jag menar en internationell läkarkarriär känns ju mer givande, men det är väl så jag resonerar. :) vad menar du förresten med att de saknar en dell under de praktiska åren? trivs du bra i budapest förresten? och hur är lärarna mot utländska elever? engelskanivån? jag tror att det här var alla mina frågor. JAg ber om ursäkt om det har blivit för många :D Mvh P

RE: hur finansieras dem sista åren?
2009-05-27 09:41   Dr
P, Jag har manga kompisar som gick Pre-med har i Budapest innan och i overlag ar dom val nojda. Kursen pa ett halvar ar ju sa klart med intensiv, ger en en chans att kanna pa livet i Budapest samtidigt som man far kanna av lite av pressen i plugget! Men jag hade enda rekomenderat att uttnyttja det svenska systemet och forsoka fa kemi och fysik kompetensen hemma istallet. Framst ekonomiskt sett. Kuggar man en tenta far man gora en omtenta gratis, nasta omtenta kostar kanske 50kr. Priserna ang. praktiken galler bara om du vill gora sommarpraktiken har i budapest istallet for hemma i sverige. De flesta soker sig till en vardcentral i sin hemstad och gor praktiken dar - Gratis. Jag vill garna inte prata sa mycket om mig da jag garna ar anonym jantemot mina klasskamrater :) Men jag kan saga att valdigt manga har tittar internationellt. Efter att du fatt din lakarlicens fran Ungern sa har du ratt att jobba overallt inom EU. Forutom det ar det manga som kommer sikta pa att gora USMLE proven for att resa vidare till USA och jobba dar efterat. Du kommer ha gott om tid att tanka pa detta under dina 6 ar, sa oroa dig inte sa mycket om det just nu :) Jag ar som sagt sjalv bara i andra aret men pa grund av spraksvarigheter och allmant mindre fokus pa den kliniska delen sa skulle jag vilja pasta att det ar den "enda" nackdelen med denna utbildning i Ungern. Vi kommer troligtvis vara mer teoretiskt utbildade an svenska lakare, men de kommer nog vara mer praktiskt forberedda. Jag trivs som fisken i vattnet, har inga planer pa att flytta over nagon annan stans. Lararna ar oftast professorer eller forskare inom omradet, bra engelska, bra kunskaper. Vissa aldre larare gillar dock att visa vem som har makten.. dvs dem. Fortsatt garna stalla fragor om du har nagra, men gor det garna i min nya forumstrad, sa det blir lattare for andra att hitta svaren! Mvh Dr Ignaz Semmelweiss

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀