Hur ÄR läkarutbildningen i centraleuropa? - Forum

2008-10-06 21:40   En som inte vill ge upp än...
Hej, Att bli läkare har varit min största dröm och önskan så länge jag kan minnas men tyvärr så gick det inte så bra för mig på gymnasiet. I och med att jag inte läste ett nationellt program så försvårades chansen för mig att läsa upp på komvux så just nu är min enda chans högskoleprovet (vilket inte går så bra) och utomlands. Jag har funderat en hel del på universiten i centraleuropa, tex Ungern och Poland och så vidare. Jag har en vän som också skulle vilja prova det men min fråga är: Hur är utbildningen egentligen? Hur är den uppbyggd? Jag har hört att den är väldigt tuff och vad menar ni med tuff? För läkarutbildningen brukar vara i generellt tufft men är det pedagogiken eller bara själva studiematerialet? För mig är lärandet det viktigaste. Jag har en speciell studieteknik och därför lite svårigheter i en del saker, utan arbetar bättre med små projekt, med en hel del egen inlärning, i kombination med praktiskt arbete och sådant dylik. För mig är det mycket förståelse och tillämpning som är viktigt för när jag väl kan det så kan jag verkligen det. Föreläsningar funkar men inte om hela kursen består bara av det. Jag har läst tex om en del saker och jag skulle tro att det bästa för mig är en läkarutbildning med tex PBL (Problembaserat lärande). Men använder något universitet utomlands (förutom usa och uk som jag redan vet om) just av detta? Vore tacksam för svar och om generell information angående lärandet.

RE: Hur ÄR läkarutbildningen i centraleuropa?
2008-10-08 11:15   Peter
Fråga dig först och främst om du är beredd på att punga upp med en halv miljon + studielån för att bli läkare? Du kommer nästan ha en husskuld i kölvattnet när du börjar som AT-läkare. Danmark är nog tyvärr uteslutet eftersom de inte lider av komvux där. (Om du inte försöker i kvot 2, men då bör du förvärva dig en del arbetslivserfarenhet först) Skriv istället högskoleprovet och försök i Sverige, lovar att det kommer bli billigare. Vet att detta låter cyniskt men det är sanningen. Försöker inte avskräcka dig, om du verkligen vill bli läkare, inte klarar att skriva ~1,7 på hp och är beredd på att betala för dig, så är nog Polen ett bra alternativ. Utbildningen i sig är mer konservativ och lärarna är väldigt stränga, men innheållet bör vara bra.

RE: Hur ÄR läkarutbildningen i centraleuropa?
2008-10-28 15:30   Rohlin
Ah, va du än gör. Åk inte till Rumänien i Cluj-Napoca i alla fall. Har du lite krav på din utbildning o vill ha det modernt o fräsch osv, är det inget bra alternativ. Va där 1 månad, och hoppa av. Det va ju jag de :) Men inget jag rekomenderar alls. Vet ej hur det är i Polen osv dock

RE: Hur ÄR läkarutbildningen i centraleuropa?
2008-12-03 19:07   Robin
hej! lärarna ställer krav här nere, det är inte som hemma! det är många små detaljer du ska kunna. en fördel är om du gillar kemi. du bör ha bra självdisiplin och var beredd på att läsa mycket på helger och annan ledig tid. om du vill gå en läkarutbildning med PBL bör du söka till Riga. jag har hört av en bekant som läste till läkare i linköping, och hon sa att PBL var mindre bra. men kanske passar dig mer. det är ju individuellt. där jag går är det ingen PBL, utan traditionell utbildning.

RE: Hur ÄR läkarutbildningen i centraleuropa?
2009-01-15 23:35   Scandal B
Ni som funderar på att plugga i östeuropa läs detta: www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.6673938

RE: Hur ÄR läkarutbildningen i centraleuropa?
2009-03-12 21:07   Frågetecken
Hej Rohlin! Jo det är så här att jag precis kollade upp fakta om universitet i Cluj, och det verkar jättebra. Men jag blev lite förbryllad av ditt mail, och undrar om du kan berätta vad som gick fel? Jag har nämligen hört att det är bra att studera i Cluj, ( dock att många hoppar av för att dem inte klarar av det) och att dem håller ganska bra nivå där nere. Varför ska man inte välja Cluj? Var det inte för tidigt för att bestämma sig att det inte funkade efter bara en månad? Ha det bra! // Frågetecken.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀