hur är läkarlinjen utomlands, snälla hjälp söta rara! - Forum

2008-01-09 00:05   anna s
hej! jag går andra året på gymnasiet och vill söka till läkarlinjen, och undrar hur man går till väga om man har alla MVG utom kanske 2-3 ämnen, men läser språk som tydligen ska ge extra poäng? läkaryrket är min dröm sen lång tid tillbaka.. om man inte har mvg i alla ämnen, är det kört att bli läkare? Jag pluggar som fan men klarar ändå inte alla mvg.. vet inte varför, kämpar som fan... men hur ska jag göra, söka utomlands är det en idé? eller är det dåliga utbildningar där? kan man utnyttja läkarutbildningar utomlands i SVerige senare eller? och kan man läsa upp betygen idag, någon som vet?! snälla ni som är i samma sits eller vet mycket ang mina frågor, svara gärna

Försök att komma in i Sverige
2008-01-09 17:49   bli
Hej Anna Det bästa du kan göra är att läsa upp dina g-, vg-ämnen på komvux genom prövning. Jag gick ut gymnasiet med 18.6 och läste snabbt upp till 20.0 på det sättet. Det som är problemet utomlands är att det kostar mycket och att det kan uppstå komplikationer när du senare skall söka AT. Det har tyvärr idag uppstått en hysteri där alla vill komma in direkt efter gymnasiet och därför tar snbbaste flyg ner till Polen utan att se vilka vägar man kan gå för att komma in i Sverige. (Det blev en lång mening) ...vet inte hur systemet kommer att se ut när du går ut gymnasiet, om komvux kommer att finnas kvar m.m. iaf Lycka till!

Ang: hur är läkarlinjen utomlands, snälla hjälp söta rara!
2008-01-14 12:35   läs upp
Skulle jag vara du skulle jag läsa upp min betyg. Du kommer då gå ut 2009 och 2010 så kommer man inte kunna läsa uppbetygen på komvux så antingen läser du upp betygen direkt efter eller så kan du göra en prövning på skolan när du tagit studenten. Har du läst språk samma som du läst på högstadiet så ger det 0.5 extra har du mvg i både engelsak a och b ger detta 0.5 extra gå till din stuie väg ledare och be om uppgifter om extra poäng!! Lycka till!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀