HUR ÄR DET MED TANDLÄKARE.... - Forum

2005-07-22 12:23   tl
Hej! Jag skulle jäääätegärna vilja läsa till tandläkare, men det är såå höga antagningspåäng i sverige och dessutom har jag inte läst ke b eller bi b som krävs för att kommma in. Var finns utbildningarna utomlands för folk som har ett snitt på 16-17? Jag undrar dessutom om man kan läsa en utbildning i sverige som har anknytnig till tandläkaryrket, t.ex tandhygienistprogrammet och sen komma in på tandläkaryrket mha av tandhygienistprogrammet? Jag är tacksam för alla svar. Berätta gärna om andra sätt man kan komma in på tandläkarprogrammet.

Tandläkare
2005-07-22 17:14   s
Givetvis skall du läsa till tandläkare, det är otroligt roligt. Jag rek dig att läsa i sverige pga spåket samt att den svenska utbildningen är den bästa i världen vilket kan hjälpa dig senare för ev jobb utomlands. kompl ke och bi på komvux, skriv högskoleprovet. i umeå och sthlm är det intag på intervju. Jag rek dock göteborg. Det går inte att läsa till TH och sedan komma in till Tdl, dock kan du få tillgodoräkna vissa ämnen. Om du vill läsa i utlandet finns först och främst norden vilket sverige har avtal med så att du inte behöver betala. i Finland finns det ett universitet i Åbo (tror jag) där all undervisning bedrivs på svenska. Du kan också läsa i oslo, bergen, köpenhamn. Utanför norden finns ungern, vilket är ett bra allternativ, det är dock dyrt och jävligt tufft enligt de som läst där, det kan ochså vara svårt att byta hem till sverige så man kan bli kvar där i 6 år och ca 1 milj fattigare. hoppas allt löser sig! mvh: från en snart färtig Tandläkare

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀