Hjälp! Tandläkarutbildningen i Polen eller (PUMS) - Forum

2014-11-07 23:39   Zahra.S.A
Hej !!! Jag ska ta studenten i år och har tänkt mig att läsa vidare till tandläkare på polen, och har tänkt mer på att plugga på Poznan (PUMS). Är det sant det jag hört om att dem luras det är 6 års tandläkarstudier??? Finns det någon student som studerar på någon utav de polska tandläkarutbildningarna, som kan ge lite feedback åt mig Hur är det med Intagningsprov/intervju. Vad gäller för olika skolor ? Skulle vara tacksam om ni kunde skriva ner allt det väsentliga ni vet och som jag bör veta. Är verkligen sönderstressad. Hälsningar Zahra

RE: Hjälp! Tandläkarutbildningen i Polen eller (PUMS)
2014-12-05 19:30   muhib popal
hej jag såg på studentum att du var intresserad av att söka tandläkarutbildning i Polen? Jag själv pluggar general medicine i Slovakien, Kosice. Här i min skola finns även tandläkarutb. Förra sommaren hjälpte jag nya svenska studenter förbereda sig för antagningsprovet och all ansökningsprocess och hjälp med att hitta lägenhet etc. Jag kommer göra det igen detta året. Man kan komma in på två sätt, antigen antagningsprovet eller att man blir erbjuden garantiplats. Hör gärna av dig om du vill veta mer

Muhibpopal2010@live.se

Facebook: Muhib Popal

RE: Hjälp! Tandläkarutbildningen i Polen eller (PUMS)
2015-03-23 14:54   1000
Hej.
Jag var bland de första som läste till tandläkare i wroclaw polen, Studierna är 5 år men AT tjänst tillkommer på 1 år som måste utföras i polen samt AT prov. Själv sökte jag transfer till Sverige efter några år och slapp både AT och AT prov. De som inte klarade AT provet efter 6 året fick åka till Finland/Norge för att jobba där 1 år sedan komma till Sverige för att erhålla sin svenska legitimation. Så i praktiken kan man säga att de utförde sin AT tjänst i Norge/finland plus polen om man ej klarar atprovet.

RE: Hjälp! Tandläkarutbildningen i Polen eller (PUMS)
2015-06-09 12:51   Fråga till "1000"
Hej,

Förlåt om jag lånar den här tråden men eftersom föregående skribent skrev nåt väldigt intressant så måste jag fråga dig igen eller nån som kan om detta:

Funkar det fortfarande som du säger angående Finland?

Att man kan bara åka dit och jobba och har finländarna nåt slags "AT-prov"? Eller får man licens automatiskt efter ett år precis som norrmännen får?

Detta är väldigt viktigt för mig att veta så jag skulle uppskatta enormt om jag kunde få nåt svar.


Tack så mycket på förhand!



On topic: Jag pluggar själv i PUMS och skulle tyvärr inte rekommendera skolan då det är mycket som inte fungerar som det ska. Hela organisationen är åt helsike och det är betydligt mer teori-inriktad än praktiskt inlärning.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀