Hjälp - dåliga betyg - vill bli läkare - Forum

2006-03-12 18:46   Darwinian medicine
Jag pluggade på Komvux, för jag trodde jag ville bli Ekonom. - Jag fick 6 femmor, 1 fyra, och 5 treor i betyg (snitt 4.1), vilket motsvarar ungefär 17,00... (Det räcker för att plugga vidare i Ekonomi, - problemet är bara att det var i de ekonomiska ämnena som jag fick treorna. - Ekonomi var alltså inte min grej.. ...sen har jag jobbat, och varit arbetslös... Nu läser jag Naturvetenskapligt Basår - och det går betydligt bättre. - F.n. ligger jag på 5:or i alla ämnen utom i Fysik (4:a), men men men jag får bara behörighet. Jag kan inte räkna in dem i mitt gymnasiebetyg! Sammanfattning: Jag får min behörighet i Kemi, Biologi, Fysik och Matematik, men jag ligger kvar på samma tradiga 4,1 i snitt. Vad gör jag? - Högskoleprovet? - Ja men jag måste få 1,8 - annars är det kört! - Plugga i Polen? - Det är ett alternativ, men inte lika kul. Jag vill snacka engelska eller svenska? - Skriva ett smickrande inställsamt brev till den skola där jag vill gå och beskriva hur bra läkare jag kommer att bli? - Ja vad tycker du? Kan man göra så? - Jag har fått ett tips från Syo att det kan funka, - det är alltså inte omöjligt trots att man inte har 20,00 i betyg? Vad tror du? - Vad tycker du jag ska göra / Tack för tips!!!

Ang: Hjälp - dåliga betyg - vill bli läkare
2006-03-13 23:31   arash
Hej! Vi är två killar, Arash och Mikael, som funderar på att plugga till läkare utomlands, eftersom det är omöjligt att plugga till det i Sverige vare sig man har 20.0 eller inte :) Vi har kollat upp Danmark och en del utav Polen. Vårat mål är att kolla upp alla länder i EU ända tills vi har hittat det bästa landet att plugga i. Detta tar förstås en hel del tid. Därför söker vi nu fler som är sugna på att plugga utomlands (kanske spanien eller italien?). Det som vi då försöker göra är att hitta ett land där alla i gruppen blir antagna och sedan åka dit tillsammans. Kom ihåg! Ju fler vi är, desto större är sannolikheten att vi lyckas. Om du har några frågor är det bara att ställa dem. Hoppas du är intresserad!

Ang: Hjälp - dåliga betyg - vill bli läkare
2006-03-14 22:31   Darwinian medicine
Jag har inte hört talas om det tidigare - det låter intressant Jag ska snacka med Syo imorgon (BiomedicinCentrum) och jag ska nämna er idé - Från studentum.nu trodde jag bara att det var i Polen, Tjeckien, Slovakien och i Ungern som vi hade chans med otillräckkliga betyg. ... me även italien, hmm låter intressant, men jag kan bara engelska (och lite tyska). - Vill helst plugga på engelska, Kan ni kontra med ett förslag på läkarutbildning på engelska??? Och förresten - räcker CSN till Italien, eller hur finansierar ni..? Vi hörs!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀