Hejsan - Forum

2007-10-03 16:16   Diana
Hejsan. Jag ska tipsa om ännu ett land, Belgrad, Serbien. Här kostar det 30,000 kr/år för att plugga engelska läkarlinjen. Bara så att ni som söker har fler alternativ =). Är i en annan stad i Serbien, finns inga svenskar här :(. Men det skulle vara kul och ha Internet-kontakt med någon som pluggar till läkare utomlands =). Maila mig gärna och lycka till ni alla som kämpar att komma in! PS: Det finns ett inträderprov i kemi och biologi, men de 30,000 kr är en sorts "mut" och proven har de enbart för tradition. Dessutom så lägger de till på hur många poäng man ska klara av i slutet av året, klarar man av ex. 60 poäng så kan man slippa betala pengar det året.

Ang: Hejsan
2007-10-10 13:02   Linda
Hej Jag är färdig ssk till sommaren och tänkte gå direkt vidare till läkare men vet dock inte var. Är väldigt intresserad av att höra hur du har det och så om du vill byta mailadress? Linda

läkarutbildning
2007-10-12 15:20   belgrad
Vem är det man kontaktar för att kunna söka dit. Det vore snällt om du skulle kunna säga det till mig. Min mail är slam_simon@hotmail.com.

Ang: Hejsan
2007-10-26 18:10   Masoud
tja Jag pluggar i tandlakar utbildningen i Ungern nu och det ar minst sagt valdigt tufft har. hur ar det i Serbien? Finns tandlakarutbildningen pa engelska? Hur ar skol systemet, ar det svart att klara proven eller gar det om man pluggar under terminen? For har i ungern sa ar proven orala, sa aven om du pluggar hart under terminen sa kan du kugga pa slutet av aret. Skicka garna en mail till mig om hur du tycker det funka i serbien. Masoud

Ang: Hejsan
2007-10-30 22:29   madicken
Hej Kan ni beratta lite om lakarutbildningen i Serbien, ar den godkannd i sverige? Och går det att tex fixa laganheter enkelt nar man kommit in på utbildningen? mvh

Ang: Hejsan
2007-11-05 22:25   Tatjana
Hej, men de är inte med i EU, hur blir det då ? om man vill flytta hem sen oc hvill jobba i sverige? jag har inget hört om att de ens tänkt bli med i EU ...då är man begränsad till att bli kvar o jobba där..? Tatjana

Ang: Hejsan
2007-11-08 20:37   tn
Hej du som läser till läkare i Belgrad ! De är inte med i EU då kan du inte söka jobb i sverige sen!?? eller har du tänkt stanna kvar där o jobba? ..många undrar och det viktigaste är just EU -frågan, så de vet att det inte bara är att komma tillbaks till sverige och börja jobbasen .., mina föräldrar är därifrån så jag har också språket för det är ju ett himla stort plus om man kan det, men jag väljer Rumänien i stället då de är med i EU, sen är det bara 15 000 kr i terminsavgift ..men du har säkert tänkt igen om den biten så du vet hur du ställer dig till situationen sen...det var bara en parentes i tillvaron ..;) tn

Ang: Hejsan
2007-11-08 20:47   tn
Hej Nej, läkarutbildning i Serbien är INTE godkänd i Sverige, de är inte med i EU så därför gäller det inte, det är alltså inte bara att komma tillbaks till sverige och börja jobba..jag är själv serb och jag har varit i kontakt med universitetet där, för det vore praktiskt att läsa i ett land där man kan språket, men jag ska läsa i Rumänien i stället, det är lika billigt där, 15 000 kr per termin..men de är med i EU så jag kan göra min AT i sverige om jag vill..likaså även få jobb när jag återvänder till sverige igen .. tn

Sant som sagt
2007-11-12 14:48   Diana
Hejsan, det är sant att Serbien inte är med i EU. Däremot så får man tänka att man kommer plugga utomlands i minst 5 år (även tandläkarutbildning) och under de här fem åren är det garanterat att Serbien är med i EU. OM det skulle mot all förmodan inte bli medlemmar i EU (men för några veckor sedan började förhandligarna, men som sagt OM) så går det visst att arbeta i Sverige, men då måste man göra TULE-prov (För läkarna, tandläkarna vet jag inte) vilket innefattar 5 ämnen; Gynekologi, psykiatri, internmedicin, pediatrik och ett till ämne som jag inte minns nu. Jag pluggar inte i Belgrad, utan en mindre stad, men däremot rekommenderar jag mer Belgrad, eftersom dess utbud på engelskspråkiga kurser är större.

RE: Hejsan
2008-02-02 13:49   Nadja
Hejsan! Jag är en iransk tjej och pluggar tredje året i gymnasiet, naturvetenskaplig linje. Jag och några till har funderat över att läsa till tandläkare eller psykologi utomlands. Just tandläkarutbilbingen har jag några frågor om, Om man skulle få icke godkänt på ett prov hur fungerar då omproven?Kostar det något och hur många chanser har man? Hur fungerar de muntliga proven i exempelvis kemi? Är även dessa orala? Har du någon information angående psykologi som leder till en yrkesexamen som är gångbar i Sverige eller andra delar av EU? Känner du kanske någon som pluggar till detta? En sista fråga, just Ungern vet jag inte så mycket, men jag hoppas på att man pluggar på bara engelska. Maila mig gärna: nadjaramst@hotmail.com Tacksam för svar Mvh Nadja

RE: Hejsan
2009-10-07 19:46   Sanja
Jag kan berätta att jag och min syster har precis börjat första året på läkarlinjen i en stad i Serbien. För engelskalinjen har de tagit bort inträdesprovet från och med detta året. Det kostar 3600 euro varje år och fast de inte är med i EU så har de sedan 05-06 ändrat sina program så de är accepterade i resten av europa! Det är ett speciellt skolsystem som gör det möjligt att arbeta som läkare över hela europa när du är klar med skolan. Ännu är detta nytt och det finns inte alls många utländska studenter i vårat år, de flesta är härifrån och läser på engelska (för att sedan byta till serbiska efter ett år) för att slippa skriva inträdesprov. I vår klass (samt tandläkarlinjen) finns det 3 studenter från canada, en från slovenien och en från iran resten är serber. De har även tandläkare och pharmacy på engelska.

Studera läkare i serbien!
2015-01-08 21:09   Max Anstrén

Hej! Jag ser här att du studerar i Serbien, jag har bara lite funderingar på detta om du har tid?

Mvh,

Maximilian Anstrén


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀