Har kan ni stalla fragor till en 2 ars elev pa Semmelweiss U. /Budapest - Forum

2009-05-26 12:42   Dr
Var sa god, Jag kan inte lova att jag kan eller har tid att svara pa alla fragor, men jag ska gora mitt basta! Mvh Dr. Ignaz Semmelweiss

RE: Har kan ni stalla fragor till en 2 ars elev pa Semmelweiss U. /Budapest
2009-05-27 14:00   Emma
Hej Dr Ignaz Semmelweiss! Jag är intresserad av att läsa medicin i Budapest. Skulle vara tacksam om du kunde svara på föjande frågor: 1. ser att du pluggar i Ungern. Hur går det? är det svårt att klara tentorna? finns det gamla tentor att plugga på? 2. Hur många timmar om dagen pluggar du förutom föreläsningar. 3. Är föreläsningarna heldag eller 2 timmar? 4. Hur bra på engelska behöver man vara? om man är ovan blir man van fort? 5. Är studietakten fort? eller har man god tid att plugga inför tentor. 6. Känner du ibland att du inte orkar , är okoncenterad osv. vad gör du då? 7. Hur "smart" behöver man vara för att klara studierna? kuggar folk ofta på tentor. Har man bara 3 chanser... Oj det blev mkt men tacksam om du kunde svara =) // Emma

RE: Har kan ni stalla fragor till en 2 ars elev pa Semmelweiss U. /Budapest
2009-05-28 09:24   Dr
Emma, Vad konstigt, jag svarade pa dessa fragor i den andra traden at dig men jag ser nu att studentum inte lagt upp de svaren... Jaja jag forsoker val igen da :) 1, Japp jag pluggar i Budapest och jag trivs jattebra, tentorna har jag sjalv inte haft nagra storre svarigheter med och ar man duktig och pluggar under terminens gang sa kommer man klara sig finfint! Det finns mangder av gamla prov och anteckningar fran tidigare elever! 2, Allt ar ju saklart individuellt, jag sjalv pluggar ganska lite da jag inte har press i form av tenta i narheten, sa forsta 3-4 veckorna av skolan pluggar jag inte mycket medan veckorna infor tentor trappar jag upp betydligt... Nu till exempel da vi ar inne i tentaperioden sa sitter jag pa biblioteket 13 timmar om dagen... Alla kor sina race, men sa lange man hanger med under terminens gang sa klarar man sig galant, och forsta terminen pa Semmelweis har man det ganska lugnt sa man har tid att hitta "sin" pluggmetod! 3, En forelasning ar oftast 90min 4, Engelskan kommer komma automatiskt, som svenskar har vi oftast bra engelskakunskaper jamfort med andra lander som kommer hit, det kommer saklart kannas ovant i borjan och man kanske inte hittar alla ord, men det vanjer man sig snabbt vid! 5, Studietakten ar sa snabb som den behover vara, det ar volymmassigt jattemycket material som vi ar tankta att lara oss, men samtidigt tycker jag att man har god tid att plugga in det ocksa, sa lange man inte skjuter upp allt till slutet. 6, Absolut gor man det, da gor man nagot annat an att plugga! Att lasa medicin innebar inte att man kommer sitta framfor bockerna dagarna ut och dagarna in, trana, umgas med kompisar och slappna av ar minst lika viktigt for att man ska orka med allt annat! 7, Man behover inte vara "smart" for att lasa medicin, det racker med motivation och vilja - det kommer man langt pa! Och bara en san sak att du fragar dessa fragor pa ett forum pa internet visar att vilja och motivation finns! Ang att folk kuggar tentor har beror oftast inte pga att man "bara" har 3 chanser (som jag for ovrigt tror att dom tagit bort gransen) utan snarare att tenta-perioden tar slut innan dom hinner klara alla tentorna! Tentaperioden varar i 7-8 veckor och under den tiden har man kanske 4-5 tentor att klara av. Kuggar man ett prov innebar det oftast att man gor om provet veckan efter... och efter 3 kuggningar har en stor del av tentaperioden forsvunnit at bara det amnet! Basta tipset ar att hanga med och plugga under terminens gang sa att inget nytt material behovs lasas in under tenta-perioden - sa allting bara blir repetition! Lycka till!

RE: Har kan ni stalla fragor till en 2 ars elev pa Semmelweiss U. /Budapest
2009-05-29 22:43   emma
Tack så hemskt mycket för alla dina svar. Jag tror inte du förstår hur mycket detta har hjälpt mig och gjort mig mer säker på mig själv! :) TACK!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀