Gdansk eller cluj?? - Forum

2010-01-15 18:11   anna
Hej, Jag undrar vilket universitet som är värt att satsa på, cluj eller Gdansk. jag vill gå till Gdansk men fick lite ångest när jag såg att årsavgiften ligger på 100000kr medan i cluj på 30000kr. täcker csn ekonomiskt om man åker till gdansk och är det värt att gå till gdansk med tankte på den höga årsavgiften, eller tjänar man på att åka till rumänien? Jag skulle verkligen upskatta lite hjälp

RE: Gdansk eller cluj??
2010-02-08 18:19   Swedoctors
Jag kan inte svara för gdansk men i rumänien har vi det så här... Standarden på de olika universitet skiljer sig lite gran. De som studerar i Cluj säger att deras universitet är den bästa , de som befinner sig i Targu Mures hävdar att de är otroligt mycket bättre än Cluj och de som studerar i Bukarest påstår att de är det bästa som har hänt Rumänien sedan Ceausescu tider. Det viktigaste borde vara a tt alla dessa universitet håller EU standard och är erkända i Sverige. Jag personligen valde Timisoara för den multikulturella , vackra staden , välorganiserad universitet och hyfsat bra pris. Ett år här kostar 4000 euro och vi läser precis samma sak som de i Cluj , Targu Mures och Bukarest. samtidigt finns det möjligheten för att EU- medborgare att komma in gratis genom ett intagningsprov som ä ger rum den 22 juli. Det är en multiplechoise test som innehåller 60 frågor med förslag på svar. Den är uppbyggd på materia från (motsvarighet) Biologi B och ni får en bok med alla möjliga kommande frågor redan nu. Det finns också möjligheter till lektioner med en privat lärar som förklarar all materia samt vägleder dig genom inlärningsprocessen. Gör förberednings tester och fokuserar på just dina behov. Jag skulle också rekomendera att starta så fort som möjligt för att ha gott om tid för att gå igenom all materia. Personligen jag startade studera till intagningsprovet i April och vi var två svenskar som pluggade med samma privat lärare och båda kom in gratis. Kostnaden för en lektion ( 2, 5 timmar ) är 25 euro. Passa på , det finns begränsad med platser. Universitatea de Medicină şi Farmacie “Victor Babeş“, Timişoara har inga krav på naturvetenskaplig basår eller höga snittbetyg. Angående andra frågor som boende och livet. Lägenheter här kostar mellan 250- 300 euro 2 rum och kök mitt i stan. Det finns också många som delar lägenheter eller bor i större kollektiv. Vanligtvis tar det ungefär 2-3 dagar att hittar något som passar en . Det finns agenturer som tar fram de olika förslag precis efter dina önskemål. Maten här är lite billigare än i Sverige och utelivet är fantastisk. Om ni har fler frågor eller funderingar får ni gärna återkomma. Hoppas vi ses nästa år !

RE: Gdansk eller cluj??
2010-02-18 13:14   b.s
Hej på alla,nu har jag sökt till läkarutbildningen i rumänien=),har tagit reda på nästan allt man behöver veta om Cluj och Targumures. Behöver ni hjälp så är det bara o adda mig på msn barre83@hotmail.com Lycka till=) Mvh/B.S

RE: Gdansk eller cluj??
2010-02-22 12:26   Joanna
Hej! Jag hade också funderingar på Gdansk, men har slutligen valt att söka till Cluj då jag hört om personer som bytt från Polen till Rumänien (Cluj)(av ekonomiska skäl) och är lika nöjda för det! Fastän utbildningen är billigare, tyckte de att den höll samma nivå. Men vare sig du väljer Gdansk elelr Cluj så kommer det valet INTE vara avgörande för om du blir en bra läkare elelr inte.. Det som avgör är hur mycket självdiciplin och vilja du har! Om du behöver hjälp med ansökningen till Cluj, så är det bara att adda mig på msn: joanna_venus@hotmail.com Lycka till=)! /Jo

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀