gdansk - Forum

2005-06-22 13:24   rumkompis
Hej!! Jag har en fråga till dem som ska plugga läkare i Gdansk om hur studentrummen är.....Jag vet att man måste dela rum första året, men vad innebär d egentligen? Sover man i ett o samma rum eller är det som en pytte liten "lägenhet" där man har ett mindre rum var där man sover själv i och har en anslutande inträde/pentry som man har som gemensamt utrymme.....tacksam för alla svar så att man nte blir för chockad över något när man väl är där...

Hej!
2005-06-23 11:37   mia
Hej! Jag ska börja läkarutbildningen i Gdansk nu i höst och jag tror att det är så att man delar rum med någon, så har man gemensamt kök och toalett och dusch...Men jag är inte riktigt säker på hur det där fungerar. Hursomhelst så är det tydligen också jättebilligt att hyra en lägenhet några stycken och dela på hyran. Då har man åtminstone ett helt rum för sig själv och mer frihet. Men de som bor i studentlägenheterna säger att det är helt okay och att de trivs. Så man hoppas ju på det bästa :) Ha det bra! /mia

boende
2005-07-10 16:15   studerande
Hej! jag ska börja på år 2 i gdansk så jag vet hur boendet fungerar! först o främst ska jag berätta att när ni kommer till studentboendet i gdansk träffar ni ett par damer i en reception som inte pratar engelska... det brukar vara en polsk kille som hjälper till att tolka när man kommer. om man inte vet detta kan det komma som en liten chock... troligtvis kommer ni på förska åtet att bo 2 o 2 men det blir säkert inte länge, jag bodde så endast 2v sen fick jag eget rum, så ett helt år blir det absolut inte! det är bara ett litet rum med två sängar o ett litet matbord, ett skrivbord o ett kylskåp. och så är där en liten vrå för handfat. rummen vr inte gjorda för 2pers, men den första tiden går det bra, sen är det skönt att få eget eller flytta ihop i lägenhet som inte är så dyrt. det är synd att vi inte kan ta emot er men det är bara första året som man börjar i sept, vi kommer i okt! hoppas allt går bra! jag tycker ni gör helt rätt o läser utomlands, utbildningen är tuff men jätte rolig! med vänliga hälsningar, katarina bifogade en bild på vildsvinen som finns vid studentboendet!

Hej Katarina!
2005-07-13 07:32   mia
Hej Katarina! Gud vad roligt att du svarade, du anar inte hur mycket det betyder att få reda på lite saker från någon som faktiskt pluggar därnere :) Känns också skönt att veta att man inte kommer få dela rum med någon så länge...hoppas inte det blir mer än 2 veckor för mig heller ;) Jag måste bara få fråga hur stan är och hur allting fungerar, finns det bra gym i stan och hur är över huvud taget standarden på skolan? Det jag syftar på nu är främst duscharna...hur funkar det? Får man dela dusch och toalett med några från ett annat rum eller med alla andra på skolan?? Finns det utrymme för dator på rummet? Hoppas det, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till hehe, ska ha med mig min bärbara. Jag är ledsen om jag nu på en gång bombarderar dig med frågor men jag är väl lite orolig och samtidigt mycket nyfiken på allting :) Tack för all info! Hälsningar /mia

svar
2005-07-14 22:51   katarina
hej mia! klart jag kan svara på dina frågor, önskar att det funnits nån jag kunnat fråga! studentrummen ligger 2 min från skolan. i varje korridor är det ca 9 rum, de rummen delar som regel på 2 eller tre duchar o 2 toaletter beroende på vilken korridor det är. men det är aldrig problem, för klassen är ju uppdelad i grupper på ca 10 pers per grupp o man har lite olika tider så det löser sig! men vask har man på rummet liksom mikro o vattenkokare. standard på rummen är ok. salarna på skolan tar det ett tag o vänja sig vid, det är trästolar o träbänkar som inte riktigt är avpassade i höjd... men man vänjer sig, det är trots allt inte det viktigaste. de stora föreläsningssalarna e fina! var beredda på att det kommer vara lite annorlunda. nästan alla har datorer på rummen. det är tyvärr inte jätte säkert, förra åtet hade vi inbrott i ett par rum redan första veckan, så var extra försiktig då. fönster får inte vara öppna när man inte e hemma o de rekommenderar att stänga gardinerna när det är mörkt så ingen ser in. men jag har inte hört nån på länge bli av med dator så det gäller bara att stänga o låsa efter sig - även när du duchar... stadskärnan e jätte fin, det finns massor med köpcentra, finare än i sv! det finns oxå bra gym på stan (tar ca 20-30min i gå till stan) som ligger överst i köpcentrat madison o ett i köpcentrat manhattan som ligger motsatt håll från stan. själv tränar jag på madison o det vr vi mänga som gör, så där e många svenskar! kostar ca 200-400 per månad, lite billigare om man tränar innan 16. hoppas det var lite hjälp!! katarina

gdansk
2005-07-15 22:46   rumkompis
Hej Katarina....kul att du ställer upp o svara på frågor man har som é svåra att få reda på nån annastans. Jag undrar hur du har upplevt hela landet o omställningen.......e det e livlig stad som har mkt att erbjuda oss studenter från swe? Trivs dem flesta därborta, och hur har hela ditt intryck varit över staden och speciellt utbildningen mm? För man vet ju inte själv vad som väntar en....speciellt när man kommer till ett nytt land med ett främmande srpåk kultur mm......tack för allt som kan hjälpa en....

Hej Katarina!
2005-07-18 20:03   mia
Hej Katarina! Tack så oerhört mycket för informationen! Jag är så glad att ha fått veta lite i förväg iallafall :) Jag måste bara fråga om din åsikt, om du anser att det är bättre att bo på studenthemmet eller i egen lägenhet? Är det säkert att man över huvud taget får ett eget rum efter en viss tidsperiod eller kan det bli så att man måste dela rum med någon i flera månader? Man kommer nog bli frustrerad om man måste bo med någon på så liten yta under lång tid.... Det låter superbra att det finns ett gym där många svenskar tränar, känns genast tryggare :) Hur är studierna annars då, hur svåra och omfattande är tentorna? Det jag mest oroar mig över är nog medical polish som jag såg stod på schemat. Måste man samtidigt lära sig polska?? Tack för alla dina tidigare svar, jag är otroligt glad för all info jag har fått! Mvh /mia

Hej igen!
2005-07-20 07:59   mia
Hej Katarina! Jag svarade på ditt inlägg för några dagar sedan men det verkar inte ha registrerats. Hursomhelst ska du veta att jag är oerhört tacksam för all den info som jag har fått av dig! Himla roligt att veta att ni som redan har pluggat där i 1 år trivs. Jag måste fråga angående studierna, hur fungerar undervisningen? Är tentorna jättesvåra och stora....och måste man parallellt lära sig polska?? Eftersom det står medical polish på schemat som jag har fått...så verkar det som om man kommer vara tvungen till det, eller är det endast medicinska termer på polska man lär sig? Det låter jättebra att de flesta svenskar tränar tillsammans, då slipper man känna sig så lost för att man inte kan språket :) Sedan har jag ännu en fråga angående studentboendet....är det möjligt att de låter en dela rum med någon under någon längre tid en två veckor, tex. 2 månader eller nåt? Eftersom rummen verkar vara ganska små så blir det nog frustrerande att bo med någon på så liten yta...Men jag hoppas att det även för mig inte dröjer mer än 2 veckor :) Men annars är jag jättenöjd med allt det du har sagt om skolan, det verkar vara bra allting och jag kunde inte vara mer lycklig över att jag ska åka ner och börja utbildningen hehe! Tusen tack för din hjälp Katarina! Mvh! / mia

svar
2005-07-23 21:02   katarina
Hej! jag råder dig att direkt när du kommer säga till att du vill ha eget rum så fort som möjligt, de kommer göra en lista med alla som vill ha eget rum. men det bästa är att du ligger på angående eget rum, hör du nån som ska flytta så säg att du vill ha det rummet!!! ja, ni måste läsa polska. det är 2 lektioner i veckan ,3h totalt. det första året är det mest grammatik o vardags polska man lär sig och det behövs, det är inte många polacker som pratar engelska så för att man ska kunna handla måste man lära sig lite. det blir mer o mer medicinsk polska men den har man inte nytta av om man inte kan göra meningar... men det är lite kul m polskan, lite avkoppling från det övriga. man behöver inte plugga på det bara hänga med så bra som möjligt så lär man sig! tentorna är uppbyggda så att man har deltentor som är viktiga för att få göra den stora examen som i anatomi o histologi är i juni. pluggar man så är det inget problem. men det är mkt att läsa, man måste alltid vara väl förberedd till lektioner så det bästa är att läsa innan lektionerna så får man en repetition på lektionen, men alla hittar sin teknink även om det tar tid de första månaderna! mvh katarina

Gdansk
2005-08-08 12:21   Anya
Jag har hört att det är lättare att mista sin plats på läkarutbildningen i Polen jämfört med Sverige. Är det någon som känner till det? Är Gdansk en bra stad att bo i annars? Är det bra mycket studenter, känns staden trygg?

Gdansk
2005-08-09 12:39   Gdansk
Hej Anya! Ska svara dina fråger angående Gdansk medical university, Om man missköter skolans regler så får man alltid chans o förbättra sig, men fortsätter man så åker man ut. Angående Studierna så är det faktiskt bättre än i Sverige, skolan tar hand om sina elever och ser till att man når sina mål med studierna. Om man kör på en tenta så får man en ny chans, går inte det så får man ytterligare chanser som sagt skolan tar hand om sina elever och det kan jag lova dig! Jämfört med Sverige så får man endast ha en tenta efter sig per termin.. Angående boendet så tycker jag att du första året eller månaderna ska bo i skolans studenthem där det bor ca 680 andra scandinavier med dig, mer än hälften är svenskar.. Detta är bra för dig så att du kan lära känna folk, sedan efter kan man även bo i egen lägenhet. Lycka till och hoppas att jag har svarat på dina fråger!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀