Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info! - Forum

2008-11-22 22:53   Läkarstudent - 1:a året
Hej! Många är intresserade av att söka till Läkar och tandläkarutbildningen i Cluj Napoca, Rumänien, nu till hösten 2009. Det går väldigt mycket rykten och prat om rumänska läkarutbildningar just för att det är i Rumänien vi pluggar, och det mesta som sägs stämmer verkligen inte. Jag pluggar till läkare, första året, och tänker dela med mig av allt det positiva och det lilla negativa jag upplevt. Kommer besvara några frågor: - Hur fungerar skolan och dekantatet? Sedan skolstarten för snart 3 månader sen har det skett massiva förbättringar på skolan. När vi kom hit och skulle betala skolavgiften befann sig dekanatet i sina äldre byggnader som inte var gjorde för så många elever som skolan har just nu. Många avskräcktes av detta. NU, har dekanatet flyttat till en enorm, helt nybyggd 5-våningsbyggnad, som är jättefin och även innehåller skolans egna bibliotek. Att betala sin avgift nästa år kommer förhoppningsvis inte ta alls lång tid. I början trodde många av oss att det inte går att påverka något enbart för att vi var i Rumänien. Dekanatet har nu tagit nästa steg och bett oss komma med synpunkter så att dom kan FÖRBÄTTRA det vi anser ska förbättras. Lister skrivs och lämnas in, och det görs något åt det. Första veckan hade vi problem med att veta vart vi egentligen skulle vara och schemat krockade på vissa punkter. Efter inte allt för många minutres jobb så var allt fixat, och vi visste vart och när vi skulle vara på plats. IDAG, funkar allt jättebra och skolan håller på och renoverar flera salar för att det ska bli bättre för oss elever. - Hur är lärarna? Vad många undrar är hur lärarna egentligen är och hur pass kunniga dom är. För det första, vill jag säga, att 95 procent av alla lärare pratar flytande engelska. När det sedan kommer till anatomilärarna så är dom så pass kunniga att man ibland inte tror att det är sant. Kunskapen finns, och ges till dom som är intresserade. När det kommer till prov och tester är lärarna väldigt snälla och om det ibland skulle vara superstressigt, så går det att flytta vilket jag upplevt har varit väldigt positivt ibland. Det sätts krav, och man ska kunna besvara en fråga om man blir tillfrågad på ett muntligt prov, men att man skulle bli utslängd eller liknande en vanlig lektion vilket vad man hört från andra skulle förekomma i till exempel Polen och Ungern inträffar aldrig. Småtentorna är oftast multichoice, som om man inte pluggat är svåra att få bra på. - Hur fungerar det med studiematrial? Något som jag tycker är väldigt positivt är att vi alltid får våra föreläsningar som powerpoint, worddokument är liknande. Detta hjälper en att plugga på rätt saker väldigt mycket och underlättar mycket. Slutsats: VÅGA att ta steget och kom hit om du verkligen vill bli läkare. Du kommer inte ångra dig! Vare sig du är i Rumänien, Polen eller Ungern, så är det upp till dig vilken sorts läkare du blir. Det avgör varken land, lärare eller skola. Att flytta hit var det bästa valet jag gjort i hela mitt liv. Lycka till! MVH/ Läkarstudent 1:a året Cluj Napoca

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-11-25 15:34   Nicole
Oj det låter ju jätte bra! Var det svårt att komma in?

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-11-27 14:46   Mikaela
Hej! Tidigare har det varit färre sökande än platser på English Section här i Cluj, så det har inte varit svårt att komma in bara man sökt i tid. Detta året var det däremot väldigt många sökanden, universitet har utökat antalet platser, men det kommer nog inte räcka till de som vill börja nästa år. Om det blir ett antagningsprov eller betyg som krävs för att komma in är ännu inte bestämt, men antagligen något av det.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-11-27 19:30   Nicole
aa okej. Vad va det för antagningskrav när du sökte ? alltså vilka kurser behövde man ? :)

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-11-28 18:05   Mikaela
Hej! Denna höst så var det inga "formella" antagningskrav, det var först till kvarn som gällde om platserna. Finns några i klassen som inte har läst natur innan, de kommer nog klara sig men har det rätt tufft. Att ha läst kemi och biologi på gymnasiet är en bra idé! Är inte säker, men det ryktas om att skolan kommer kolla mer på vilka kurser man har läst innan nu till nästa antagning än vad man gjort tidigare, men som vanligt är det svårt att få några raka besked.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-12-02 13:02   Toni
Hejsan Vill först och främst tacka för informationen du har skrivet. Sedan vill jag fråga hur ser möjligheten ut på Cluj eller rumänska medicinskolor om att tillgogoräkna kurser, är det någonting som är möjligt. Anledningen till att jag undrar är att jag har läst några medicinska kurser som man läser på läkarprogrammet hemma i Sverige.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-12-05 23:03   Mathias
Hej! Det jag undrar över och har kollat runt lite om är språket, för det är lite spridda meningar ang. det. Vissa säger att hela utbildningstiden är på engelska, medans andra säger att det är första halvan på engelska, och sen den andra på svenska. Sen har jag en fråga ang. AT tjänst, eller rättare sagt den klassiska frågan ang. AT tjänst ;). Kan man göra denna i Sverige eller ett annat europeiskt land!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-12-08 22:00   Student i Cluj.
Du behöver inte göra AT om du läser i Rumänien.. och hela utbildningen är på engelska.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-12-11 18:59   S
Vi är tre medicinstuderande killar som vill söka till Clujs Läkarprogram hösten 2009, frågan är finns det ngn snäll själ därnere som kan hjälpa oss att söka dit utan att behöva ta massa avgifter. Tack på förhand S

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-12-16 08:24   Läkarstudent
Här kommer en intervju som gjordes för radio med en elev från skolan och våran rektor. www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&id=1495624

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2008-12-27 13:30   SDGF
När tar de in ansökningar för HT09? Finns det någon som kan hjälpa mig (oss) söka? Behöver inte vara gratis bara de är ärliga med vad erbjuder. Förresten hur är det med bostad? Var det lätt och få bostad eller tog det tid och var ligger hyran för 2a på ungefär?

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-02 10:11   Jaha
Hej, jag har bestämmt mig att söka till utbildnigen och vill gärna komma i kontakt med någon/några som ska oxå söka/sökt. min mail: geckor0x@hotmail.com

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-06 23:43   benny
ring till 0040-76757717 han brukar ordna det mesta. Snällare människa får man leta efter. =)Han har hjälpt många att komma in däregenom även mina väner ink mig. Mvh Benny

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-11 14:28   Rohlin
Hejsan, Anders heter jag och hoppade av studierna i Cluj efter 3 veckor. Har därmed det stora bokpaketet till övers här hemma nu för försäljning. Alla böcker är fortfarande inplastade och inte ens rörda. Paketet kostade 4000 tror jag att köpa av Plugga Medicin. Så ni som tänkt börja år 1 i Cluj får gärna kontakta mig och köpa dessa bäcker. Bara jag får sålt dom är jag glad och ni kan spara en hel del på detta. Som sagt. Stora bokpaketet med alla nödvändiga böcker för år 1 till salu. Helt nya och inplastade och oöppnade. Kontakta mig gärna för mer info och bilder ifall du vill se. matchoo_1@hotmail.com

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-11 18:45   UMF
Hejsan alla! Vill bara varna för att köpa på sig för mycket böcker innan ni åker ner. Det de flesta i min klass köpte var Gray's Anatomy, och Sobottas Atlas, för att ha i anatomi. Dessa böcker fanns i ett paket på adlibris.se för 1300 kr i höstas, så kolla där först. Om ni inte absolut vill lägga en massa pengar på nya böcker så är detta det enda som vi behöver, ingen använder något annat. Vi får hands-out av lärarna i alla ämnen och det är dessa som man pluggar på. Dessutom kopierar väldigt många här nere, så om man absolut vill ha en bok i boichemistry kan man få en sådan för runt 100 kr. Bara ett tips!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-12 13:02   Rohlin
Jo tänkte mer på att om man vill köpa bokpaketet och inte orkar fundera på att sj gå o köpa böcker o fixa allt på egen hand, så är det ju svinbra o köpa utav mig. Alla böcker kostar via plugga medicin 4000 har jag för mig va. Dom är ju helt oanvända och inplastade men istället för att betala 1300 för 2 böcker så kan man ju köpa alla i stora bokpaketet utav mig för ah de dubbla kanske. 2500-3000. Slipper man allt krångel o sparar mellan 1-2000

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-13 07:29   ejjan
hallå där blivande läkarstuderande i cluj! Likt många andra av er som skriver och läser här i forumet har jag siktet inställt på läkarstudier i Cluj till höstterminen 2009. Det enda som kvarstår är själva ansökan till universitetet. Det finns tydligen många sätt att gå tillväga; ett av dem, som rekommenderas, är att själv åka ner till universitetet och inlämna diverse dokument och ID-handlingar. Detta är ingen större operation som någon sa lite tidigare i tråden; man tar lågprisflyget ner och knackar på administrations-avdelningen på skolan. simple as that. Frågan är bara VAD man ska ta med sig och NÄR man bör åka ner? För jag tyder inte den rumänska skriften på skolans hemsida och det lämnar mig liksom lite tomhänt. Ett annat alternativ är att gå via dessa s.k "förmedlare" men jag får bara osmak av dessa. inget tyder på att de håller vad som lovas och dyra pengar måste växlas mot deras ändå banala tjänster. Jag har nu bestämt mig för att åka ner dit inom snar framtid och styra upp det administrativa. Är det någon som delar min åsikt kan vi självklart åka ner dit tillsammans. Eller om du ska börja till hösten så kan vi alla hålla kontakten över MSN/mail. Lägg gärna till mig: egill.arnljots@live.se så språkar vi mer ingående! Mot cluj!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-13 18:29   UMF
Hej! Det som behövs när man lämnar in sin ansökan är följande: Betyg från gymnasiet och eventuellt basår eller andra högskolestudier i ORIGINAL på BÅDE svenska och engelska. Prata med era gymnasieskolor, de har skyldighet att lämna ut flera original ifall ni behöver det så det ska inte vara några problem. Personbevis i original på engelska, för utlandsstudier. 4 st passfoton 4 kopior på ditt pass en godkänd läkarundersökning, (när jag gjorde den så var det med prover för HIV, TBC och så vidare, kontakta en vårdcentral eller privatmottagning och berätta att ni ska studera utomlands och behöver ett friskintyg). Ifall man vill åka hit så billigt som möjligt tar man flyget till budapest med wizzair, sen bussen med nemeth speed (telefonnummer finns på deras website). Om man vill resa bekvämt kan man göra det hela vägen till Cluj med malev airlines.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-14 00:18   BEn
Mot cluj! ejjan ____________ Du får mig att skratta lite, du tror att de e sverige Här? Ja e student själv, jag kom ner i år, vi fic snurra runt i 2 veckor för att registrera oss på skolan, och de tom funkade inte. Tills slut anlitade vi iaf. en argentur som tog 6500 kr, viss de e jävligt mycket pengar. Men sammtidigt värt det. Flygg resan med Wizzair kostar runt 1200 kr minumum hotell, mat, tid, tid tid. Ger i slut ändan de pengar som man egentligen kan anlita någon som kan få slitta. Så ja vissa kan tycka att de är värt det och andra inte!! Men de finns folk som gjort som du säger och ja är en av dem. Det är inte lätt att vara här nere bara så där. Inget är sig likt sverige. Så ja skulle rekommendera dig att söka genom en firma. Cluj är ingen vidare heller, finns andra skolor, du måste som en annan hade skrivit " ta taxi mellan lektioner" =). Så långt i från är klassrummen! =) Ja vissa föredrar de speciellt om man vill gå ner i vikt och inte ha så mkt gjort. =) Ha de gööttt göött och lycka till

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-14 12:06   ejjan
Ben: haha, jag tror verkligen inte att något annat land i världen är som Sverige, oavsett när det gäller det administrativa eller levnadsstandarden. Jag har varit runt tillräckligt för att kunna avgöra den biten. Inte ens grannarna till öst och väst kan hålla måtten med oss och än mindre Rumänien - vild gissning. :) Jag försökte få tag på dem nere på universitetet häromdagen, men de verkar bygga om och har ingen telefon inkopplad på Foreign Student Office och jag rekommenderades att återkomma efter en vecka eller två. So far so good? :) UMF: tack för infon, verkligen uppskattande! Är det någon som skriver blogg eller liknande om livet där nere; studier, studietakt, läkare, föreläsningar m.m? Vore soft att läsa några rader och hålla sig uppdaterad.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-14 14:30   UMF
Herregud, vilket inlägg. Roligaste på länge! Om du klarar tentaperioden, BEn, så tycker jag du ska ge dig själv en språklektion i present. Och när åker du taxi mellan lektionerna? Det var väl ändå ganska överdrivet. I övrigt kan sägas att det säkerligen kommer finnas flera vänliga själar som kan tänka sig att lämna in era ansökningar på dekanatet. Men det är för tidigt ännu (förra året sökte vi i april), och dessutom verkar det bli ett antagningsprov i år så det är lite osäkert hur själva ansökningarna ska gå till pga den förändringen. Efter tentaperioden så ska jag försöka få ut mer info från dekanatet om hur ni ska göra. För att spara tid kan ni ju dock redan nu börja skaffa fram betyg, personbevis osv.

RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-15 10:29   Johan
Hej JAg har också tänkt söka dit och undrar ifall du vill bli typ rummskamrater och isåfall dela på kostnader och så, vill inte heller lägga ut en massa pengar jag heller!

RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-15 11:02   Johan
Hej Är det någon som vet när antagningarna börjar?

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-17 15:33   micke
Tjenare! Finns det någon färdigutbildad läkare, som gått i Cluj, som man kan prata med angående studier osv? mvh Mikael

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-18 16:58   J.k
Hej min bror gick ut föra året! nu går jag här oxå =) =)

RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-18 21:09   IWK
Hej!! Tack för ni tar er tiden att hjälpa oss intresserad med svar på våra frågor. Har någon möjlighet att skicka mig emailadress och berätta stegvis hur jag ska gå tillväga för att söka. Min mail är iwk@live.se Tack! Mvh I

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-19 12:23   mo
hallå someone.. när tycker ni att man borde söka till cluj? ska jag resa till själva landet och söka och fixa lägenhet i Maj eller ska jag söka nu och fixa lägenhet innan skolstart?

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-19 12:31   miss stress
someoneee? ÄR DET NÅGON som vet NÄR och HUR man ska söka?! jag funderar på ifall jag inte bara borde dra dit själv i maj och söka på plats samt fixa lägenhet. det här med pluggamedicin m.m känns skumt.. och det här numret Benny gav ut "0040-76757717", vem? finns det någon snäll där ute som man kanske kan kontakta som kan hjälpa mig lite utan att ta betalt, jag vet det mesta men behöver fortfarande lite vägledning.. min msn och hotmail... slooowmo@hotmail.com

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-21 10:08   UMF
Hej! Stressa inte upp er! För det första: Ingenting kommer hända här förrän tidigast i april/maj om man ska se på hur det var förra året. Så ta det lugnt! Ni är inte sent ute. För det andra, just nu är det tentaperiod då man tentar av alla kurser man har läst under höstterminen och det är stressigt och kämpigt som sjutton, så ingen kommer orka skriva några längre inlägg eller tips just nu. Men som jag skrev i något inlägg tidigare, efter att allt detta är över och den nya terminen börjar i slutet av februari så ska jag kolla med dekanatet hur ni ska gå tillväga, när man ska skicka in och vad för slags antagningsprov det blir. Tills dess, skaffa fram de papper som jag nämnde i samma inlägg så kommer det inte bli några problem sen när det är dags att söka. Hörs!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-21 12:38   Rohlin
Hejsan, Anders heter jag och gick nere i Cluj förra året. Gick bara 1 månad sen hoppade jag och mina kompisar av allt o åkte hem. Men har ändå alla böcker och allt sådant här hemma. Allt är inplastat o inte ens öppnat. Det är det stora bokpaketet, som genom plugga medicin kostade 3900 har jag för mig. De är helt nyta och orörda men genom att ni kan köpa de av mig kan ni spara en rejäl slant. Är ni intresserade av detta stora bokpaket till 1a års eleverna nere i CLuj, maila mig gärna på: matchoo_1@hotmail.com Har faktiskt mer än 1 paket. Eftersom mina kompisar med åkte hem, har även dom helt nya.. exakt samma och orörda bokpaket.

RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-25 22:41   Johan
Hej! Jag har, som de flesta andra i den här tråden, siktet inställt på att söka till Cluj inför HT09. Nu undrar jag dock en sak. Hur får man tag i gymnasiebetyg på engelska? Menar du i sådana fall att de ska översättas av auktoriserad firma? Dessutom har jag högskolebetyg från utlandet. Behöver dessa översättas till svenska, då de redan är på engelska? Svårt att få ett grepp om exakt vad man behöver göra. Tacksam för svar Mvh Johan

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-26 11:56   UMF
Hej! Jag ringde rektorn på min gymnasieskola och sa att jag behövde mina betyg i original på svenska och engelska, det var inga problem. Om din skola inte översätter till engelska själva så skulle jag leta upp någon auktoriserad översättare eller liknande som kan fixa det åt dig. Det som är viktigt här nere är att det är i original och gärna så mycket stämplar som möjligt. Alltså: Antingen original på båda språken från din gamla skola. Eller, fixa en översättning av en notarius publicus eller liknande. Dina betyg från utlandet behöver du inte översätta till svenska.

RE: RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-26 14:04   Fredrik
Johan! Du tar kontakt med din gymnasieskola så skriver dom ut nya åt dig på engelska. Brukar kosta runt en hundring. / Fredrik

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-26 22:33   Anna
Johan De är just därför du ska anlita en agent! Kostnaden kommer bli dessamma, varken om du vill eller ej så låt någon göra jobbet, människa! De är inte så jävla lätt som du tror här, inte mycket som funkar. Men i vilket fall som helst, så ska du Översätta alla dina betyg till Engelska, JA. och Få ett stämpel av en aut- firma (advokat). Om du redan har engelska betyg så har du det och de är helt ok. Problemet återstår för skolan vill ha allt i orginalt vilket dom behåller fram tills du slutar förmodligen! Du ska har massa andra dokument i sverige oxå! Kontakta nummret du ser ovan de som Benny angav. Han löser de mesta! Ha det fint!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-27 11:42   Johan
Hej Anna, Vill bara påpeka att jag inte är samma Johan som tidigare skrivit i tråden. Mitt första inlägg var det angående översättning av betyg. Jag har inte över huvud taget uttalat mig om hur lätt det är i Cluj, och jag kommer helt säkerligen använda en mellanhand, när jag ansöker. ;-) Mvh Johan #2

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-27 22:41   Rohlin
hejsan, åter igen vill jag bara påminna alla er som ska börja år 1 i cluj napoca nu att jag har stora bokpaketet till salu. Alltså alla de böcker man behöver för 1a året och mer därtill. Köpte de via plugga medicin för 3900.. alla böcker ligger fortfarande inplastade då jag efter 3 veckor åkte hem till sverige igen. Så alla böcker är helt nya och ni får dom billigare av mig än om ni köper exakt samma saker via plugga sen. Så passa på ;) maila mig istället på matchoo_1@hotmail.com är sällan inne på denna sidan så. ha de

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-28 12:19   UMF
Som sagt, om man inte verkligen vill spendera pengar, så är det onödigt att köpa några andra böcker förutom anatomiböcker första året, speciellt till termin ett. Dessutom så måste ni betala dyr övervikt på planet ner, det är inte värt det. Företag naturligtvis vill gå med så mycket vinst som möjligt, därför lurar de i nya elever att de behöver alla dessa böcker. Det enda ni behöver köpa är en anatomibok, t.ex. Gray's Anatomy och en anatomiatlas, t.ex. Sobotta, eller Netter. Gray's och Sobotta finns som ett bokpaket på adlibris.se jag betalade 1300 kr, väldigt bra. Kemiboken kopierar ni här nere för en hundralapp, några andra böcker behöver ni INTE första terminen. Man får omfattande handsout av lärarna i bioetik, behavior science och informatics och det är det enda man behöver läsa på. Bara ett tips!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-28 21:40   Anna
Hej Johan! =) ok ja förstår. Ja den de är väl upp till var och en, men personligen rekommenderar ja att göra de, gjorde de själv oxå.. Den finns billigare än plugga medicin och billigare än medinro.. Dem tror ja tar 6500 och den andra tar 6700 .. De är dock ej nödvändigt att lägga ut sådana summor. De finns en Ben heter han tror ja och han är den billigaste här nere sök me han, alternativet är så klart de andra, tror att ben erbjuder skelett oxå vilket till stor fördel under hela året då man läser osteologi samt muskler, fäste ursprung etc.. Men som sagt de är upp till var och än =) Hoppas de ordnar sig, Om de är något så hojta till så kanske ja kan hjälpa till med något.. Så som frågor eller annat! =) Kraaam

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-28 21:43   Anna
Svar till miss stress: Tror de nummret går till Ben! Han är den billigaste och bästa att ha något att göra med, ´han fixar allt inom veckans slut, får man veta att man kommit in.. Rekomenderar. Många som kommer hit med han.. Han har många tjänster att erbjuda som andra ej har.. Hoppas de ordnar sig för dig! Anna

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-29 00:16   Johan
Men snälla sluta spama om dina böcker...

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-30 00:55   I.S
Tja o tack för en så bra beskrivning av Cluj. Liten fråga bara, finns det tandläkarutbildning där och skulle ni kunna upprepa numret till Ben. En annan fråga är också hur stor är chansen att man kommer in med ett vårdprogram i grunden och en universitetsexamen 120 poäng med 5 årserfarenhet? Eller spelar det ingen roll. tacksam om nån kan adda mig på MSN o kanske kan hjälpa mig med lite frågor. dj_irman@hotmail.com Tnx o Gl

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-30 18:46   Sara
Hej SVAR TILL: I.S Nummret till Ben är 0040767577917 Han har hand om både Cluj och Tirgumores. Ja tandläkar utbildningen finns i Cluj dock ej i tirgumores! Den finns men på franska, Ungerska, Rumänska, Italienska! De är snack om att öppna en engelsk sektion oxå dock ej bestämt! Sara

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-01-31 13:28   UMF
Hej! Ja, det finns ett tandläkarprogram här också. Tidigare år så har det varit först till kvarn (väldigt konstigt system, jag vet) som gäller om platserna, men nu i takt med att trycket ökar så kommer det antagligen att införas ett antagningsprov. Tidigare meriter eller universitetspoäng har inte spelat någon roll innan och jag tror inte att det kommer göra det nu heller, för mycket jobb för dekanatet att sammanställa och jämföra. Men självklart ska du skicka med alla dina betyg (översatta och vidimerade), det skadar ju inte. För att öka era chanser att komma in, se till att ni har alla papper fixade och skaffa kuvert och frimärken och grejjer, adressen till dekanatet och sen när antagningen öppnar någon gång i april så är det bara att posta.

RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-01 20:49   medstuddd
Hej, jag är en student från Cluj. Jag känner till att det finns såna som "Ben" som säger att han ger en svar inom en vecka. Jag vet säkerligen att han inte kan göra detta. Universitetet tillåter inte vem som helst att förmedla. Om ni ska använda en mellanhand var försiktiga med såna figurer. Då är plugga med. eller medinro ett. mkt bättre alternativ.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-03 15:18   Napoca
Medstuddd __________________________________________________________ Men Alltså nu börjar det igen!precis som förra året. Jag har sökt via Lakarutomlands- Ben asså och det har inte vart några problem alls med han. Antar att det inte tog preces 1 vecka men det har han inte lovat heööer.. Så vart har du fått det ifrån!?! Det tar väl lika långt tid för han som för er på plugga medicin och Medinro.. Vem du nu är av dem. Fan luktar smör här alltså; Konkurrenter, konkurrent. 1: års student Cluj Napoca

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-07 17:48   Semal
Jag rek. Alex eller Ben. Inga andra figurer eller annat.. Aldrig i tid, håller ej de dem lovat etc..

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-08 18:27   roland
Tjena Funderar starkt på att ansöka till läkarprog i cluj nu HT2009 hade varit väldigt snällt av dig ifall du hade kunnat hjälpa mig och svara på några frågor och funderingar. Min mail är roland_andersson@live.se tack på förhand

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-09 12:43   UMF
Hej Roland! Jag svarar gärna på dina frågor här i forumet. Fire away.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-10 01:21   roland
tjena UMF Först av allt undrar jag vilket sätt som är det bästa att söka till cluj! ska man själv åka ner till rumänien och fixa allt eller går det att sköta pappersarbetet och liknande härifrån sverige? hur sökte du själv dit? Vilka kursera läser man första året och hur är tentorna upplagda? TACK

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-10 01:22   roland
tjena UMF Först av allt undrar jag vilket sätt som är det bästa att söka till cluj! ska man själv åka ner till rumänien och fixa allt eller går det att sköta pappersarbetet och liknande härifrån sverige? hur sökte du själv dit? Vilka kursera läser man första året och hur är tentorna upplagda? TACK

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-10 09:27   UMF
Hejsan! Det enklaste och billigaste sättet att söka är att skicka in papprena själv. Jag har skrivit här ovanför i tidigare inlägg exakt vilka papper man ska skaffa. Jag skaffade alla papper i original (om det inte går måste du ha vidimerade kopior från en notarius publikus, och om dina engelska översättningar på betyg inte är original från skolan måste du översätta dessa hos en certifierad översättare). Sen så skickar du in allting till dekanatet här i Cluj, än är det lite för tidigt att skicka men jag återkommer när det är dags och korrekt adress. Gör du så här så kommer du komma in! Jag gjorde på detta sätt, det var inga problem. Det enda som är jobbigt är att fixa alla papper, men det måste du ändå göra om du söker via en förmedling. Om du är orolig tycker jag att du ska ringa dekanatet och prata med dem om när du kan skicka in dina papper. ***************************************************** Första terminen läser vi dessa kurser på läkarprogrammet: Anatomi 7h/vecka Biokemi 4h/vecka Bioetik 2h/vecka Beteendevetenskap 2h/vecka Biomedicinsk Statistik 2h/vecka Rumänska 3h/vecka Idrott 2h/vecka Under terminen har man småprov i de flesta kurser, prov som man måste klara för att få göra tentan. (I vissa av kurserna låter de elever göra tentan utan att ha klarat alla prov, men inte i alla). I slutet av varje termin så kommer en tentaperiod, då man inte har några lektioner utan bara tentor. Perioden brukar vara på ca 4-6 veckor, och vi är precis i slutet av vår tentaperiod just nu. De flesta kurser har en skriftlig tenta, men anatomin har två (en skriftlig och en muntlig) och biokemin har två (en tenta som är mest räkneuppgifter på alla labbar som vi har gjort, kallas "practical exam", och en mer teoretisk skriftlig tenta). Hoppas detta är till hjälp! Vänliga Hälsningar

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-10 14:42   Dr.Booy
Jag tycker du ska försöka sköta allt från sverige. Hahaha amatör. Läs tråden och fatta. De är inte så lätt som du tror, här funkar inte pappers arbetet, du måste anlita argentur, människa!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-11 14:51   Rohlin
Tjenna. Till alla er som intresserar er för att börja plugga i Cluj nu efter sommaren. Jag har alla böcker för år 1 här. Helt orörda och inplastade. betalade 3900 för dom. Dom är i nyskick och ni måste ändå köpa dom senare när ni kommer ner. Så ni kan lika gärna passa på att köpa dom av mig. Samma skick.. helt perfekta.. men mkt billigare. Vet inte riktigt pris. Men 2500 typ ? Ni sparar runt 1400 av o köpa dom genom mig ;) Jag har aldrig rört dom. Jag var där nere, men hoppade av o åkte hem efter 3 veckor så jag har mkt material. Intresserade ? Maila gärna till min mail istället för o svara här. matchoo_1@hotmail.com

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-11 16:21   roland
Tusen tack! Jag ska fixa allt pappersarbete så fort som möjligt vill gärna vara tidigt ute... Är det många laborationer och labrapporter och liknande också? Dessutom läste jag också att eftersom att det kommer vara många sökande iår så ska dem införa antagningsprov, vet du något om det? Tack

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-12 12:16   UMF
Ja det är prat om det dock ej 100 %!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-12 14:43   Johan
Det hade varit väldigt bra, att veta vilka ämnen som i sådana fall kommer inkluderas på ett eventuellt inträdesprov, så att man har tid på sig att plugga. Lite tråkigt att inga klara besked kan ges. En stor nackdel med Cluj!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-12 16:50   Original UMF
Men hallå! Snacka om fräckt att sno någon annans alias. Det är inte jag som har skrivit det korta och fattiga grammatiska inlägg som finns ovan. Tydligen finns det någon annan som också skriver inlägg under aliaset "UMF", kan vara bra att veta för er som läser det jag skriver och tipsar om. Tills vidare.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-12 20:45   UMF
Orginal UMF. Jag tycker att du ska först ta och behärska dig och tänka på vart du befinner dig innen du utalar dig. Detta är inte sverige, så du kan inte utrycka dig hur som helst här! Annars så kommer du snart hamna någon annanstans!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-22 14:19   Mihai H
Det är nu klart att intagningen till läkarstudier i Cluj Napoca sker genom ett prov i kemi och biologi i Juli 2009. Självklart vägs gymnasiebetygen och andra meriter in. Detta behövs när man ska söka in a standard application form; a photocopy or a legalised copy of their certificate of study; a legalised copy of their birth certificate; a medical certificate, issued by an appropriate medical authority confirming the ability to study abroad; two photographs 3/4 cm; an international standard English test (for entrance to the English Section)

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-23 13:49   B-K
Hej Mihai H! Förutom dessa fem punkter skall man göra intagningsprovet också om man har haft biologi och kemi i gymnasiet? Var görs intagningsprovet iså fall? 1. a standard application form; 2. a photocopy or a legalised.. 3. a legalised copy of their birth certificate; 4. a medical certificate.. two photographs 3/4 cm; 5. an international standard English..) MVH

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-23 15:11   Simon
Var kommer den här informationen om höstens urval ifrån? Var någonstans finns "standard application form" att få tag på? Jag antar att "copy of certificate of their study" är ett intyg från skatteverket. Men vad är ett "international standard english test?" Tack!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-25 10:07   Johanna
Jipppii jag har idag fått bekräftat att jag är intagen ;) så jäv** kul =) ihihihi åhh är sååå himla skoj ;)

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-26 10:50   B-K
Hej Johanna! Hur sökte du in, eftersom det är snack om att man ska göra prov för att komma in. Hur kom du in. MVH

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-26 10:55   B-K
Hej Johanna! Hur sökte du in, via vilken hemsida? MVH

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-26 11:02   sanna
Johanna du skämtar va? HUR? Man ska ju inte ens börja söka än?! sägs d

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-26 12:14   Johanna
Hej! Jag sökte in via min bror Ben =). Han läser till Läkare där nere. Nej det finns inge prov ännu. Men det är väl snack om att göra de svårare för sökande. i för sig så är det väl bra för vad jag förstår så finns de många oseriösa där nere. Därför kommer man att införa ett test. Vem har sagt att man inte ska söka än? Nej vad jag förstår så är det väldigt många redan som sökt. Min bror ringde mig och tala om för mig va ja skulle göra; översätta betyg etc. sen så skicka ja ner allt till han. Det tog lite tid tills ja fick svar att ja är intagen, men men nu så är det klart hihihi. så himla spännande. =) //Johanna

RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-27 11:04   Ja ke
Johannahur kommer det sig att du inte behöver göra något antagningsprov?

RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-27 11:04   Ja ke
Johannahur kommer det sig att du inte behöver göra något antagningsprov?

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-27 12:04   Simon
Men så stressande! Den här antagningen verkar både korrupt och förvirrande. Jag mejlade med sekreteraren på Engelska avdelningen på universitetet och hon sa att antagningen inte börjat ännu, och att dom inte bestämt när den skulle börja heller.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-02-27 17:04   PL
hm så de är din bror eller? =) Fixa in mig med hihihi Tänkte faktiskt söka ner själv! Tror du att det är möjligt Johanna?

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-03-01 20:50   Ramos
Tänkte bidra med ett par meningar när ja ändå är här. Den 4 april börjar man söka in på skolan. Men de är absolut möjligt att söka nu. Inga konstigheter. Prov? Vadå för prov! Dem har man snackat om intagningsprov i alla 4 åren jag har vart här, ändå finns inge antagningsprov. Har jag missat något? =) Ramos J

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-03-01 20:54   Ramos
Klart man kan söka in själv. Bara att översätta betygen och åka ner ditt. Det finns gott om tid. Du behöver inte känna dig stressad. Det finns inget som är korrupt och/eller förvirrande.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-03-01 21:52   Selma
Hej! Ja tänkt söka ner till Cluj hö-2009. Har försökt komma i kontakt me skolan men lyckas inte? någon som vet hur man ska söka? Kan man åka ner själv? Tänkte annars söka via pluggamedicin! Någon som sökt via dem?

RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-03-11 23:47   viktor
Hej ! Undrade om någon här vet vad årsavgiften kommer att ligga på för HT-09 på läkarprogrammet?

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-03-12 18:48   Trillian
Hej alla! Oj oj vad mycket rykten hit och dit.. Jag pluggar läkare här i cluj 1 året. Jag går till dekanatet i morgon och hör med dem vad som gäller (det är dom har hand om antagningen) Pratade med vår sekreterare om antagningen igår och hon sa att man ska skicka in nån antagningsformular från deras hemsida och att gallringen skulle ske med hjälp av betyg och tidigare erfarenheter inom vården. Men kan som sagt gå och kolla exakt vad som gäller. Tills vidare vill jag bara säga.. sök själv och inte via nått företag!! Jag sökte själv och det är inga problem!! Man skickar bara ner dom papper UMF skrev i sitt inlägg till universitetet och man kan sen ringa och checkat att dom kommit fram.. Svårare än så är det inte! Företagen ger er heller ingen förtur till skolan.. Univerisitetet är inte korrupt! Den nya rektorn är mycket mån om att allt sånt inte får förekomma. Sköt om er!!

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-03-14 23:26   K B
Hej! Kan någon adressen till Universitetet i Cluj? Är det en bra ide att skicka sina ansökningspapper via post till Cluj för antagning? Om någon har gjort detta kan ni väl vara snälla och berätta lite mer, tack. MVH

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-03-19 17:03   Trillian
Hej!! Var på dekanatet igår (där de har hand om antagningen) och snackade med dom. Dom sa att antagnings processen och avgiften för nästa termin inte är färdigställd än och att den tidigast skulle bli det i början/mitten av april. Då skulle det även stå en länk på deras hemsida www.umfcluj.ro om hur man ska gå till väga (på engelska). Dom kan inte ta imot ansökningar än, två norskor var här och ville lämna in sina papper men dom tog inte imot dem. Så ni alla får ha lite is i magen och vänta med att skicka in. Men det är nog en god ide att fixa alla papper så ni har allt klart :) Jag går dit i början av april igen och ser vad som hänt då. Och sist men inte minns.. Jag tycker fortfarande ni ska behålla era pengar inte ni ska söka via nått företag. Situationen för dem är exact samma som för er och dom kan inte heller lämna in några papper nu (även om dom skulle säga det). Vänta istället och se vad skolan vill ha och skicka ner det till adressen dom kommer ange på hemsidan.. Inget krongel och inga pengar fattigare :) Mvh.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-03-19 17:04   Trillian
Hej!! Var på dekanatet igår (där de har hand om antagningen) och snackade med dom. Dom sa att antagnings processen och avgiften för nästa termin inte är färdigställd än och att den tidigast skulle bli det i början/mitten av april. Då skulle det även stå en länk på deras hemsida www.umfcluj.ro om hur man ska gå till väga (på engelska). Dom kan inte ta imot ansökningar än, två norskor var här och ville lämna in sina papper men dom tog inte imot dem. Så ni alla får ha lite is i magen och vänta med att skicka in. Men det är nog en god ide att fixa alla papper så ni har allt klart :) Jag går dit i början av april igen och ser vad som hänt då. Och sist men inte minns.. Jag tycker fortfarande ni ska behålla era pengar inte ni ska söka via nått företag. Situationen för dem är exact samma som för er och dom kan inte heller lämna in några papper nu (även om dom skulle säga det). Vänta istället och se vad skolan vill ha och skicka ner det till adressen dom kommer ange på hemsidan.. Inget krongel och inga pengar fattigare :) Mvh.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-04-13 20:04   Hadi
Hej ! Jag söker via Global Student till tandläkare programmet HT09 och undrar om det är bra eller dåligt? adda mig på msn ni som ska plugga till tandläkare i Rumänien, hadi_ghafori@hotmail.com

RE: RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-04-14 16:46   Johan
Hej! När är sista ansökningsdagen? Finns det någon som man kan ta hjälp av som kan lämmna in ens ansökning dit istället för att anlita någon? Vet någon varför inte dekantet svarar på mail?

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-04-18 20:28   Mg
Människa de är med denna anledning som agenturer finns. Universiteten Svarar aldrig på mail eller i telefon. och om dem svarar så gör man sig inge förståd, dem snackar och gapar på rumänska! =) Så tyvärr bara att söka via agentur! =) De är de enda sättet.

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-04-20 19:11   java
jag pluggar tnadläkare andra året har ni frågor finns jag till hands, erbjuder er gärna info dock enbart om utbidlningen men inget administrativt sköt om er

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2009-05-16 10:46   Maria
Hej alla glada någon som kan hjälpa mig med mail/hemsida lr nummer till Bensargentur? Snälla någon som kan lägga ut deras nummer/mail vad som helst? Är de försent att söka nu? Jag slutar gymnasiet i år och har ej alla betyg tillgängliga ännu, går de att söka iaf?

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2010-03-05 15:38   Maria
Hejsan! Jag vet inte om dem finns kvar länge! Tror dem på Bensagentur slutat! Lycka till

RE: Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info!
2013-12-25 02:35   Marius
Hej allihopa! Jag är själv rumänsk! Tänkte åka ner och kolla med mina kontakter om skolan i Cluj. Jag bodde lite utanför Cluj när jag var i Rumänien... Just nu tänkte jag läsa till läkare som ni alla andra vill eller har redan gjort det. Själv kan jag hjälpa er med språket, hyra och mycket annat som ni behöver hjälp med där nere ,men jag behöver själv lite hjälp av er... Jag läste naturvetenskap linje , sen därefter har jag läst en Ky utbildning i Göteborg... Jag undrar själv vart ska man vända sig innan man åker till Rumänien för att få ut resultaten från studier översätt ????? Ni kan gärna kontakta mig på : marius.gbg@gmail.se eller fb Marius Moldoveanu

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀