Funderar du på söka till Cluj Napoca? Här får du info! - Forum

2008-11-22 22:53   Läkarstudent - 1:a året
Hej! Många är intresserade av att söka till Läkar och tandläkarutbildningen i Cluj Napoca, Rumänien, nu till hösten 2009. Det går väldigt mycket rykten och prat om rumänska läkarutbildningar just för att det är i Rumänien vi pluggar, och det mesta som sägs stämmer verkligen inte. Jag pluggar till läkare, första året, och tänker dela med mig av allt det positiva och det lilla negativa jag upplevt. Kommer besvara några frågor: - Hur fungerar skolan och dekantatet? Sedan skolstarten för snart 3 månader sen har det skett massiva förbättringar på skolan. När vi kom hit och skulle betala skolavgiften befann sig dekanatet i sina äldre byggnader som inte var gjorde för så många elever som skolan har just nu. Många avskräcktes av detta. NU, har dekanatet flyttat till en enorm, helt nybyggd 5-våningsbyggnad, som är jättefin och även innehåller skolans egna bibliotek. Att betala sin avgift nästa år kommer förhoppningsvis inte ta alls lång tid. I början trodde många av oss att det inte går att påverka något enbart för att vi var i Rumänien. Dekanatet har nu tagit nästa steg och bett oss komma med synpunkter så att dom kan FÖRBÄTTRA det vi anser ska förbättras. Lister skrivs och lämnas in, och det görs något åt det. Första veckan hade vi problem med att veta vart vi egentligen skulle vara och schemat krockade på vissa punkter. Efter inte allt för många minutres jobb så var allt fixat, och vi visste vart och när vi skulle vara på plats. IDAG, funkar allt jättebra och skolan håller på och renoverar flera salar för att det ska bli bättre för oss elever. - Hur är lärarna? Vad många undrar är hur lärarna egentligen är och hur pass kunniga dom är. För det första, vill jag säga, att 95 procent av alla lärare pratar flytande engelska. När det sedan kommer till anatomilärarna så är dom så pass kunniga att man ibland inte tror att det är sant. Kunskapen finns, och ges till dom som är