Framtida Tandläkar studier - Forum

2007-06-20 01:54   Patrick
Hejsan. Nu är det så att man tagit sig igenom gymnasiet. Dock så har livet kantats av kriser under gymnasietiden och betygen har därför dalat. Gick ut med c:a 15.0 vilket för mig är ett riktigt dåligt resultat och kan därför inte studera i Sverige. Iallafall inte till tandläkare som jag vill. Med sådana betyg var ska man då söka? Vilket land tar man sig lättast in i och vilket är det trevligaste stället? Motivation har jag så det räcker och blir över, diciplin för att studera med, så tar jag mig in så har jag inga problem med att klara mig igenom. Det är det yrket jag kommer att satsa på och även det yrket jag tillslut kommer arbeta med, så jag undrar, i mitt läge är det bäst att sitta på komvux i två år för att få ihop 20.0 eller är det bättre att söka utomlands? När ska jag söka och var ska jag söka? Tackar för svar! MVH

Framtida Tandläkarstudier
2007-07-05 19:58   Ellinor
Hej Patrick! Läste ditt inlägg och kände hur nackhåren bara reste sig. Sitter i precis samma sits! Jag har kollat runt lite, nästan fruktlöst efter tandläkarutbildningar i både Polen och Ungern. Majoriteten rör sig om läkarutbildningar! Men håller på att maila lite folk nu, får se om jag får svar. Du har inte hittat något mer? Mvh, Ellinor

Framtida tandläkarstudier
2007-07-09 23:27   Gabriella
Värt att tänka på som ett alternativ till att läsa upp betyg är ju att göra högskoleprovet om du inte har gjort det. I Umeå krävs det ungefär 1,6-1,7 för att komma in på tandläkarutbildningen, något högre för de andra orterna. Men både KI och Malmö Högskola har särskild prov-och intervjubaserad antagning. I Stockholm behöver man ha minst 15,0 i betyg eller 1,2 på högskoleprovet för att få delta och i Malmö tror jag inte att det ställs några speciella krav för att få anmäla sig förutom att man har behörighet att söka tandläkarutbildningen. Du kan läsa mer på http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=12454&a=26460&l=sv och http://www.mah.se/templates/Page____5858.aspx Mvh

Framtida tandläkarstudier
2007-07-17 04:40   Patrick
Hej igen, nej tyvär har jag inte hittat något mer. Skriv gärna om du har fått något intressant svar. För mig blir det troligen att försöka söka in till nästa höst, börjar bli lite ont om tid nu även fast vissa fortfarande kör intervjuer med mera. mvh

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀