Förtydligande om betygsberäkningar - läkare danmark önskas! - Forum

2006-05-27 07:58   LJ
Hej, Många frågor kring detta med vilka betyg som räknas osv.. Jag undar för det första om behörighetskurser (typ FyA) inlästa på komvux överhuvudtaget inte räknas med i snittet man söker på, utan bara det ursprungliga betyget (utan ex FyA). För det andra, söker man på sitt svenska avgångsbetyg, dvs i det avseendet att Idrott och hälsa räknas bort om det sänker snittet? Tack för alla svar!

Ang: Förtydligande om betygsberäkningar - läkare danmark önskas!
2006-07-14 23:47   Rasmus
Det är avgångsbetyget som du har från gymnasiet som räknas (inklusive gymnastikbetyget, detta kan ju som bekant räknas bort i Sverige men inte i Danmark). Om du har läst upp ett betyg eller läst till något ämne så räknas inte detta med i "ansökningssnittet" utan fungerar endast som behörighetsgivande. För övrigt så kan det vara bra att veta, om jag inte missminner mig, att det behövdes ca 19.0 i svenskt avgångsbetyg för att komma in i danmark förra året. Hoppas det var lite till hjälp Mvh./Rasmus

Ang: Förtydligande om betygsberäkningar - läkare danmark önskas!
2006-07-17 18:53   jo
jag har läst på syoguiden, enligt flera personer, att idrotten visst inte räknas med om den sänker betyget i danmark. någon som vet?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀