Flytta mina läkarstudier till Sverige - Forum

2008-11-04 13:15   rosa helsing
Hej! mitt namn är rosa helsing! jag pluggar till tandläkare i tjeckien och är på min tredje år nu, jag undrar om det finns möjlighet att flytta över mina studeier till sverige och fortsätta där. vem ska jag kontakta eller är det ens möjligt? tack så mycket!

RE: Flytta mina läkarstudier till Sverige
2008-11-05 12:24   Sussi
Kontakta det lärosäte i Sverige som du skulle vilja flytta till. Om det finns ledig plats på någon av programmets terminer kan det finnas liten chans att man kan hoppa dit. Men de som tagit paus från studierna har företräde och man ska ha läst motsvarande det som man skulle läst på programmets tidigare terminer för att ha en chans att komma i fråga att ta en ledig plats. Hör efter om dina möjligheter på lärosäten i Sverige som har läkarprogrammet och kanske kan du få kursplaner eller annat som visar vad du läser på läkarutbildningen i tjeckien? Då kan du bli prövad om du har det som de andra läser de tidigare åren på utbildningen... Mellan läkarprogram på två lärosäten i Sverige kan det till och med vara svårt att byta då det är olika upplagt på olika ställen även om det är samma utbildning. Så dina chanser kan man inte förutspå i förväg...

RE: Flytta mina läkarstudier till Sverige
2008-11-25 15:35   Nicole
Är det bra i tjeckien ?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀