Finansiering, Norge, Slovakien, Danmark - Forum

2007-07-02 22:15   Marica
Ni som studerar till veterinär utomlands och har höga terminsavgifter, hur finansierar ni era studier? För mig är det största problemet och det känns väldigt tråkigt. Finns det stipendier att söka eller finns det några avgiftsfria utbildningar utomlands? Vidare undrar jag: I Norge, gäller basårsbetyg på naturvetenskapliga kurser eller måste det vara komvux? Vad jag förstått är behörighetskraven för svenskar Svenska A+B, engelska A, samhällskunskap A, matematikk A+C, naturkunskap A samt kemi A+B. Vad brukar antagningspoängen ligga på? Hur är det med basårskurser i Danmark, är de giltiga där? Utbildningen i Slovakien, ger den en godkänd examen hemma i Sverige efteråt? Hur lång är den utbildningen?

Gräns i norge
2007-07-25 21:28   Emma
Jag sökte till norge detta året och kom inte in. hade 19.6 poäng, så gränsen är rätt hög. (är 45:e reserv). du söker på 2 kvoter där. en för slutbetyg, upp till 21 års ålder. (det var den jag sökte i) och de över 21 och då räknas även upplästa betyg. KRAM!

Utländsk examen...
2007-08-01 13:11   Sussi
Vill bara påminna om att en examen som är tagen utomlands inte garanterat kommer att vara gångbar i Sverige. Man behöver få det prövat innan man kan säga hur det ligger till med det.

Det stämmer ej
2007-08-04 15:19   Alex
En läkare utbildad i ett Eu-land kan praktisera var som helst inom EU utan problem. De flesta länder vi svenskar åker till för att läsa medicin är ju numera medlemmar i EU, så det blir inget problem med jobb senare.

Norge
2007-08-04 16:24   Maria
Hej! Emma, du som sökte till Norge iår, råkar du veta om det finns möjlighet att söka dit till vårterminen också? När är deadline i så fall? tack!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀