Finansiering av studier utomlands utan full CSN??? - Forum

2007-04-26 12:00   LJ
Hej! Jag vill läsa till Läkare utomlands men har inte möjlighten att få mer än 3 terminer pengar av csn eftersom jag har tidigare lån hos de. Har pratat med de och de säger att även om jag skulle betala tillbaka vartenda öre av lånet skulle jag änndå inte få 4,5 år till lån vilket jag tycker är ofattbart. Tänkte höra med er om nån av er vet om man kan få lån hos bankerna för att finansiera studierna? eller finns det andra lösningar?Har kollat på deras sidor men hitills inte hittat ngn lån som skulle passa min situation. De vill ha säkerhet och inkomst vilket jag inte har med tanke på att jag läser på komvux. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, och är tacksam för alla svar och tips jag kan få. LaiDi J

ekonomi
2007-06-18 13:05   elisabeth
jobba... det gör vi andra som är i samma situation

pengar till studier
2007-07-11 17:35   ellen
Jag tycker du ska börja studera och efter 1,5 termin kanske kan ingen neka till dig pengar.

Kanske ska planera?
2007-07-14 17:29   Sussi
Du verkar kunna planera din framtid med att kanske jobba och spara ihop en del pengar. Vet du hur mycket du skulle kunna få av csn när du har betalat av dina tidigare lån? Om inte 4,5 års studiemedel, så kanske en rätt bra del av det. Jag tror det kan bli problem om du söker in och antas utan att ha någon aning om hur du ska kunna finansiera det hela. Csn verkar bli tuffare, så mer pengar än vad du nu sägs kan få, kan du inte riktigt räkna med. Hur det funkar i utlandet med att ta sabbatsår och komma tillbaka och fortsätta där man slutade, vet jag inget om. Så om du börjar men efter något år inte kan fortsätta pga problem med pengar, kanske det innebär att du måste sluta plugga där och inte kan komma in igen. Försök jobba ihop pengar till o börja med, är mitt råd. Stipendier kan vara ett alternativ.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀