Exjobbshjälp om pengahantering! - Forum

2007-01-31 10:07   Emilie
Hej, Mitt namn är Emilie och jag går femte året på Industridesignutbildningen i Lund. Denna termin gör jag mitt ex-jobb som kommer att handla om att skapa en digital plånbok/mobil för utvecklingsländer. Detta är möjligt genom att använda en ny teknologi, framtagen av företaget TerraNet AB, som erbjuder mobil kommunikation utan infrastruktur. En produkt som erbjuder gratis mobil kommunikation (som Skype ungefär) och även ett sätt att enklare ta betalt för sina varor och tjänster kan hjälpa fattiga länder till utveckling och tillväxt. Emellertid har jag inte själv rest i sådana områden, utan behöver nu komma i kontakt med folk som gjort det. Det kan handla om Afrika, Asien, Indien, Sydamerika, vilket som. Jag postar en rad frågor, jag vet att det är många, och jag är jättetacksam för svar. Orkar ni inte svara på frågorna en och en får ni gärna komma med en generell beskrivning av hur pengahantering fungerade i det land ni varit i kontakt med. Ni får gärna också komma med spontana synpunkter och tankar. Tack så jättemycket! Emilie Hur ser ”standardplånboken” ut? Material? Storlek? Är det en påse? Ser den ut som våra? Hur många ”fickor”? Dragkedjor, kardborrband? Hur bär man den med sig? Hur ser den dagliga hanteringen av pengar ut? Hur använder man sina pengar och sin plånbok? Ser hanteringen ut som i väst eller helt annorlunda? Hur svårt/lätt var det att få tag i pengar på landsbygden? (gärna ur ett invånarperspektiv, inte turistperspektiv) Hur tätt var det mellan bankerna på landsbygden? Hur var kontakten med banken? Vakter med vapen vid ingången? Som i Sverige? Ungefär hur stora var byarna i vilka det fanns bank? Stora, små? Jämför med svensk by tex. Fanns det ”bankomater”(ATMs) på landsbygden? Ungefär hur stora var byarna i vilka det fanns ATM? Stora, små? Jämför med svensk by tex. Använde människorna på landsbygden banken? Satte in sin lön? Fick sin lön inbetald på konto? Om man bodde långt ifrån banken, var det vanligt att man tog ut stora summor då? I så fall, hur förvarade man dessa pengar hemma? Hur fick man lön? Sattes den in på bankkonto eller fick man den direkt i handen av arbetsgivaren? Är det vanligast med dags- eller månadslön? Var det något speciellt man måste tänka på när det gällde pengar? T ex svårt att använda mycket slitna sedlar, folk ville inte ta emot dem? Fanns det problem med förfalskade sedlar? Var det mest turister som utsattes eller även invånare? Tack igen för all hjälp!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀