EU- veterinär licens giltigt i USA? - Forum

2015-04-20 23:07   Frida

hej! Jag skulle jätte gärna vilja plugga till att bli veterinär men jag vill också bo i usa,jag har kollat på några colleges där men det är svindyrt! Jag kommer att ha skulder i resten av livet om jag ska gå där! Jag menar man ska gå på college i fyra år för att bli veterinär men sedan kostar det ju minst 10 000 dollar per år och det är bara tuitin fees och böcker och sådant. Så jag hade ju haft skulder på runt en halv miljon! Men hade det varit möjligt att plugga i ett EU-land t.ex. Sverige till veterinär och sedan kunna använda den utbildningen i usa? Alltså är den ens giltigt där eftersom dom troligtsvis har andra regler osv. än EU har. För om det hade varit möjligt skulle det verkligen lösa sååå mycket! Super tacksam för svar:) Mvh Frida


RE: EU- veterinär licens giltigt i USA?
2016-03-20 09:51   Krest
Hejsan,

Jag har för mig att det skall funka , man måste först klara av den Amerikanska Borads Examen och möjligen komplettera med någon kurs i den amerikanska lagstiftningen. Dock så beror detta på varje enskild stats individuella lagstiftning.

Så har jag förstått det i alla fall och mycket kan ändra på 6 år innan du tagit examen.

Själv spelar jag litet med detta och hoppas att när jag blir klar, att jag har möjlighet att fara till USA.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀