Ekonomisk kris - Forum

2005-06-20 22:41   Cecilia
Hej! Ska börja 4:e året på biomedicin i höst men har beslutat mig för att bli läkare eftersom jag alltid har velat bli det. Det är dock för svårt att komma in i Sverige så jag ska satsa på att plugga utomlands. Tyvärr har jag bara tre år CSN kvar, har någon nåt tips på hur man löser detta??? Är det någon annan som är i samma situation som jag? Ni som pluggar utomlands, hur har ni finansierat era studier? Jag hoppas att ni som sitter inne med info ger mig tips, vill jättegärna bli läkare. MVH / Cecilia PS. min mejladress är naranjoisabel@hotmail.com

läkare
2005-06-22 13:13   KZ
Hej...jag ska själv plugga till läkare i Polen och då terminsavgiften är hög första året så har jag jobbat och samlat på mig pengar så d räcker till första året, mellan 20000-30000 kan d behövas. Om d verkligen krisar sig så har jag turen att ha en mamma som kan hjälpa mig med pengar eller till och med stå borgen för mig. De övriga 5 åren så räcker pengarna från csn. Men jag har inte pluggat tidigare så jag har mina 6 år intakta. Trots d så är jag beredd att ta fler lån om d behövs annars är d svårt att finna såna stora summor pengar. Det enda jag vet som du kan göra är att ta lån, finna stipendier(inga stora summor) eller jobba nåra år och samla ihop. Tyvärr finns d inga lätta svar, men ge inte upp......flera som oxå ska börja plugga i höst till läkare är i 30 års åldern och till och med pluggat en hel utbildningt innan och jobbat och har ändå lyckats påbörjat en ny utbildning. Så du är inte den enda som har gjort något sådent, skillnaden är bara att det kan ta längre tid att uppnå din dröm att bli läkare.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀