Ekonomin for Polska Läkare?? - Forum

2005-11-12 21:11   Tina
Hej! jag vill läsa till läkare i Polen men har upptäckt att årsavgiften är 9000 euro forsta året och sedan 8500 resten av åren. Så nu undrar jag hur ni alla studenter därborta klarade av ekonomin. Måste man betala hela årsavgiften på en gång fore varje hosttermin, eller kan man dela upp betalningen varje termin? om man måste betala allt på en gång, får man låna den summan av csn eller betalar dom bara terminsvis? stämmer det att det varken behovs prov eller intervju for att bli antagen till Bialystok och Wroclaw? upskattar verkligen all hjälp jag kan få, befinner mig i USA så det är lite svårt att kontakta csn. TACK!!

Ang: Ekonomin for Polska Läkare??
2005-11-13 19:18   MG
Hej Tina Jag läser på tandläkarelinjen i Wroclaw i Polen. Samma principer gäller för både tandläkare och läkare. Skolavgiften i just våran universitet ligger på runt 12 000 euro första året. De övriga åren kostar det 8000 euro. Betalningen delas upp i tre olika perioder eftersom csn inte betalar ut allt på en gång. Den första summan är hälften och inte mindre. Den andra avgiften är några tusen och den tredje dvs för tredje och sista perioden under året är det belopp som är kvar av summan. Men detta gäller endast för första året. Under de 5 andra åren betalar du 8 000 euro vilket gör att du får mellan 30-40 tusen kronor över efter du betalat av skolavgiften. Men under första året måsta du själv stå för levnadskostaderna som ligger runt 4000-4500 kr (inkl hyra på studenhem). Böcker och skolmaterial får du själv betala för. Just till Wroclaw universitet behöver man inte göra inträdesprov eller intervju. Men kom ihåg att du måste söka maxbeloppet hos csn. Kom också ihåg att summorna till lån kan variera från person till person beroende på om du tagit lån av Csn innan. Orsaken är att Csn betalar endast för ett visst antal veckor. Lycka till!

Ang: Ekonomin for Polska Läkare??
2005-11-14 03:37   Jag
Hej, Du får CSN stod, vilket betyder att du far bidrag o lan, som är tillrackligt for att du ska betala skolavgiften och tacka din levnadskostnad. Universiteten later skandinaviska studenter dela upp sin betaling i tva delar, en som betalas under hostterminen och varterminen. Sedan rekomenderar jag att du forst o framst soker till dem battre universiteten, som Warszaw, Poznan, Krakow och Lodz.

Ang: Ekonomin for Polska Läkare??
2005-11-14 03:39   pace
Hej, Du får CSN stod, vilket betyder att du far bidrag o lan, som är tillrackligt for att du ska betala skolavgiften och tacka din levnadskostnad. Universiteten later skandinaviska studenter dela upp sin betaling i tva delar, en som betalas under hostterminen och varterminen. Sedan rekomenderar jag att du forst o framst soker till dem battre universiteten, som Warszaw, Poznan, Krakow och Lodz.

Ang: Ekonomin for Polska Läkare??
2006-02-28 12:45   Gonzalo
Jag funderar på att åka till Wroclaw och plugga till Tandläkare! Jag såg att du studerade där, har du någon msn eller mail eller liknande som jag kan nå dig på, jag har tonvis med frågor om du har lust att besvara dem! min mail: godoy.gonzalo@gmail.com MVH

RE: Ekonomin for Polska Läkare??
2008-05-08 20:19   anders
skulle vilja säga att krakow, gdansk, wroklaw. warsawa i den ordningen.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀