Danmark ansökning - Forum

2010-03-01 18:58   Karin
Hej! Jag skall söka till läkarlinjen i Danmark nu i år. Jag har några frågor, jag skulle bli oerhört tacksam för svar. Om man har relevanta meriter skall man skriva dem i ansökan, vad räknas egentligen som en relevant merit? Jag undrar också om man kan skicka sina svenska betyg från gymnasiet eller om man måste översätta dem?! Jag undrar också om det spelar någon roll hur man prioriterar universiteten då jag vill söka alla. Blir ansökan behandlad likvärdigt oavsett hur man prioriterar universiteten? Tack på förhand!! Karin

RE: Danmark ansökning
2010-03-03 19:05   Tanja
Hejsan! Jag har fått en standby-plats i Köoenhamn men måste själv också skicka in en ansökan tillsammans med ett kvitto på att jag kommit in. När jag sökte förra året så skrev jag med allt jag jobbat med, vilket bara var skidtränare och simtränare. Det är ju inte så relevant kan man tycka men men... Bättre någonting än ingenting alls så jag rekommenderar att du skriver allt du jobbat med. Bättre att skriva upp för mycket än ingenting alls. Svenska betyg går alldeles utmärkt! Angående prioriterigen har jag för mig att det är på följande sätt: Kommer du in på ditt förstahandsval så stryks du automatiskt från de andra två. Så om du kommer in i Köpenhamn skickas inte ens din ansökan till de andra två och om du då tackar nej till köpenhamn så har du ingenting. om jag minns rätt förstås... Melja gärna dem och fråga, svaret brukar komma snabbt. Det går bra att skriva till dem på svenska. Lycka till!

RE: Danmark ansökning
2010-03-03 22:45   Micke
Jag undrar detsamma, det verkar vara ganska godtyckligt det där vad som räknas och i vilken grad. Har hört att det inte finns något riktigt system för det där. Kanske lika bra att skicka allt man har?

RE: Danmark ansökning
2010-03-04 09:16   Clas
Hej! Räcker det med att bara skriva ner vad man gjort innan, arbete etc., eller måste man ha papper på allt?

RE: Danmark ansökning
2010-03-04 09:38   Tanja
Ja, jag rekommenderar att skicka in allt man har. Det skadar ju inget... Bättre med några erfarenheter än inga alls.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀