Danmark 2008 - Forum

2007-08-10 17:16   Ica
Jag ska söka till Danmark nästa höst (förutsatt att alla kurser går vägen under året). Har hört att de ska ta in fler till utbildningen via kvot 2 då och att antagningen där är ändrad till ett prov samt eventuell intervju istället för arbetslivserfarenhet. Någon som vet lite mer om detta prov? Vilka typer av frågor, ämnen etc? Vad ska man lägga energin på att studera inför provet? Vet inte, men det är kanske orealistiskt att hopppas bli antagen i kvot 1 när man har betyg på 19,55? Visserligen så ändras ju behörighetskraven inför nästa höst, men samtidigt antas färre genom kvot 1. Någon som har koll på provet i fråga?

Ang: Danmark 2008
2008-01-07 18:14   Marike
Hej Ica! Jag är en tjej som har börjat läsa på mitt första år på veterinärutbildningen i Köpenhamn. Jag kan svara på lite av dina frågor. Vad det gäller dina betyg så tror jag inte att du behöver ge upp hoppet, De tidigare åren har snittet för veterinärmedicin legat på 18,5 men pga att danmark har ändrat sitt betyg system och fått färre betygsgrader har snittet höjts men jag tror att det låg runt 19,5 i år. Vad det gäller kvot 2 så vet jag inte så mycket om det nya systemet men jag vet att proven man gör är innom fysik, kemi och matte. Man skall även göra ett clinic case, detta vet jag inte alls hur det fungerar men jag kan gissa att det har något med etik och moral att göra och kanske om dina egna åsikter och hur du skulle reagera och agera i ett fall. De som har bäst resultat på dessa 4 ämne kommer in direkt, och av de som ligger lite under tas en viss procent in till en intervju. Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa mig lite och du får gärna höra av dig till mig om du har fler frågor. Hälsningar Marike

Danmark
2008-01-11 16:03   Ica
Tack så mycket för svaret Marike! Hoppas nu bara att jag fixar mattekurserna så jag kan söka till hösten! Vill! Hur trivs du på utbildningen? Svårt med språket? Vad läser man under första året på veterinärutbildningen där och hur har du fixat med bostad? Vi har visserligen tre katter också så det försvårar eventuellt lägenhetssökande, men det går förhoppningsvis på nåt sätt. Är det rimligt att pendla från Malmö i värsta fall? Sorry, många frågor blev det visst... ehum. Blir bara så exalterad nu när det snart är dags att söka! =)

Danmark
2008-01-11 16:18   Ica
Tack så mycket för svaret Marike! Hoppas nu bara att jag fixar mattekurserna så jag kan söka till hösten! Vill! Hur trivs du på utbildningen? Svårt med språket? Vad läser man under första året på veterinärutbildningen där och hur har du fixat med bostad? Vi har visserligen tre katter också så det försvårar eventuellt lägenhetssökande, men det går förhoppningsvis på nåt sätt. Är det rimligt att pendla från Malmö i värsta fall? Sorry, många frågor blev det visst... ehum. Blir bara så exalterad nu när det snart är dags att söka! =)

Danmark
2008-01-11 16:55   Ica
Tack så mycket för svaret Marike! Hoppas nu bara att jag fixar mattekurserna så jag kan söka till hösten! Vill! Hur trivs du på utbildningen? Svårt med språket? Vad läser man under första året på veterinärutbildningen där och hur har du fixat med bostad? Vi har visserligen tre katter också så det försvårar eventuellt lägenhetssökande, men det går förhoppningsvis på nåt sätt. Är det rimligt att pendla från Malmö i värsta fall? Sorry, många frågor blev det visst... ehum. Blir bara så exalterad nu när det snart är dags att söka! =)

RE: Danmark 2008
2008-06-23 21:34   Jennifer Rickard
Hejsan kan du adda min msn ?? snälla.. har lite frågor. jumfajennifer@hotmail.com om du inte vill adda kan du mejla din e mejl till mig va ? har frågor om veterinär utbildningen i dk. o kommer inte hitta denna sida igen tror jag kram

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀