Charles University - Forum

2010-01-25 11:56   NN
Hejsan! Är det ngn som pluggar på charles uni som kan berätta hur utbildningen är? Vill söka till hösten men har även sökt till Rumänien. Men börjar tveka lite eftersom man har hört att charles uni håller hög klass på sin utbildning. Men i vilket fall, ngn snäll själ som kan berätta?

RE: Charles University
2010-01-29 20:43   ron.hermansson@gmail.com
Hejsan, Jag pluggade i 3 år i 3:rd faculty i prag. Har dock nu tagit en paus och har pluggat en termin psykologi i munchen. Det finns för och nackdelar med prag (3:e fac). Dom två första åren håll hög kvalitet och man tvingades faktiskt att lära sig en hel del. Efter varje år så var det ett stort slutprov och man tvingar sig själv att ligga i hårt och det är mycket press runtom det hela. Vissa får upprepa det påföljande år och i dessa fall, har det såvitt jag vet dom flesta klarat det. Men inte alla kommer så långt så att man får anträda till provet. Så man ska inte gå dit och tro att man får någon special behandling bara för att man betalar. När vi började var vi 80pers sammanlagt i vårat år, 17svenskar. Efter 2 år var det ca 50pers kvar, tror att vi var 6-7 svenskar kvar. Det var några som gick direkt i början för att dom inte gillade det skolsystemet eller hur man ganska snabbt får känslan av "nu får du klara dig själv", och vissa brister i kommunikationen (som dock skolan faktiskt har ansträngt sig att förbättra med internet sidor och personer vars arbete det är att förbättra kommunikationen mellan skolan och dom utländska eleverna). Dom driver med en första året och det är väldigt stressigt då. 2:a året var redan mycket bättre, då det fanns mer studietid till en själv, och lärarna hetsar inte så mycket. Men åandra sidan ett stort slutprov som sägs vara det svåraste universitets prov som finns i tjeckien om man ser på matrialomfattningen, module-A. låter skrämmande va? Men det går allt och fixa, så länge man kan grunderna så blir professorerna som frågar ut dig glada. I 3:e året blir relativt lugnt då man inte har något stort slutprov att se fram emot. I 4:e år är det nästa stora kunskapsprov.. Dom säger att när man har detta bakom sig så är man istort sett färdig läkare. Det som är bra med faculteten där är att den är rätt liten och det uppstår en familjär stämmning efter att man har varit där ett tag. Det är en fair stämmning huvudsakligen i skolan, och missforstånd har oftast blivit uppklarade genom samtal. Tjeckerna har inte haft en lika "omtänksam kultur", som svenskarna har haft sedan länge tillbaka. Och har vant sig vid ett mera självständigt system, vilket vid vissa tillfällen visar sig. Samtidigt så är tjeckerna väldigt måna om familjen och väldigt sociala när det handlar om att arbeta i grupp och sammarbeta vid olika tillfällen. Dom håller ihop för att dom vet att om dom är flera och delar på information så är dom starkare i längden. Något som man lustigt nog skulle vilja säga saknas lite hos dom scandinaviska studenterna. Men det går att få igång mängden om man säljer ideen utförligt och noga förklarar varför just den personen kommer att tjäna på det, hehe.. Men faculteten är måna om att vilja rätta sig efter vad majoriteten tycker och jag var med om hur vissa förändringar i stort sett skedde på direkten genom en gemensam handuppräckning.

RE: Charles University
2010-01-29 20:43   ron.hermansson@gmail.com
forts. Undervisningen börjar vissa små håll i 3:e året då man sätter igång med individuella kurser på sjukhusområdet, vilket läkare undervisar. Ibland kan inte läkarna och då står man där utan lärare, vilket kan vara lite snopet. Men jag tyckte att i det stora och hela så var 3:e året helt ok. Många nya intressanta ämnen, det började kännas som medicin. Pathologi, pharmaci, microbiologi, pathophysiolgi, etc.. I 4:e året så fick jag höra att det hände rätt ofta. Och jag vet att det var ett tema förra året med studenterna över oss. Men jag har talat med många studenter som är nöjda och förtsätter till slutet. Vad man får räkna med när man kommer till prag är att dom 135 tusen du får i studielån inte kommer att räcka. Ungefär 120000 går till skolavgiften. Du får räkna med ungefär 3000-3500 för ditt rum i månaden. Mat är inte så himla billigt om du inte lever på kinesisk take away som jag istortsett gjorde, :) (20-30 för rejäla portioner). Och det var något jag störde mig på, att hela tiden snåla och tänka på pengar. Jag funderade ett tag att byta till rumänien då det ju var så hemskt billigt och man med csn´s studiestöd skulle leva som en kung där då man skulle få ut samma. Så min rekommendation är att höra dig efter om vad dom säger om rumänien. Lyssna på flera personer. Om det är folk som har åkt därifrån fråga varför. Dom som har åkt ut kommer alltid att tala om för dig hur dåligt det var. Men tex. polen tror jag knappast är så stor skillnad till Prag. Jag pratade med läkarparet nere i malmö som har hand om intagingen, och dom var seriösa och det verkade som dom hade ansträngt sig till att hitta bra universitet i polen. Där pröjsar du 30000 mindre om året tror jag, och det är billigare och bo. Bara för att det kostar mer behöver det inte betyda att det är bättre. Skolorna österut är kända för att ha rätt hårt och konkurens kraftig atmosphär i sina skolor. Någon sade till mig att bara 10% av tjeckerna som ansöker till universitet får överhuvudtaget en plats. Barnen skriver redan prov i 5:an som avgör till vilka skolor dom kommer till, osv.. Man säger att det är lätt att komma in i öst men sedan får man bita sig fast. Något som jag lärt mig sedan jag började studera medicin dock är att om man verkligen vill det, är motiverad, så klarar man av det, jag skulle nästan gå så långt att säga skulle i stort sett vem som helt...man behöver inte vara ett snille, bara vara beredd på att jobba hårt. Speciellt i början. Om du beslutar att komma till 3:e faculteten kan du göra ditt liv väldigt mycket lättare om du förbereder din kemi ordentligt, den lägger dom stor vikt på och dom räknar med att du kan den organiska kemi när du sätter igång. Första terminen så har dom som en snabb genom gång på organisk kemi, kemi calculationer, struktur ritning av dom viktigaste organiska molekylerna osv. Sedan sätts det igång med biokemi, provet för det är det väldigt bra om du har klart det i februari så du kan helt och hållet förbereda dig för slut provet i slutet av sommarterminen som innefattar ca45 fragor och där alla amnen ingår. Tyngdpunkten här ligger på biokemi och cellbiologi. Så, nu har du en liten ide om vad det handlar om.. Om du har mer frågar så är det bara att ställa dom. Hälsningar, ronnie

RE: Charles University
2010-02-16 15:04   Henrik
Hej, Jag går första året på 3:e fakulteten som ovanstående beskriver. Sitter för tillfället på biblioteket och läser till de proven som man ska klara av i februari. Vad som beskrivs angående första året stämmer helt enligt mig. Självklart handlar det om vilken studiegrupp du hamnar dvs vilken professor du får men du bör räkna med att all tid den första terminen får gå till att läsa. Vi är ca 55 personer i första året mindre än hälften kommer hinna vara klara med proven under denna examensperioden och får göra dem till sommaren istället. Det kan inte sägas för många gånger att man bör förbereda sig i kemi innan. Börja från scratch och lär dig jobba utan formelsamling (du får heller inte ha formelsamling på antagningsprovet). Keimn i början är inte ny, men du måste verkligen kunna den per definition. Att läsa kemi innan är något jag ångrar så djupt att jag inte gjorde! Trots tuffa studier än så länge har första termin verkligen varit bra och något jag kan rekommendera. Lite om antagningsprovet 2009: Registreing sker genom www.sonans.no/interstudiesse och görs i stockholm. Det är gratis. Jag gjorde samtidtgt testen till Hradec Kralove och martin genom samma agentur. Gjorde Hradec Kralove provet först som bröt självförtroendet rejält. Två veckor senare får du besked m du kommer in eller inte. Ingen vad jag vet kom in men under sommaren fick nästan alla erbjudan om plats ändå. Martin testen får du ha både medical dictionary och formelsamling. Testet var relativt enkelt och vi var 16 av 24 som klarade det om jag inte minns fel. Provet till Prag Charles University, Third faculty of medicine (som beskrivet), får du inte ha formelsamling eller medical dictionary till. Däremot kan du välja om du vill göra matte eller fysik. 9 av 46 klarade testet. Gränsen var 55 för att få en plats och över 50 för att få en reservplats. Det var ingen intervju men det fanns möjlighet att fråga frågor om man hade några. Något som kan vara intressant för dig att läsa tråden om Cluj/ Rumäninine i allmänhet. www.studentum.se/Forum/viewPost.aspx?PostID=18526 Har du några frågor ang. antagingen så tveka inte. svensson.henrik@hotmail.com

RE: Charles University
2010-02-20 14:46   Martin Stenelo
Skrev ett jättelångt inlägg men fick nått server error när jag skulle posta det... Men om du fortfarande är intresserad så skicka ett mail till mig så ska du få mina uppfattningar om 3rd fac. Martin martin.stenelo@gmail.com

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀