Brandingenjör? - Forum

2007-02-02 11:51   Marcus
Hej Tycker att brandingenjör verkar vara en spännande linje. Dock har jag endast betyg att komma in i Luleå och eftersom jag bott i Kiruna tror jag det hade varit nyttigt för den personliga utvecklingen att komma lite längre från Kirk än så. Har givetvis funderat på att läsa upp mina betyg/skriva bättre högskoleprov men ett annat alternativ hade kanske varit att testa utomlands? Finns det någon som kan hjälpa mig med förslag på universitet? Googlat lite och kom till Nya Zeeland och Maryland...det känns lite overkill... Har någon erfarenhet så maila mig gärna! Mvh Marcus

Ang: Brandingenjör?
2008-01-21 09:35   Bi-student
Brandingenjörsutbildningarna utomlands är oftast sk mastersutbildningar, dvs att man läser till en bachelor degree (ung. högskoleingenjör) inom t ex maskinteknik eller liknande under 3 år och därefter ansöker till en masterutbildning på två år inom brandteknik. Den svenska brandingenjörsutbildningen är inriktad på brandteknik redan från början, men är därmed också 3,5 år lång. Läser man till brandingenjör i Lund har man dessutom möjlighet att läsa till en masterutbildning/civilingenjör i riskhantering genom att lägga till 1,5 år och då få dubbel examen, brandingenjör och civilingenjör i riskhantering.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀