Betygen räcker inte.... - Forum

2007-04-08 21:17   Malin
Just nu går jag 2:a året på naturvetenskapsprogrammet, och jag har inte lyckats få MVG i alla ämnen hittills. Detta gör att jag känner mig jättedålig, (har MVG i hälften av de ämnen jag läst hittils, resten VG) eftersom jag alltid drömt om att bli läkare eller veterinär. Och man trodde alltid att det var en myt det där med att man måste ha alla MVG för att komma in här i Sverige, men det är ju sant och det är verkligen frustrerande! Nu har jag lite frågor: 1. Då jag inte har MVG i allt, ska jag läsa upp alla ämnen jag har VG i efter gymnasiet? Hur gör jag? 2. Kan jag klara av att komma in på läkar- eller veterinärutbildningen i Sverige om jag får alla rätt på högskoleprovet, behöver jag då inte höja mina gymnasiebetyg? 3. Hur är det att studera utomlands? Utbildningen ska ju vara på engelska var man än läser, men ni som pluggar t.ex i Ungern eller Slovakien, tycker ni att det är svårt att förstå lärare och böcker etc? 4. Är utbildningarna till läkare och veterinär utomlands lika långa som i Sverige? 5. Hur gamla brukar folk som börjar plugga till läkare eller veterinär oftast vara? Det känns ju ganska jobbigt att börja terminen efter man slutat gymnasiet, och¨på den tiden vill man kanske resa och sånt. Är det någon mer än jag som tycker att det här känns skitjobbigt, när man verkligen vill utbilda sig till något som man drömt om länge?!! Tacksam för svar!!

Ang: Betygen räcker inte....
2007-04-16 12:25   Sussi
Gör du högskoleprovet och får 2,0 som är det högsta, gör det inget om du inte har MVG i allt. Även om du skulle ha G i allt och få 2,0 på högskoleprovet så skulle du kunna komma in. Det som är ett krav är grundläggande och särskild behörighet om man söker på högskoleprovsresultat. I många kommuner prioriterar man inom komvux dem med minst utbildning i första hand, vilket kan leda till att de med slutbetyg från gymnasiet kan få svårare att läsa upp sina betyg. Det är eller ska bli svårare att läsa upp betyg. Man kan göra prövning, läsa kurs på egen hand och göra ett test och få betyg genom det. Kostar 500 kr men det är en möjlighet. Jag har ingen erfarenhet av utlandsstudier, men av det som man har hört så är det rätt tufft, andra krav och upplägg och så vidare. Men vill man verkligen så klarar man det också. En del utbildningar motsvarar inte det som finns i Sverige, så det kan vara bra att kolla upp hur utbildningen skulle bedömmas i Sverige och så vidare, om man vill komma tillbaka efter sina utbildningsår i annat land.

söka utomlands
2007-06-18 13:27   elisabeth
Hejsan. Ifall du inte blir antagen i sverige pga lottningen finns alltid möjlighet att söka till ex danmark. Undervisningen är på danska, men man lär sig språket rätt snabbt, även om första veckorna kan vara ltie förvirrande. Utbildningen är 6 år i Dk. Åldersfördelningen är lite mer spridd. Själv var jag 25 när jag började och trodde att jag skulle vara äldst i klassen. Men icke, är bland de yngsta. De flesta klasserna har unga studenter, ca 20-22 år. De som hunnit med lite annat efter gymnasiet samlas i egna klasser. Vi var i starten mellan 24- och 36-åringar. Ta tillfället i akt att göra annat efter gymnasiet o "ladda batterierna". Annars lätt man blir skoltrött efter ett tag på utbildningen (de blir man iförsig ändå) för man har inte mycket till fritid nu.

svar till malin om att betygen inte räcker till!
2007-08-14 19:04   Maria = nybliven veterinärstudent på SLU
Hej! Jag läste upp mina betyg efter gymnasiet och jobbade lite 1 år också. Under tiden sökte jag till veterinär och läkare och påbörjde dessutom en helt annan utbildning för att känna på. Jag tror att det är bra att ta lite avstånd och fundera kring sitt yrkesval, tex genom en praktikplats på ett djursjukhus. Jag ville absolut bli veterinär under gymnasiet, men hade inte betygen då jag faktiskt inte insåg vilken oerhört viktig roll betygen spelade för den fortsatta utbildningen. Under tiden jag har sökt till vhs har jag funderat mycket och nu har jag kommit fram till att mitt intresse för människor och människorkroppen är större än för djur. Det lutar alltså mer åt läkare än veterinär. Tyvärr kan man ju inte bara välja och få det man vill utan nu ( jag är 23år ) kom jag in..., men på veterinär som jag nu har gått ifrån litegrann. Dessutom kom jag in i Sverige! Jag har ju dock bytt drömyrke kan man säga. Jag antar att det beror på att jag har fått lite perspektiv på tilvaron så vi kommer nog söka till läkare ( i Sverige) några ggr till. Har du viljan så är allt möjligt! Jag måste bara säga till dig att jag själv lider av en inre stress som är väldigt nedbrytande. Det beror på att så gott som alla jag känner är nu redan färdigutbildade och jag har ännu inte börjat. Man känner att klockan tickar och man vill börja jobba nu... Min pappa pratade om det här när jag slutade gymnasiet men jag insåg inte att han hade rätt förrän nu. Skulle jag kunna vrida tillbaka klockan kanske jag skulle ha forsatt direkt efter gymnasiet el. efter 1 sabbatsår och läst något annat inom vården tex: apotekare el. näringsfysiolog. Nu har jag dock gått vägen och tentat upp betygen så nu känns det som jag måste slutför de hela och söka tills jag kommer in på läkare. Det tar på en psykiskt att gå och vänta, men ska jag i höst först se om jag kan tänka mig veterinär i alla fall. Jag har också undrat hur folk som läser till veterinär egentligen är som människor. Jag är inte djurtokig, men gillar den medicinska delen. Mina största intressen är hälsa, idrott, näringslära. Jag gillar att måla, sy, rita m.m och därigenom få arbeta med händerna. Om du anger din mailadress så kan jag hålla kontakten med dig och berätta om hur jag upplever min start av utbildningen på veterinär. :) Jag önskar dig lycka till! Jag förstår precis hur du känner dig för jag kände likadant under gymnasiet. Jag råder dig dock att jobba el. ha praktikplats och få lite avstånd och tänka på saken. Man kan ju inte veta om man vill ha ett visst yrke innan man har jobbat som det el. läst en del av utbildningen. Det hela kanske inte var som man hade tänkt sig! Kramar från Maria

fråga till maria
2007-08-21 20:20   tjej som jätte gärna vill bli veterinär
hej maria skulle inte du kunna mejla till min e-mail virkirk91@hotmail.com för jag skulle jätte gärna vilja prata med dig om veterinärutbildningen och lite annat som har med det att göra. jag ska börja första året på naturvetenskapsprogrammet nu på måndag och är lite orolig för att jag inte kommer att nå upp till dom betyg jag måste ha för att komma in =( och jag har velat bli veterinär sen jag var liten...men men.. iallafall jag skulle bli jätte glad om du hörde av dig =) mvh victoria p.s om nån annan läser det här och har kommit in på veterinärutbildningen så får ni gärna höra av er =)

Hej Maria!
2007-09-19 12:25   Erika
Hej,, Oh, vad grymt att du har lyckats komma in på veterinär programmet och dessutom här i Sverige.Grattis! (även om det inte känns helt rätt för dig.) Vilken prestation!!!!!!!!!! Min stora dröm (det har det varit länge) är att bli veterinär!!!-Jag avundas dig =) Får man fråga i vilka "kvoter" du sökte i och kom in på? Jag känner så igen mig i dig, både din tid efter gymnasiet och att du gillar att använda händerna, rita och är fysiskt aktiv.( jag tränar en dressyr häst flera gånger i veckan.) Jag har inte 20.0 i slutbetyg och efter gymnasiet var jag väldigt sugen på att börja jobba, köpte ett litet hus med min pojkvän och ville också prova på något annat än bara plugga, plugga, plugga! Jag började som kassörska i en mataffär (hade bara tänkt jobba där i ett halvår), men så fick jag fast tjänst efter några månader och sedan ett kassachefs vikariat som varade i två år.Men nu har jag tagit tjänstledigt( huset är någorlunda klart) och börjat på Komvux.Jag läser NV-basår för att få behörighet till att kunna söka till veterinär programmet . Jag gick nämligen en Musikallinje på gymnasiet.En jätte lärorik och rolig utbildning. men jag måste alltså komplitera innan jag ens har behörighet att söka.Jag läser på två terminer-får då Matte C-D och Fysik, Biologi och Kemi A och B.Mina betyg är inte 20.0 och har inte någon möjlighet att läsa upp vissa ämnen i med att jag ex. hade dans( som bedöms på ett helt år)så jag tänker satsa på att söka med högskoleprovet och "kvoten" HA. Vet du någonting om att plugga till vet. i Danmark för det är dit som jag har tänkt söka.Vet du om det finns en fjärde kvot ( betyg från folkhögskola) som man kan söka med till veterinär. Jag känner också den här paniken om att jag kommer att vara 30 när jag är klar om allt går som jag vill, då är jag ju lass gammal!!=) Men samtidigt är jag beredd att " offra mkt för att komma in" Ja menar egentligen har jag ju det jätte bra i mitt fina ny renoverade hus och många tycker att jag är helt galen som ens har tankar på att flytta till Danmark!! Men jag vill ju så gärna bli veterinär!!!Älskar att jobba med djur, har haft flera hästar , katter och en hund. -Är jag helt galen, eller tycker du att jag skall följa min dröm? Tror du att det finns någon chans för mig?? Oj, vad långt brevet blev=)Hade varit glad för svar, kram Erika( 22 år gammal)

utomlans
2007-11-05 20:48   elin holm
post Hej! jag har varir med om samma sak, men jag kom in på läkar linjen iall fall ;) men ge inte up så klarar du dig bra mvh Elin :) pusspuss

Maria
2007-12-05 19:50   gunnarsson
Mitt största intresse är verkligen djur. Det är det enda jag lever för. Dock har veterinär varit totalt uteslutet för min del. Mina tankar har varit att jag alsrig någonsin skulle kunna stå till svars för ett djurs död. Inte heller har skärandet i något levande varit speciellt lockande. Men jag har ändrat mig, jag kan faktiskt rädda djur också. Det är ju det jag VERKLIGEN vill. Hade velat bli djurpolis men eftersom det yrket inte finns i Sverige är det uteslutet. Nu känner jag att jag är beredd att lägga tiden på veterinäryrket.Klart att det kan ändras men. Ialla fall har jag liksom många andra inte 20,0. Dessutom läser jag SP. Jag är glad för alla råd du, eller någon annan kan ge mig. Glad för all information jag kan få. Gärna från redan utbildade veterinärer, de som läser och de som har samma mål som jag. /gunnarsson_90@hotmail.com

Svar till Erika om veterinärprogrammet
2007-12-31 00:37   Maria
Hej Erika! Jag tycker absolut att du ska följa din dröm om du är riktigt säker på vad utbildningen innebär och att du är beredd på att jobba hårt. Man har inte mycket fritid kan jag säga ;) Jag har ju bara gått 1 termin, men min bild hitills är att man behöver inte vara så smart men däremot måste man vara bra på korvstoppning och få in mycket på kort tid. Om du inte kan tänka dig att jobba med något annat är det bara onödigt att börja plugga något annat och sedan ändå hoppa av pga att det är veterinär du verkligen vill bli. Du kan ju börja utbildningen utomlands, men sedan söka till SLU och se om du kan flytta över. Jag sökte i 4 år innan jag blev antagen via betyg, men de flesta i klassen kom in på första försöket el. har sökt 1 gång innan. De har ju utökat antalet platser till 100st nu (innan var det 80). Jag är lite dåligt insatt i antagningssystemet pga att jag enbart har sökt via betyg, men ring studievägledningen på SLU så kan de hjälpa dig lite bättre än vad jag kan. Har du fler frågor kring själva studierna svarar jag gärna! :) Sköt om dig och lycka till med allt!

RE: Betygen räcker inte....
2009-08-24 15:49   My
Hej! Jag är intresserad av att veta hur du har tänkt och gjort, jag är 23 år. Kom precis in på vetrinär i Oslo, har alltid velat mellan vetrinär och läkare, men det känns om om jag inte älskar djur tillräckligt..jag är ingen hästfantast, kan komma in på läkare här nästa år, men fasiken åren tickar! då blir jag 24 år! berätta om dina upplevelser, läser du fortfarande kvar vid slu? maila gärna på alltidlillamy@yahoo.se Tck på förhand!

RE: Betygen räcker inte....
2009-08-24 15:52   My
Hej! Jag är intresserad av att veta hur du har tänkt och gjort, jag är 23 år. Kom precis in på vetrinär i Oslo, har alltid velat mellan vetrinär och läkare, men det känns om om jag inte älskar djur tillräckligt..jag är ingen hästfantast, kan komma in på läkare här nästa år, men fasiken åren tickar! då blir jag 24 år! berätta om dina upplevelser, läser du fortfarande kvar vid slu? maila gärna på alltidlillamy@yahoo.se Tck på förhand!

RE: RE: Betygen räcker inte....
2009-09-07 15:29   Rebecka
Hej! jag har precis kommit in på veterinär, men nu känns det hellre som jag vill bli läkare..känner en hemsk åldersnoja jag med. Har precis fyllt 23. Hur har du gjort nu? blev det veterinär? Hemskt tacksam om du mailar Mvh Rebecka

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀