behörighet till läkarlinjen i danmark? - Forum

2007-03-04 14:49   Robin
Om jag förstått allt rätt så kräver danskarna "bara" a-kurserna i Fy ,Ke och Bi för läkarutbildningar. I svenska antagningsysyemet motsvarar Nk B dessa kurser men hur ser danskana på det? Kan jag söka utblidningar som kräver den behörigheten (fysik, biologi och kemi) om mitt meritvärde är högt nog och jag läst naturkunskap B? Tacksam för svar till min mail andersson.swe@gmail.com

Ang: behörighet till läkarlinjen i danmark?
2007-03-05 23:32   CE
Hej! NK B kan inte ersätta kurser i kemi, biologi och fysik i Sverige och inte heller i Danmark. Biologi A+B, Kemi A+B, Fysik A+B är tillsammans 550p och NK A+B är 100p eller 150p. Sedan är nivån andra, tillexempel så är NK A inriktad på helt andra saker. Sedan kräver de B-kurserna i Danmark. /CE

Ang: behörighet till läkarlinjen i danmark?
2007-03-06 19:33   Robin
Okej... För det första motsvarar Naturkunskap B A-kurserna i kemi, fysik och biologi som behörighet i Sverige. Jag är ledsen men så är det. För det andra så kräver universitet i Danmark "bara" att man läst matematik c och A-kurserna, även här är jag ledsen men så är det. Alltså står min fråga kvar, godtar danska univetsitet NK B som motsvarande behörighet till A-kurserna i kemi, biologi och fysik? mvh Robin, tacksam för svar till andersson.swe@gmail.com

Ang: behörighet till läkarlinjen i danmark?
2007-03-07 09:33   Helena
Det stämmer inte alls att man behöver Bkurserna. Det som krävs för läkarutbildningen är matte c, fysik a och kemi a. Jag kommer börja läsa nu till hösten och är redan antagen så jag vet(tror att ja vet=)) vad som krävs. Men det stämmer att det kommer krävas högre betyg när dom ändrar betygsskalan i danmark.

RE: Ang: behörighet till läkarlinjen i danmark?
2009-02-28 19:44   carro
måste man ha mvg i alla ämnen plus 2.0 på högskoleprovet för att bli läkare i Danmark? Mvh Caroline Jnasson

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀