Bästa med-schools utomlands? - Forum

2009-01-12 04:20   Linda
Hej! Om man skulle välja mellan Charles Uni i Prag, Warzaw Med Uni, Riga Stradins Uni, Comenius Uni i Martin Slovakien, Uni of Debrecen, Uni of Wroclaw, Uni of Bialystok osv osv vilket skulle man välja då? Funderar framförallt på Charles Uni i Prag (även Hradec Kralove) eftersom det är intagningsprov dit. Då kan man göra bra ifrån sig på provet/intervjun och behöver inte oroa sig över att betygen inte räcker till. Charles Uni tilltalar mig ganska mycket. Prag är en schysst stad, det är billigt att flyga från Sverige. Man får patientkontakt första året. Det är rankat som Tjeckiens bästa Uni och 2nd bästa i den delen av Europa tydligen. Självklart kan man ju söka till olika med-unis men OM man skulle behöva välja, vilket Universitet skulle man välja då och varför? Vad tycker ni? Vänligen/Linda

RE: Bästa med-schools utomlands?
2009-03-17 20:13   Martin
"bumpar" tråden som det så fint heter. Har anmält mig till provet i Stockholm i Maj och ska börja plugga till det snart (tyvärr parallellt med en trist ekonomikurs). Är det ingen som har erfarenheter av Charles Uni?

RE: Bästa med-schools utomlands?
2009-03-17 20:17   Martin
Också intresserad av Charles uni i Prag. Har anmält mig till antagningsprovet och undrar om det är någon som har information om hur det är att plugga här. Problembaserad utbildning verkar riktigt nice, eller?

RE: Bästa med-schools utomlands?
2009-03-18 20:43   Henrik
Jag tänkte också söka till prag nu. har läst naturvenskpligt basår i år. Som jag har förstått så finns det två eller tre med-faculties som har engelsk utbildning..? Någon som vet om det stämmer? Martin, sökte du genom agentur eller direkt till skolan? Jag har hört att utbildningarna i Tjeckien är prestige-program. jag har dock inga referenser och vet inte vilken utav fakulteterna eller om det är alla det gäller. Lycka till!

RE: Bästa med-schools utomlands?
2009-03-18 20:44   Henrik
Jag tänkte också söka till prag nu. har läst naturvenskpligt basår i år. Som jag har förstått så finns det två eller tre med-faculties som har engelsk utbildning..? Någon som vet om det stämmer? Martin, sökte du genom agentur eller direkt till skolan? Jag har hört att utbildningarna i Tjeckien är prestige-program. jag har dock inga referenser och vet inte vilken utav fakulteterna eller om det är alla det gäller. Lycka till!

RE: Bästa med-schools utomlands?
2009-03-22 17:20   Martin
Sonnans utbildning eller nått liknande sökte jag på. Mycket enkel ansökan till antagningsprovet. Finns exempeluppgifter och rekomenderad literatur också. Har precis tittat på frågorna och de är inte lätta om man inte kommer direkt från gymnasiet/basår (man har glömt det mesta har jag fåttt erfara). Det verkar som att 50% rätta svar + en godkänd intervju (verkar inte vara särskillt tung) räcker för att klara sig. All dressed up for Prague! Ses i Stockholm! Martin

RE: Bästa med-schools utomlands?
2009-05-12 18:41   Maria
Hej Linda, Här är en lista som kanske kan hjälpa dig.. de populäraste med-schools för svenska läkarstuderande www.lakarutbildningar.se/Laekarutbildningar_statistik__d2833.html

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀