Använd er inte av förmedlare! - Forum

2008-05-08 16:42   S.M.
Om ni ska studera i Rumänien, använd er inte av --->pluggamedicin<--- eller ---> MedInRo <---, de tar bara betalt för onödig "hjälp". Jag tror att de flesta redan är medvetna om detta men jag vill bara säga det. Glöm inte att ansöka före 20:e maj

RE: Använd er inte av förmedlare!
2008-06-07 16:54   MG
Kan inte säga att jag håller med dig. Kanske är det onödigt för dig, ifall du vet hur och vad man måste göra för att komma in. Men det är inte alla som vet om hur man ska gå tillväga. Och det är inte alla som orkar med den huvudvärken. Du sätter ut Pluggamedicin och Medinro som två piratföretag, som lurar folk på pengar, vilket inte är sant.

RE: Använd er inte av förmedlare!
2008-08-12 10:52   Rohlin
Exakt, Visst man kan fixa alla saker själv.. Men va fan. E alla så snåla ? 8000 kr kostar de. Då fixar de me böcker, lägenhet, komma in på skolan. Massa papper. Hämtning o körning från flygplatsen, o de gör allt sånt. Jobba 2 veckor så har du dina 8000 så slipper man allt de sen. De som inte gör de via förnmedlare, brukar ju ofta åka ner innan o fixa lägenhet, vilket man slipper om man går via dom, och därmed slipper man även betala resan ner o hem innan. Så i slutändan kanske du förlorar nåra 1000 lappar. Men vem fan bryr sej ? de e la inga pengar. Sluta gnäll över medinro och plugga medicin nu. Om ni lever så knapert o inte har råd me nåra 1000, e ni nog inne på fel bana, för denna utbildning kostar en del.

RE: Använd er inte av förmedlare!
2008-08-31 01:28   Jag igen
Hej, jag vill bara att ni alla ska vara medvetna om att det inte BARA är 800 Euro man betalar när man betalar pluggamedicin. Så mr Rohlin och MG var inte så naiva och lyssna på vad SM säger. För det första så är det inte alls svårt att söka hit. Allt det ni skickar till Pluggamedicin i kuvertet ska ju till universitet. Så varför inte bara skriva ned universitetsadressen och sedan är allt klart? Plugga medicin gav oss inte några antagnings besked förra året utan VI studenter fick gå och fixa allting själva. Så vad är det nu som underlättas??? Vi som kom hit förra året vet vad vi pratar om. MG, du som säger att pluggamedicin inte alls lurar folk på pengar har ingen rätt att uttala dig eftersom du uppenbarligen inte vet någonting. Vet du tex att pluggamedicin tar ut en mellanskillnad på 100 Euro/mån av din lägenhets hyra???????? Ingenting som framgår av kontraktet när du skriver på för pluggamedicin men något vi svenska studenter har kommit underfund med när vi kommit hit. Folk har betalat 1000 SEK HELT i onödan per månad! Dessutom betalar du FULLT pris över sommaren när du går via pluggamedicin medan man egentligen bara ska betala HALVA priset. Räkna nu ut hur mkt pengar du blir av med på 6 år helt i onödan. Ca 15 000 kr / år vilket är 90 000 kr på 6 år!!! Något som inte framgår av kontraktet. Det är därför studenterna känner sig lurade. sedan ska ni veta att vi pratar kallhyra här. Vatten, el, gas, internet och sådant tillkommer och det är ca 1000 kr extra per månad. Vad gäller böcker mr Rohlin så har det framkommit att de tar ut en mellanskillnad på det också bara så att du vet! Så era BARA 800 Euro är inte så BARA. Angående buss till och från flyget så kan ni fixa det själva genom att ringa bussbolaget vilket ni ändå kommer att göra under era kommande 6 år. Bussarna hämtar folk till och från Budapest flygplats hela tiden och ni ringer bara och bokar plats beroende på er ankomst tid (jag kan ge er nr dit om ni vill). Det tar 5 minuter att ringa. Förstår inte alls vilken huvudvärk ni pratar om. Var inte så naiva och tänk på att det ligger saker och ting bakom när folk varnar er för vissa saker. Det är därför vi är några här på forumet som skriver och vill hjälpa er utan att ta betalt. Vi gör det för att vi inte vill att ni ska gå igenom vad vi har gått igenom och göra er upplysta om vissa saker. Sedan har ni valet att själva välja på eget ansvar.

RE: Använd er inte av förmedlare!
2008-09-01 11:09   medicinare
Jag kan hålla med dig "Jag igen" om att Plugga Medicin har tagit högre hyra och lagt en onödig avgift för böckerna. Vi hörde detta från våra kompisar som var redan där nere i Rumänien. Därför kollade vi runt och hittade andra som fixar sånt. Vi tog kontakt med medinro och frågade om just dem här problemen. När det gäller lägenheten så hjälpte en kille från medinro oss att få ett kontrakt för en lägenhet direkt från ägaren. Dem tog ingen avgift för det här. När det gäller böckerna, rekommenderade de oss att inte köpa massa onödigt. De sa att vi skulle köpa böcker för Anatomi och Biokemi, vilket visade sig vara sant. I alla andra kurser delar lärarna ut läsmaterial. Det är bra att du upplyser folk om hur saker går till, så att dem kan ta sina egna beslut. Jag ångrar inte mig, först av allt för att jag inte visste hur det funkade och sen för att ingen ljög för oss.

RE: Använd er inte av förmedlare!
2009-05-15 15:29   Padey
S.M. varför säger du att ansöka innan 20e maj? På deras hemsida står 30 juli :/ Dessutom vill jag veta om man kan lita på MedInRo? Förutom att man kastar ut pengar, kommer man in med deras hjälp eller bara bluffar de? Tacksam för hjälp :)

RE: RE: Använd er inte av förmedlare!
2009-05-15 17:00   Anders
Hej, en bra sida om läkarstudier bland annat i rumänien är www.lakarutbildningar.se

RE: Använd er inte av förmedlare!
2009-05-21 14:37   said
hej PADEY, medinro.se bluffar inte. De har varit med i flera år och alla kom in. Jag kom in med de oxå i cluj och alla som sökte kom in.

RE: Använd er inte av förmedlare!
2011-08-15 20:04   S.kh

Hej
Killen bluffar för att få naiva desperata som är nära sin dröm och är redo att göra allt tom betala extra mycket för att komma in. Man utnyttjar situationen men i verkliga fallet gör han inget speciellt


MEDINRO är BLUFF!
2012-07-29 02:44   Nadja

MEDINRO är BLUFF! Jag och min vän ville söka till UMF Cluj (Cluj-Napoca) och fastän väldigt många hade varnat oss om att INTE ta hjälp av någon agentur gjorde vi det motsatta. Vi tänkte som de flesta antar jag, att det är enklare. Vi båda tänkte "Äh.. ett par tusenlappar skadar väl inte". Så vi sökte runt lite på google och hittade Medinro som lät oerhört trovärdiga. De skrev bl.a. "Om du sen inte blir antagen till ditt förstavalsuniversitet kommer vi att ta din ansökan vidare till andra universitet vi samarbetar med.", vilket vi nappade på direkt! Fan vad grymt tänkte vi... de hjälper oss komma in på andra skolor med! Men vad hände egentligen? Jo, det ska jag berätta för er. 1) De svarade ALDRIG, och när jag säger aldrig då menar jag aaaaaaaaaldrig på MAIL, SMS, MOBIL, TELEFON! Alltså, hade du frågor att ställa eller behövde du kanske hjälp så fick du INGEN respons alls utan du fick lösa det själv. 2) Vi skickade alla våra blanketter och ansökningar till dem 1½ månad innan ansökningsdatumet för skolan var slut, MEN Medinro lämnade in våra ansökningar EN DAG EFTER ANSÖKNINGSDATUMET (eller ja, det är iallafall det de säger.. ingen vet om de ens lämnade in våra papper). 3) Efter att du betalat skolan 250 EURO (ansökningsavgift) så meddelar Medinro dig att du inte har en chans att komma in eftersom att du bara är ett litet barn som precis tagit studenten och endast åker till Rumänien för att festa och brukar oftast misslyckas med alla tentor (drar alltså alla över en och samma kam). Osv osv...... det finns så mycket mer att skriva om! Jag vill hjälpa er andra, jag vill inte att ni gör samma misstag som jag och min vän gjorde. Sök till universiteten i Rumänien själva! Skriv ut ansökningsblanketterna, skriv på, lägg i dem i ett kuvert och skicka dem direkt till skolan bara! Skolan kommer då få era ansökningar i god tid och kommer 100% kika på dem! Lägg inte era pengar och framför allt er FRAMTID i någon okänds händer, vare sig det är ett mäktigt företag eller ej. Lita inte på någon utan fixa allt själva! Mvh, en oerhört besviken och lättlurad tjej! -Nadja


RE: Använd er inte av förmedlare!
2012-09-25 00:05   besviken kille

hej nadja! de så att ja och min vän har hamnat i exakt samma situation och undrar om vi skulle kunna prata via msn eller något


RE: Använd er inte av förmedlare!
2012-11-21 23:00   Ali
hej jag hamnade i exakt samma situation hur har ni gått vidare med ärendet? Mvh Ali Weli

RE: Använd er inte av förmedlare!
2013-07-05 11:20   SL

Är det någon som har kontaktuppgifter till personen bakom MedInRo? Har blivit lurad av honom och han ska inte få komma undan! Jag ska ha mina pengar tillbaka.


RE: Använd er inte av förmedlare!
2017-11-23 09:14   PK
Hejsan! Jag har massa frågor om läkarstudier i Rumänien men vet inte vart jag ska vända mig!

Om någon har tid att svara på lite frågor så var snälla att skicka iväg ett mail till mig.

MVH/Patrick

Email PatrickASM1@hotmail.com

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀