Visa studentum.se som: Mobil

Antagningsprov Ungern - Forum

2010-05-24 00:00   Ice tea
Hej! Jag ska skriva mitt antagningsprov i Juni och är intresserad av att höra om det är någon mera som ska göra det? Eller har du redan skrivit det kanske? I så fall skulle jag verkligen uppskatta om du kunde dela med dig lite tips och sådant som kan vara bra att veta inför detta! Jag har själv ansökt både till Semmelweis och Pécs, men hoppas i första hand på Semmelweis! Ha det fint!

RE: Antagningsprov Ungern
2010-06-02 22:06   M_A
Hej Ice tea! Jag satt själv och gjorde provet den 27 mars. Kan rakt ut säga att jag underskattade provet ordentligt mycket. Provet i sig själv är inte "omöjlig", men man bör vara påläst när de kommer till Kemi och Biologi. Jag kan inte säga vad man kan träna på eftersom det kommer lite från allt. Nyckeln ligger mer på att kunna lite om allt. (utöver generella saker som, olika bindningar, Mol etc.). Provet är på engelska så de skulle inte vara dumt att läsa egenom ämnena på engelska så att du inte blandar ihop. Glöm inte bort att du inte får några formler när de kommer till kemin! Glöm inte heller miniräknare för att räkna ut pH etc. Provet är 20 frågor biologi och kemi medan 40 frågor engelska. :) Engelskan är mycket lätt, är typ som svenska engelska A. För träning inför kemi och biologi så finns det nätböcker t.ex. dummies serien är skit bra. Jag sitter själv och läser "AP test biology for dummies"! Btw, ta inte pre-medical där om dem erbjuder! Sök istället till Polen ifall att du inte kommer in. Lycka till! M_A

2010-06-03 12:33   Ice tea
Hej M_A, jättetack för svaren och tipsen! Jag har några följdfrågor jag hoppas du kan svara på! ... Så hur gick det för dig? Kom du in? Och hur långt tid tog det innan du fick ett svar? Hur kändes det muntliga provet och vad frågade dem om? Hmm, jag kan dessvärre inte söka Polen då jag inte har läst Fysik, så alternativet blir i så fall att skriva provet igen nästa år känner jag (Polen är dessutom lite dyrare). Jag har tittat igenom en del exempel-test som jag fick skickade till mig när jag mailade frågor till College International. Så det har hjälpt en del också. Säg till om du vill att jag ska maila dem till dig! "Dummis"-serien verkar ju jättebra! Jag har "köpt ner" både AP Biology och AP Chemistry! Återigen, tack för tipset! :-)

2010-06-14 00:11   derro
hej ice tea!! kan du skicka exempel testen till mig är du snäll :D min mail : derrohajo@hotmail.com och M_A, vrf ska man inte gå pre-medical? vill gärna veta tack!:D

2010-06-16 19:56   Ica tea
Hej Derro! Jag tror det M_A menar är att pre-medical är slösseri med pengar när du egentligen får ut samma sak genom att plugga på Komvux (eller själv). Några månader pre-medical kostar upp mot 30.000-50.000 beroende på vart du läser. Jag skrev antagningsprovet i Lördags/Söndags och fick veta att det gått ändå ganska bra på provet. Så bevisligen kan man klara det på egen hand. (om jag nu blir antagen - får veta inom en vecka). :-) Skickar test-proven såfort jag har möjligheten! Jag kan ju också säga att exemplen i test-proven var barnsligt enkla om man jämnför med frågorna som kom på provet, de var inte fullt lika enkla! Något att tänka på bara! :-)

2010-08-01 10:50   francis

hejsan
är det någon som vill dela lägenhet skall själv vara i budapest och plugga på läkarlinjen 2010.
här av dig eller någon du könner som söker
portofino@live.se
franciska

2010-08-24 16:05   MSZA

Hej!

Vad kul tt läsa om hur Du har sökt nu, jag är själv väldigt inne på att ansöka eventuellt nästa år. Är osäker nu med tanke på att jag hade tänkt gå basåret i Ungern (visste inte om att det fanns i Sverige).

Ska du börja nu i Semmelweis? I så fall, vad fick dig att börja där? Jag söker runt nu bland skolorna och undrar vilken av dem som är bäst. Berätta gärna hur du gick till väga med det! Jag hade tänkt att åka ner till Ungern i slutet av Oktober för att se hur allt ser ut.

Mvh
MSZA

2011-02-05 17:36   Carl

Hej Ice Tea! Jag sitter och pluggar för fullt inför intagningsprovet den 27e mars. Min fråga är om du skulle kunna maila över övningsexemplena du fick?

Tack på förhand!

2011-02-05 17:39   Carl

Hej Ice Tea!

Jag sitter och pluggar för fullt inför antagningsprovet den 27e mars. Tror du att du skulle kunna maila mig övningsexemplena du fick?

Tack på förhand!

2019-09-18 02:30   Ibte
Hej, vill göra antagningsprov och tänkte fråga er om någon har läst förberedande kurser inom Eduplant.
Tack på förhand!

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få inspiration och hjälp inför ditt utbildningsval!
Logga in