Ansökning till läkarutbildningen i Danmark - Forum

2009-11-01 22:20   jakob
Jag har läst en del om vad som krävs för att bli antagen till läkarutbildningen i Danmark. Men vad jag inte riktigt fått någon uppfattning om är vad kvot 1 och 2 verkligen innebär.. Hamnar man i kvot 2 om man har läst upp betyg eller kompletterat med naturvetenskapligt basår? Tacksam för svar! // jakob

RE: Ansökning till läkarutbildningen i Danmark
2009-11-02 12:59   Dave
Hej Jakob! Kvote 1 är en ren betygskvot, där du endast söker på dina avgångsbetyg från gymnasiet. Dina upplästa betyg spelar alltså ingen roll här. I kvote 2 ansöker du i princip med alla erfarenheter du har; såsom betyg, upplästa betyg, arbetslivserfarenhet, utlandsvistelser osv. Som jag förstår det så ansöker du automatiskt i kvote 1 när du skickar in en ansökan om plats på skolan. Du skickar alltså bara in en ansökan och dina betyg. För att också ansöka i kvote 2 måste du skicka in intyg på de saker du vill ha merit för, exempelvis upplästa betyg, basår, arbetsintyg, osv osv. Dessutom ska du till Köpenhamns Univ. skicka in ett motiverat brev om du vill ansöka i kvote 2. Jag själv hade inte tillräckligt höga studentbetyg för att bli antagen i kvote 1 så jag läste ett naturvetenskapligt basår på en folkhögskola och sökte in i kvote 2 med ett motiverat brev. Nu har jag pluggat på Kph Uni i två månader =). Lycka till!

RE: Ansökning till läkarutbildningen i Danmark
2009-11-03 12:52   jakob
Tack för ett väldigt bra svar! Jag har 18,6 i snitt efter gymnasiet och antar att jag kommer behöva plugga upp några ämnen samt läsa ett basår för att få behörighet. Vad hade du i snitt när du sökte in? Hur tror du jag kan optimera mina möjligheter? Du kanske hade goda arbetslivserfarenheter etc.. Sen en sak till, har man någon som helst nytta av ett bra resultat på högskoleprovet vid ansökan till studier i Danmark? Tack åter igen! /Jakob

RE: Ansökning till läkarutbildningen i Danmark
2009-11-03 21:51   jakob
Tack för ditt informativa svar! Jag skulle gärna vilja ha lite mer info och du verkar vara ganska påläst om vilka regler som gäller. Du får gärna ge mig din mail om vill hjälpa mig en liten bit på vägen! Tack så mkt på förhand!! / jakob nordström

RE: Ansökning till läkarutbildningen i Danmark
2009-11-04 14:08   Dave
18,6 är säkert bra som en del i en ansökan till kvote 2. Själv hade jag lägre än så, runt 17. Jag ska vara helt ärlig, jag har väldigt dålig koll på hur de värderar olika meriter. Således vet jag faktiskt inte riktigt varför jag själv kom in. =) Jag har faktiskt ingen vårdrelaterad arbetslivserfarenhet alls! Dock har jag varit utomlands och pluggat, något de tydligen ser positivt på. Det du kan göra för att optimera dina chanser att komma in är att visa dem att du är motiverad. Ett basår visar att du är villig att lägga ner tid och energi på att komma in. Goda resultat från detta basår blir ju ett bevis på att du är både ambitiös och duktig. Annars gäller det att skriva ett bra brev där du understryker varför du tycker att du passar på läkarutbildningen/i läkaryrket, antar jag. Angående högskoleprovet så skickade jag själv inte in några papper på det alls. Har inte riktigt koll på om de överhuvudtaget bryr sig om det, men kanske. Ett bra resultat visar visserligen på någon form av förmåga. Skriv din mailadress här så skickar jag ett mail till dig.

RE: Ansökning till läkarutbildningen i Danmark
2009-11-05 11:34   jakob
Min e-post: jakob.nordstrom@jngolf.se Okej, då prioriterade säkert dom dina studier utomlands.. Jag håller för tillfället på med att läsa upp delar av mina gymnasiebetyg, och kommer sedan och gå ett basår. Känner att det kan vara bra att ha någon form av kontakt på andra sidan gränsen när dét börjar bli dags. vi höres! // Jakob

RE: Ansökning till läkarutbildningen i Danmark
2009-11-14 01:01   Salsa
Hej! Vad kul!Jag behöver info kring detta,är i samma situation som Jakob. Väldigt tacksam om ni kan dela med lite information. Min email adress: Temprament_high@hotmail.com

RE: Ansökning till läkarutbildningen i Danmark
2009-12-09 17:08   Ava
Hejsan Dave! Skulle man kunna få din mailadress? Har nämligen massa frågor angående läkarprogrammet i Danmark. Det vore riktigt skönt och få svar på alla dessa frågor. Mvh Ava Om du inte vill ge ut din mailadress får du hemskt gärna maila till ava_music@hotmail.com

RE: Ansökning till läkarutbildningen i Danmark
2010-02-03 21:23   Jing
Det är en hel del i min klass som har kommit in genom kvot 2 och då har de oftast redan en bachelor i något annat ämne... jag skulle tro att det visar att man är beredd på att lägga ner tid och energi på plugget samt att man vet vad man ger sig in på. Men en del har även jobbat som volontär utomlands, pluggat utomlands eller läst folkhögskola som visar att man är social och kan komma överens med andra människor. Jag har hört att högskoleprovet ska vara en merit men det är tyvärr ingenting jag kan svara säkert på. /Jing

RE: Ansökning till läkarutbildningen i Danmark
2012-02-29 21:12   isabella

Hej! om man ska läsa engleska c i sommaren för att få behörighet, i vilken kvot ska jag hamna ?? kan ni hjälpa med de papperna som jag ska skicka till unversitetet?? hur kan jag ta tag i de ??


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀