Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm - Forum

2008-08-19 17:08   sara
Hej! Jag funderar på att läsa till läkare ht 09. Vilka utbildningar anses vara bäst och vilka är lättast att komma in på? Var trivs folk? Jag gick estetisk linje på gymnasiet och har alltså inte naturvetenskaplig behörighet. Vad är kraven för att komma in i Polen, Rumänien m.m? Måste jag läsa naturvetenskapligt basår, eller kan jag läsa något på komvux och vad behöver jag läsa då? Hur går antagningsprocessen till? Bör man gå via en agentur eller direkt till universitetet? Är det någon som kan svara på nån av mina frågor skulle jag bli superglad!!! /sara

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-08-20 14:23   Nisse
Hejsan Kan bara tillägga att jag jobbar inom sjukvården i Sverige där vi har flertalat haft läkare både från ungern/rumänien och polen. Kan säga att vårt landsting är enormt nöjd med läkare som studerat både i polen och ungern men däremot rumänien, deras kunskaper brister så enormt så dom är inte välkomna längre till vårt landsting. Tråkigt nog men så är verkligligheten :(

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-08-21 02:18   lala
##Jag gick estetisk linje på gymnasiet och har alltså inte naturvetenskaplig behörighet.## Det finns skolor i Tjeckien och Ungern som enbart baserar antagningarna på antagningsprov. Med andra ord behöver du inte ha naturvetenskaplig behörighet - däremot premieras detta ofta, och antagningsproven blir lite knepiga om du inte läst det. Tjeckien och Ungern är två bra länder att plugga i dessutom, båda är med på California Medical Board. I Polen krävs naturvetenskapliga behörighet. ##Hur går antagningsprocessen till? Bör man gå via en agentur eller direkt till universitetet?## Detta är helt beroende på de olika skolorna. Antagningsprocesserna blir väl relativt likgiltiga såvida du går via en agentur, då är det i stort sett bara antagningsprovet du behöver hålla koll på. Du ska dock se upp för sämre agenturer så som; pluggamedicin.se där det har försigått en hel del bedrägerier. Söker du upp skolorna här på studentum.se, så kommer det stå vilka behörighetskrav du behöver och hur antagningsprocessen går till. Hoppas det räckte. /Medicinstudent från Sverige.

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-08-21 14:19   Stolt läkarstudent från Cluj
Nisse, om det inte vore nog att du drar alla rumänska läkare över en och samma kam, så skriver du även att de inte längre är välkomna till ett helt landsting. Att detta stämmer tvivlar jag skarpt på, och påståendet att ett helt landsting inte längre välkomnar rumänska läkare är rent ut sagt ett skämt. Jag börjar plugga till läkare med cirka 100 andra svenskar i Rumänien (Cluj Napoca) inom en kort framtid, och jag är väldigt nöjd med mitt val. Utbildningen verkar tuff och ingen tvekan på att det krävs mycket plugg för att klara sig. Jag är helt övertygad om att en utbildning blir exakt vad man gör den till, och jag tvivlar starkt på att en omotiverad KI-student kommer vara en bättre läkare än en motiverad student från en öst-stat. Är jag ensam om att tro detta? Blivande studenter i Rumänien, dela gärna med er av vad ni tycker och tänker.

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-08-23 12:30   Nisse
Du behöver inte tvivla, jag vet att det är så eftersom det är min svärmor som är landstingschef om någon som borde veta så är det hon. Visst jag håller med dig man gör det vad man gör det till. Tyvärr är det inte bara 1 eller 2 eller 3 personer jag prata om utan det gäller ett tiotal. Så min rekomendation är plugga helst i något annat land än rumänien. Så som Polen, Ungern, Tjeckien etc har bättre kvaliter på sina studenter än rumänien. Nisse

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-08-25 17:06   Emma
Hej! Jag ska troligen plugga till läkare i just Rumänien hösten 08. Hör gärna av dig till mig!

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-09-06 20:24   zvbABk
Hej Emma, sok inte fa rad hos manniskor som ar mindre begavade och aldrig haft ambition. Att borja studera till lakare kraver stor ambition, uthallighet,hangivenhet och malmedvetenhet. Den som smutskastar lakare oavsett harkomst har valdigt lite skam och vett i kroppen...(desuttom ar det ett brott mot sekrettes lagen att en korkad ssk (langt ifran att alla skulle vara det)far tillgang till svarmors administrativa arbete och far darefter vadra sina askter!) Inte vem som helst kan bli en bra lakare. Har du funderat pa att borja vid "Iuliu Hatieganu" medicinska universitet i Cluj sa funderar du i ratt banor. Utbildningen ar billigare an andra medicinska europeiska OCH det viktigaste: din lakarutbildning blir vad du gor den till - det ar stora mangder information du forvantas hantera och smalta, tidsviss ska du ha en mkt hog stresstroskel och, du ska gilla det du gor. Har du hittat boende an? Vanliga halsningar, Livius, med.stud 4:e aret dadi75@hotmail.com

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-09-11 10:42   Försöker bara få allt till rätta =)
Jag håller med de blivande läkarna som studerar i Rumänien, själv så ska jag börja studera där i höst och har bara fått positiv info om utbildningen där. och om att rumänska läkare skulle vara sämre än dem från polen eller ungern är ett stort skämt och väldigt löjligt.Varför skulle man inte kunna arbeta som läkare i sverige nu när socialstyrelsen har godkänt rumänien som vilket annat EU land som helst, så jag tycker att man inte ska dra kam över alla och fastän det är nu i ditt fall (nisse) mer än två tre läkare så utgör det fortfarande ett fåtal procent av helheten och självklart kan man tycka att vissa läkare är dåliga men det finns det överallt t.o.m. svenska läkare som man kan anse vara dåliga. Men huvudsaken är att man inte ska dra en kam över alla;). Så jag tycker inte att man ska ge ett helt land skulden för några läkare. så nu till dig Sara så rekomenderar jag Clujs universitet för dess professorer, storstaden, som är väldigt fin by the way, och för den billiga årsavgiften som ligger på 27 000 kr till skillnad från den i t.ex. polen som ligger runt 80 000 till 120 000 kr per år....

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-09-12 10:04   hahah
oj oj oj du nisse ja kan garantera dig om att du inte har en blekaste aning om va du snackar om,, all ära till att din svärmor är landstings chef etc men om du tänker en liten sekund bara så förstår till och med du att dem läkarna som jobbar i sverige nu som du påstår e dåliga inte utbildade sig direkt när rumänien var ett eu land . sen att alla är dåliga är rent skitsnack, till o börja med så är en av dem bästa läkarna på östra sjukhuset i göteborg en rumänska för det andra så spelar det ingen roll vart man läser man har samma kurs litteratur etc det som kan variera lite e hur man är ute i arbets livet men om utländksa läkare är så dåliga hur kommer det sig att dem bästa läkarna i världen är indier och iranier, dem kmr dessutom från länder med mycket sämre standard än ett eu land som rumänien så om du i fortsättningen ska vräka ut saker du inte har en aning om är det bättra att vara tyst . så om det är någon som vet så e de jag så ha rni frågor och är oroliga finns jag här för att svara på frågor. btw kan lägga till att ja studerar till tandläkare och när ja gjorde min praktik här fick jag betyget excellente student såå :) dont worry

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-09-15 10:41   Läkarstudent
Klart att det finns bra och dåliga läkare från alla universitet. Fast när man gör valet av universitet bör man tänka på att "stora" skolor har en mycket högre lägsta nivå på kunskapen. Eftersom intagningen till de flesta skolor är väldigt generös så bör inte alla klara utbildningen om det ska vara en bra standard på utbildningen. På de flesta universitet i Polen, Ungern, Tjeckien är det ca 35% som inte klarar sig igenom. Rumänien vet jag inget om men det kan säkert ni andra berätta. Nu har inte detta allt att säga men "rensningen" är ett sätt att ge många fler chansen att bli läkare, alla tar kanske inte chansen. Sen snackar alla om att det är så dyrt i Polen, Tjeckien, Ungern men man får låna allt och i slutändan är det inte så mycket pengar för en läkare. Åk till Norge och jobba jour så har du betalat av lånen på några månader ;) Välj inte universitet bara för att det är billigt där utan tänk på att du ska vara där i 6år och välj en stad och universitet som du tycker verkar bra. Nu säger jag inte att Rumänien är dåligt för det vet jag inget om. Sen är det mycket så att folk talar gott om sin egen skola för att de vill att det ska komma mer folk dit och skolan ska få bättre rykte ;) Jag talar inte heller ont om min skola :D Lycka till med val av universitet, pengar är inte allt.

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-09-16 21:10   Läk
Måste säga att jag håller med läkarstudent där, välj inte skola efter vad det kostar utan välj efter kvalitén. För det har jag tagit lärdom om, för att jag själv studera MEDICIN I CLUJ Läkarstudent i Cluj

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-09-17 11:08   hahah
håller med fullständigt välj inte skola efter pengar men låt mig säga så här ,,, att så många procent klarar sina utbildningar hit o dit e absolut ingen bra värdemätare för ja vet folk som knappt klarade gymnasiet som e inne på 5e året i polen jag vet folk som bytt från tjecken till rumänien o inte varit i närheten av den bästa studenten i klassen,,

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-09-24 22:03   MIKA
Hejsan, Bra att veta att du ska plugga i Cluj-Napoca! Jag har pluggat där Journalistic så Transylvanien är bästa område från Rumänien (ärliga människor, snälla och framförallt de har bättre utbildningar :))) Skriv gärna till min e-mail andra detaljer, jag kan ge dig råd om du vill:)borgmika@yahoo.com Hälsningar, MIKA

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-09-24 22:08   MIKA
Hej Nisse, Vilken kvalitet för studierna har man i Sverige då? Efter sjuksöterska utbildning 3 år...visa kan man inte vad en katet är??? Mika

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-10-29 22:08   sara
och jag håller inte med alls! jag kom nyss hem från rumänien efter bara ha varit där några veckor..katastrof!!!!!!! åk inte dit, värsta skolan nånsin!

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-10-29 22:12   sara
Stor skillnad att läsa på KI eller rumnänien eller Polen!! har du inte bra betyg stanna hemma och gör nått annat

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2008-10-30 11:16   sara (som började den här tråden)
Så vad jag förstår finns det de som är nöjda med cluj, vad gör det så bra där? Hur är staden? sara: Vad var det som inte var bra med rumänien? Berätta gärna! Man måste ju undersöka så mycket som möjligt för att kunna fatta rätt beslut...

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2009-02-02 13:40   Max Pier
Jag ska resa till Rumänien i Mars 09 för att ansöka till läkareutbildning. Undrar bara om det finns några andra som vill följa med. Det känns tryggare om vi reser i grupp. pier_max@yahoo.se

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2009-02-17 11:30   R.B
Hejsan Sara, Ja har länge funderat på studera på läkarlinjen i rumänien. Ett av dina senaste inlägg får mig dock att börja tveka. Var det verkligen så illa? Blev förvånad då alla talat så positivt om det nämligen. Rebecka

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2009-02-19 23:21   Ella
"och jag håller inte med alls! jag kom nyss hem från rumänien efter bara ha varit där några veckor..katastrof!!!!!!! åk inte dit, värsta skolan nånsin!" Inte helt säker på att Sara någon gång vart i Rumänien...bara en spekulation.

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2009-02-20 10:47   java
hej alla blivande läkare,, då jag dagligen blir uppdaterad via mail om vad folk tycker och tänker om rumänien känner jag att ja måste lägga en kommentar. jag är inne på 4 terminen och kan lägga fram mycket positivt men även en del negativa grejer om rumänien. till och börja med såå är rumänien inne i en explosions artad utveckling där saker och ting byggs konstant, det fräschas upp de byggs nya köp centrum etc,, skolan i sig är under en extreme makeover där dem nyligen öppnade ett modernt bibliotek, de håller på att bygga nya fräscha lokaler för en del ämnen samt simhallar och aktivitets områden ,, så i sanningensnamn kan ja säga att det är mycket bättre nu än vad de va när jag först kom. det kommer hela tiden nya yngre lärare som e väldigt duktiga på sin grej och pratar om inte perfekt engelska så ialla fall en väldigt högklassig sådan. Det största problemet med rumänien är ens egen omgivning där det tyvärr finns många oseriösa människor som inte förstått att i framtiden är det människors liv man bollar med. Men dem som verkligen vill är riktigt duktiga elever och har alla möjlighet i världen till att bli riktigt duktiga läkare som teoretiskt sett kommer köra över majoriteten av svenska läkarna.. men som sagt det gäller att man vill.. lokaler utrustning etc hålller absolut inte samma klass som KI eller GU men det kommer man måste respektera deras inte alltför gamla intåg i Eu. Jag sj tillsammans med några kompisar har bokat in ett möta med rektorn där vi ska sitta o prata om skolans framtid och dess planer ,, där efter kan ja återkomma med mer information. staden i sig är annars en lugn o trevlig stad speciellt under sommar halvåret, där du inte får problem så länge du inte söker dig till dem. där man faktiskt kan vara ute sent på nätterna utan att vara orolig osv osv ,,, avslutnings vis vill man bli läkare kan man bli det no matter where u study de sitter i psyket och i ett land som rumänien är det enkelt att börja skylla på skolan lärare när det går emot en... ja kan granatera att alla professorer på GU KI och dem stora universiteten i sverige inte alls håller hög klass alla gånger .....................

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2009-04-16 14:00   Men fråga inte en misslyckad som Sara!
Det kanske inte är (extremt bra) att fråga denne Sara om hur det är att läsa i Rumänien. Hon är förmodligen en tjej som inte har vad som krävs för att klara av en läkarutbildning. Givetvis så vill Sara inte erkänna att det var för svårt och att hon helt enkelt inte är duktig nog.... Klassiskt att skylla på att utbildningen sög och att det var fel på allt. Det är ju så det brukar låta när det inte fungerar, även i Sverige.... Fast Sara kanske inte ens har varit i Rumänien. Om Rumänien: Jag tycker absolut att du ska studera i Rumänien om det är läkare du vill bli. Det är inget U-land blablabla, vilket svensk media gärna vill få det att framstå som. Svensk media drar fram en 20 år gammal bild på en zigenare och försöker visa hur dåligt allt där är. Det är upp till dig själv hur bra läkare du blir! Det är inget fel på utbildningarna där..... Jag har en polare som kom från Rumänien till Sverige när han var 14 år. Han gick sedan ut både nian och gymnasiet med MVG i alla ämnen, svensk skola var ett skämt för honom. Många kända läkare i USA och Tyskland är faktisk rumäner. Det är upp till dig själv hur bra du blir!

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2009-10-01 14:09   Vic-an
Hej, är också inne på att läsa i rumänien. Jag undrar om någon av er som studerar/ har studerat kan svara mig på om man läser ett änme i ämne/kurs i taget eller är det som på gymnasiet här i sverige att man läser flera samtidigt?

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2009-10-04 21:32   am
Hej. Det basta sattet att fa tag pa trovardig information ar att kontakta universitet eller att ta kontakt med nagon som studerar dar. Sjalv laser jag termin 3, om det ar nagon som onskar sig att fa information om hur det ar att studera i rumanien eller om universiten sa kan jag ge er info annars kan jag hanvisa er till kallor dar ni kan fa ratt info. Hor av er om ni har nagra fragor. anatomi@hotmail.co.uk

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2010-03-27 01:47   Bader Cherkaoui
Hej .. Hur gör man konkret om man vill söka till HT 10. . Utan att behöva gå igenom plugga medecin? Jag har naturvetenskaplig behörighet.. Mvh Bader

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2010-03-30 00:10   am
skicka ett mail till mig med dina fragor sa ska jag besvara sa gott jag kan. anatomi@hotmail.co.uk

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2010-05-23 21:54   besviken
Vill bara säga att jag läser termin 3 i Cluj nu, men kommer inte fortsätta efter den här terminen. Är riktigt dåligt här och folk fuskar på prov, är oseriösa och man läser knappt i böcker utan bara gamla slitna anteckningar från lärare. Har jämfört med en vän som läser i Sverige, sjukt stor skillnad på alla sätt. Dessutom är de flesta av de som läser här skrämmande svårlärda och kan inte lära sig de mest basala kunskaper inom medicin och fuskar därför istället. Ledsen att säga det, men det håller inte måttet och det kommer svensk sjukvård märka (eller det har de nog redan märkt om man lyssnar till nisse ovan) /..

RE: Angående läkarutbildning i Polen, Rumänien mm
2010-08-20 19:07   mickis

ser det fortfarande ut så eller har saker o ting ändrats.


RE: Angående läkarutbildning i Rumänien
2017-07-04 23:28   Lelu67

Hej!
Jag heter Leonore Irada Lundgren. Bor i Sverige. Jag är utbildat mig till barnläkare i mitt hemlandet i Azerbajdzjan. Och har arbetat ca 12 år som barnläkare. Jag önskat att läsa vidare till Allmänmedicin för att arbeta som allmänläkare här i Sverige.
Vad behöver för det? Hur kan jag kontakta med kontakt person att få information om detta? Kan jag läsa som magester eller liknande?
Tacksam för hjälp.

Med Vänlig Hälsningar: Leonore.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀