Ang:polen vs Ungern - Forum

2006-11-12 19:15   läkarstuderande ungern
grejen är denna: du har 3 chancer på dig att klara av en tenta och du väljer själv när du vill skriva den under en period på ca 6 veckor i sommar och 6 veckor i vinter. klarar du inte dem så får du gå om ett år. Du går kursen som du failat i precis samma tempo som du gjorde förra året, och du har också 3 chancer till att klara tentan.. Så, klarar du inte tentan detta år heller då har du alltså missat 6 chancer att klara tentan. Tror ni verkligen att en människa som inte klarat 50 eller 60 procent på en tenta är lämpad till att bli läkare/veterinär/tandläkare? Självklart så blir man utslängd från universitetet då det vill utbilda BRA läkare och samtidigt bli klassat som ett BRA universitet. En annan sak är att många väljer själva att sluta efter ett eller två år av failande, då pengar är en fråga.. du får ju inte pengar av CSN om du får gå om ett år! så det så

Ang: Ang:polen vs Ungern
2006-11-13 15:16   jaha
Det är fortfarande ett dumt system i och med att man bara har 3 chancer på sig på varje tenta innan man får gå om _HELA_ året. Om man till exempel bara failat en kurs under hela året och måste gå om hela året, då tycker jag iaf att det är ett dåligt system. Varför kan man inte göra så att man får läsa kursen som man inte klarade förra året parallellt nästa år och då ska man ha 3 chancer till på sig. Då får man också sammanlagt 6 chanser men ett myyyycccckeeet bättre och rättvisare system. Sedan tycker jag att man kan blir en bra läkare trots om man exempelvis är dålig på en viss kurs/del av hela läkarutbildningen, men det är väl min sjuka åsikt...

Ang: Ang:polen vs Ungern
2006-11-14 12:30   läkarstuderande i ungern
Visst kan du gå om vissa kurser parallellt med vidare åren. Men många kurser är grundkurser för kurserna i de andra åren. det är därför vi har 1:an, 2:an, 3:an osv. annars kunde vi ju bara läsa läkarlinjen: allt på en gång. Dessutom så är alla kurser efter ettan viktiga för att du ska bli en bra läkare... Att inte klara en av dem innebär att du inte förstår dig på grunderna i det ämnet, alltså en del av läkaryrket. Kan du inte människans fysiologi, anatomi, farmakologi, eller andra liknande ämnen så är du faktiskt inte en bra läkare.. Du kommer visst tycka det är ett rättfärdigt system om du väl har börjat läsa läkarlinjen.

Ang: Ang:polen vs Ungern
2006-11-14 16:03   jaha
Jo, jag kan inte yttra mig om just läkarlinjen egentligen utan tyckte att det lät som ett konstigt system, generellt sätt! Men nu till själva frågan vad är egentligen skillnaden mellan Ungern och Polen när det gäller utbildningen? Vilken är den bättre?

Ang: Ang:polen vs Ungern
2006-11-15 19:28   läkarstuderande ungern
hej hej.. Skillnaden.. hmmm.. När jag ser på kursmålen och litteraturlistan på de ämnen vi läser och jämför det med tillexempel gdansk eller warsawa (jag går i debrecen) så läser vi i stort sett liiiiite mer... ett par kurser bara.. Men vi har faktsitk utbytesstudenter från polen i år, konstigt nog, och de svettas faktiskt. De verkar tycka det är omöjligt här nere men vi är väl vana vid det antar jag.. Vi har ett väldigt koncervativt system här.. inte Pbl liksom. Polen är likadant. Men kompisar till mig som failat här har åkt till polen och klarat det där.. så jag vet inte.. Man gillar väl universitetet man själv går på och det är klart jag kommer propagera för debrecen.. :) har du tänkt börja eller?

Ang: Ang:polen vs Ungern
2006-11-15 20:37   Läkarstuderande i Polen
Pluggar själv till läkare i Polen. Tre chanser är ett väldigt snällt system enligt mig och många andra. Går själv på det engelska programmet. Polackerna har det MYCKET tuffare. Medicinstudier är högre studier och en av de svåraste att ta sig genom också. Mycket studerande på kort tid! Det går inte att dalta med eleverna hur mycket som helst. Förresten är det examen i de stora och viktiga kurserna, där tre chanser gäller. I de andra ämnena har vi betydligt fler. Säg mig vad en läkare vore utan sin anatomi? En annan sak är att den kursen är så tung och lång att det egentligen skulle vara svårt att ta den bredvid under andra året. Skulle universiteten dalta med eleverna och ge chanser så skulle vi snart inte ha några kompetenta läkare kvar! Det är min åsikt! Svårt att förstå hur folk kan ha en annan åsikt. MVH

Ang: Ang:polen vs Ungern
2006-11-16 13:12   läkarstuderande ungern
hej hej! Vi har några utbytesstudenter från polen (polacker) och de menar på att i Polen så har de inte clinical biochem och preventive medicine basic oncology. Är det sant? Jobbigt att läsa massa extraämnen.. Men du, har ni autopsy också? Det är inte i många delar av världen man har obligatorisk autopsy, men vi har det. visst är jag tacksam, men det är inte en trevlig syn varje torsdag morgon. vilket år går du?

Ang: Ang:polen vs Ungern
2006-12-05 18:12   IH
Hejsan! Det är så att jag är intresserad av att börja studera i Medical univrersity of Warsawa, och är relativ bra på engelska men jag är lite orolig ändå och undrar då hur bra studenterna är på engelska. Jag undrar också om åldern på de som läser programmet, är det äldre personer eller finns det 18 åringar också?. Vad tycker du om universitet och att bo i Polen, är det ett utvecklat land?. Jag har en snitt på 17, troligtvis kommer jag få högre för jag ska läsa en termin i komvux, kommer det räcka till att be antagen eller krävs det mer i betyg?. Skulle vara tacksam om du svarade, tycker att det bättre att prata med studenter som själva upplever det. MVH Idil

Ang: Ang:polen vs Ungern
2006-12-17 15:08   Läkarstuderande
Att faila i en stor kurs som anatomi är inte som att bli underkänd i ett ämne, snarare fler stycken. Den ändå vi i princip pluggar efter skoltid är anatomi, anatomi. Tror inte att du inser hur många timmar det handlar om i de kurserna vi pratar om här. Som sagt är det tre chanser som gäller i de tunga ämnena. Skolorna anser ofta att det inte går att läsa dessa kurserna parallellt med andra ämnen i nästa årskurs. Därför får man helt enkelt gå om hela året innan. Det skulle knappt vara möjligt att läsa anatomi med biokemi andra året hos oss exempelvis. Det gäller att klara av de andra små ämnena också. Ett system med fler chanser blir inte mycket bättre och inte rättvisare. Rättvisare för vem? Om det är en student som får nya chanser hela tiden, tar denne antagligen upp en plats som en annan elev kunde haft chans på. På läkarutbilningen är det konkurrans som överallt i samhället. Utbilningen är en av de jobbigaste och man måste kämpa. Kämpar man så klarar man det förstås. Anledningen till att man har tre chanser hos oss i anatomi första året exemelvis. Är för att sålla bort elever som inte anses klara resten av utbildningen. Vet inte om du har insett hur det kan vara att plugga till läkare och du kommer att inse hur rättvist systemet är när du väl själv går utbildningen. Innan dess är det inte lönt att argumentera om det ens. Hälsningar

Ang: Ang:polen vs Ungern
2006-12-24 13:56   Veterinärstuderande
På veterinär utbildningen har man faktiskt 4 tentor på sig att klara varje kurs! Håll er till läkarlinjen när ni snackar, när ni inte vet reglerna för veterinär.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀