ämnen för DEBRECEN - Forum

2009-06-18 14:39   bettan
Hej! Jag undrar om det är någon som vet vilka naturämnen man måste ha med i betyget för att komma in i Debrecen (läkarutbildningen)? Kan man komma in om man klarar intagningsprovet? TAcksam för all svar! MVH bettan

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-06-22 12:31   DN
Hej! om du ska söka till general medicine så måste du ha alla naturämnen dvs, fysik, kemi och biologi. men om du söker till basåret, så krävs dem inte. man bedöms av hur bra man gjort ifrån sig på proven men även vad man har för betyg i naturämnena. det är i alla fall vad jag tror. Jag har en fråga själv, vet du hur många frågor det är på varje delprov i ämnena? Mvh DN

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-06-22 14:07   B.E
Hej! Först är det en skriftlig del där det är 7 frågor i var och en av naturämnena, alltså totalt 21 frågor. Man har 20 minuter på sig, sedan är det en muntlig prov där man får välja vilka ämnen man ska förhöras i, dvs. antingen Biologi OCH kemi, ELLER Biologi OCH Fysik. Denna del tar 15/20 min per person. Hoppas det går bra imorgon för både dig och mig och alla andra som ska göra provet. :) MVH B.E.

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-06-24 08:25   DN
Hej! tack detsamma. Jag hoppas att det har gått bra för dig. själv gick jag aldrig på intrevjun. jag ska dit 28 juli. Jag kände att jag inte var riktigt redo. du får gärna höra av dig och berätta hur det gick. var det svårt? Mvh DN

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-06-24 17:03   b.e.
Hej! Jag gick dit men gjorde inte provet! Efter att ha pratat med mannen bestämde jag mig för att göra provet i augusti. Jag kände inte mig redo heller. Han sa att jag kunde göra provet och intervjun i augusti (jag är bortrest under juli). Så om du gör provet och intervjun innan mig kan du gärna berätta lite om hur det var :) Skulle uppskatta det oerhört mycket. Lycka till! Du klarar dig säkert bara du pluggar på. PS: Jag frågade honom om det skulle räcka med att träna på alla ämnen i listan på deras hemsida. Han sa att det borde räcka. Så om du fokuserar på just de ämnena så går det säkert bra. Man behöver t ex inte plugga på ekologi när det gäller biologi. MVH B.E.

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-06-24 20:59   Jocke
det var relativt svårt, jag pluggade mkt! Plugga mkt, du kommer in om du är inställd på att det är svårt!

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-06-25 11:07   DN
Hej! ja absolut gör jag det. jag hoppas verkligen att vi fixar detta. förhoppningsvis så kommer vi in. Bor du förresten i stockholm? Jag bor nämligen i Borås, så jag får nog åka dagen innan intervjun. Jag undrar om du vet bravandrarhem el hotell som ligger i närheten där intervjun äger rum. Mvh DN

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-06-25 11:13   DN
Hej! Var det svåra frågor? Hur gick det då, kom du in? Hur är själva intervjun, intervjuar man inför en person el är det flera stycken? Hoppas att det gick bra för dig! Mvh DN

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-07-06 21:02   b.e.
Hej! Jag befinner mig utaför Sverige just nu, sa det tog ett tag innan jag kunde svara. Jag bor i Stockholm men jag har tyvarr ingen aning om vilka vandrarhem det finns. Du kanske kan hitta om du söker pa Internet. PS: Sjalva intervjun ager rum i ett hotell sa du kanske kan kolla upp det men det kanske kan vara dyrt dar. Lycka till pa provet! Jag haller tummarna för dig! MVH B.E.

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-07-08 14:58   Jocke
Tjaa! Jag gjorde provet i juni! Jag rekommenderar alla att plugga mkt och koncentrera sig på de punkter dom skickar i mailet! Allt annat är onödigt. Det är inga räkneuppgifter, eller inga man behöver formelsamling till i alla fall. Intervjun är det som är viktigast, man får gå in själv och det tar mellan 5 till 20 minuter. Det var ganska många som inte kom in, dom hade helt enkelt läst för lite! I fall någon har frågor kan ni maila mig =)! peace

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-07-12 23:10   b.e.
Hej! Vad roligt att du har kommit in! Grattis! Jag skulle gärna vilja ställa några frågor till dig. Skulle du kunna skriva din mail så att jag kan maila dig? Tack för hjälpen.. MVH B.E.

RE: ämnen för DEBRECEN
2009-07-31 14:42   Sebbe
Hej Hej! Är det någon som kom in på tandläkarprogrammet/läkarprogrammet nu i höst? Jag kommer gärna i kontakt med er isf. Jag kom in på tandläkarprogrammet nu i höst o bor i gbg. Boende?

RE: ämnen för DEBRECEN
2011-06-22 23:59   DEBRECEEEN

Hej! Jag ska göra intervjun nu på fredag för antagning till Debrecen Univ. Vill gärna komma in på tandläkarutbildningen och samtidigt så har jag väldigt stor erfarenhet inom dentistry så jag har gått tandvård och är tandsköterska (på så sätt vill jag nå mitt mål och bli tdl) Undrar hur det var när du gjorde provet? Var det lätt? Svårt? Hur bör man ställa upp studierna till det? Helt enkelt hur gick din intervju?

Mvh Liridona Albayrak


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀