2013 intagningsprov för University of Debrecen medicin - Forum

2013-04-22 17:29   emma

Hej!

Jag har tänkt att göra intagningsprovet för tandläkarlinjen nu den 14 juni 2013. Om det är någon som har gjort 2013 intagningsprov för University of Debrecen (tandläkare,läkare, farmaceut) skulle jag vara evigt tacksam om ni ville dela med er!! Ni kanske känner någon som har gjort det eller ska göra det i maj månad? Hör gärna av er till mig!!

MVH Emma


RE: 2013 intagningsprov för University of Debrecen medicin
2013-05-07 04:14   P3

Hej Emma!

Jag studerar mitt 2a år på tandläkarprogrammet i Debrecen. Att plugga till tandläkare eller läkare i Debrecen är enligt mig, och många andra jag känner på skolan, ett misstag. Systemet är korrupt och mycket handlar om att ha tur, för att gå vidare till nästa år. År för år ändras reglerna. Om du frågar studenter som går sitt sista eller näst sista år, kanske du får annorlunda svar än vad du får från mig. Anledningen till detta är att systemet hela tiden förändras, dvs. reglerna för att klara kurserna ändras och konkurrensen ökar.

Samtidigt tar skolan in överdrivet många studenter och årsavgiften för skolan höjs för varje år. Det blir svårare för varje år, eftersom konkurrensen på skolan blir högre. Jag gick in med inställningen att jag bara skulle plugga, vilket jag gjort. Ändå har jag fått gå om. Jag vet många studenter som är väldigt duktiga, och har klarat det mesta, men pga. en skitkurs eller ett par kurser så har de varit tvungna att gå om.

Lärarna jävlas dessutom med en. Om man klarar av ett muntligt prov eller inte (nästan alla prov är muntliga) beror ofta på vem du får som lärare. Mina vänner som klarat sig, säger själva att de inte skulle rekommendera skolan för någon de känner, eftersom studenterna ser hur korrupt det är, och i många fall gäller det att ha turen på sin sida. Nackdelarna är många och överväger definitivt fördelarna,

Jag vet inte hur det ser ut i de andra skolorna i Ungern, så jag kan endast tala för Debrecen. Det har varit extremt psykiskt påfrestande att studera här, därför ska jag hoppa av utbildningen i Debrecen. Kolla dina andra valmöjligheter. Jag skulle inte ens ta Debrecen som en sista utväg, jag önskar att någon hade berättat allt detta för mig innan jag gav mig in på det. MVH


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀