Vet inte vilken utbildning jag ska välja - Forum

2010-03-23 16:09   Kajsa
Hejsan, jag är en tjej på 19år och jag har lite svårt att veta vad jag ska söka för utbildning... jag är väldigt intresserad på att jobba med människor särskilt människor med problem. jag skulle vilja jobba med ungdomar som har problem med typ fetma, anorexi, aggression mm. mitt drömjobb är nog och jobba på ett "CAMP" typ "fat camp" och sånt, jag tycker det är väldigt intressant. men jag har svårt att veta just exakt vad för utbildning och inriktning som man ska just kolla efter och så, skulle vara jätte snällt om ni hjälpte mig! Socionom finns ju. sen finns de behandlings assistent, och jag vet inte vilken jag ska välja inriktningarna som finns är tex: ¤ Ungdoms- och missbrukarsvård ¤ Behandlings assistent psykosocialt arbete ¤ Behandlings pedagog med psykiatrisk och etnokulturell inriktning Sen finns de ju beetende vetenskap med inriktningar som: (är la ungefär samma grej?) ¤ Alkohol- och drogterapeut ¤ Terapeut Skulle behöva eran hjälp, blir jätte tacksam om ni svarar!

RE: Vet inte vilken utbildning jag ska välja
2010-03-25 12:03   Sussi
Testa o sök lite av varje och se vart du kommer in? Socionom är en bra grund, finns många arbeten inom det sociala fältet som har det krav i första hand (även om man kan få samma arbete med liknande utbildningar). Behandlingsassistent finns som sagt i många olika varianter. Socionomutbildning ger ofta rätt till jobb som behandlingsassistent också, så det är inte kört med det området om du skulle välja att läsa till socionom istället för utbildning med behandlingsassistent i namnet. Du kan testa med skolor som ger utbildning till behandlingsassistent med speciell inriktning och fråga vart tidigare studenter har blivit av, vart praktikplatserna brukar finnas osv. Det kanske visar sig att en med inriktning på ungdons- och missbruksvård också kan hamna på arbete med psykosocialt arbete? Eller tvärtom och att behandlingspedagog med viss inriktning är intressant på alla typer av arbetsplatser? Då kanske inriktningen inte spelar större roll och du kanske kan gå där som du kommer in? Beteendevetenskapliga utbildningar räknas ofta som motsvarande utbildning. Man kan välja olika ämnen där så vad man väljer kan påverka hur intressant man kan bli på olika områden inom det sociala fältet. Är det praktik som ingår så kan du skapa kontakt med någon organisation, företag (eller annat) och på det sättet sedan bli intressant för arbete. Om du t e x skulle läsa till socionom (eller annat alternativ) så hindrar inget dig egentligen att bygga på det med extra kunskaper. Som t ex till alkohol och drogterapeut eller annat. Så du kan kombinera lite om du så vill. Kanske läsa till socionom eller behandlingsassistent och läsa till någon kurs i psykologi? Eller annat från beteendevetenskapen. Man kan kontakta organisationer/företag och annat där man skulle vilja söka sig till och fråga vilken utbildning som de tycker de sökande helst ska ha. Då kan man få en bild av vilken väg som kan passa för sitt mål. Kolla också utbildningsplaner för att se vad man egentligen läser och lär sig i utbildningen. Det kan t ex vara mer praktik i en som kan ge mer kontakter för framtiden. Och så vidare.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀