Utbildning inom psykologi - Forum

2008-09-20 09:39   Charlotta
Jag är intresserad av psykologi samt etologi. Jag är inte så naturvetenskapligt intresserad, men har matte D, Kemi B, Biologi B, Fysik A behörighet. Kan ni tipsa mig om bra utbildningar som kanske kunde passa mig!

RE: Utbildning inom psykologi
2008-09-22 17:03   Sussi
Psykologi och etologi är rätt så skilda ämnen så det går kanske inte att läsa det så förenat i ett och samma program som du kanske skulle vilja. Men det finns program där man läser det ena eller det andre ämnet och det som du där inte kan läsa kan du komplettera med genom att läsa det parallellt eller efteråt. Jag tror det är bra också om du tänker lite på vad du vill arbeta med så kan du ju läsa det mesta om det inom nått program inom det du tror ditt framtida yrke kanske kommer vara, om t ex människans psykologi i första hand, men att du även läser och blir kunnig inom etologi. Eller tvärtom om du vill det. Finns program med betoning på djurs beteende, alltså etologi på slu som heter etologi och djurskydd. Är du miljöintresserad så kan du förena dessa två ämnen i en sådan examen, framförallt om du väljer att kombinera det på egen hand med olika kurser, t ex miljöpsykologi, djurskydd, etologi och annat som passar. Kanske skulle löna sig för dig att träffa en syo på högskola/universitet?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀