Substitut för psykologprogrammet? - Forum

2008-08-04 14:42   Kimberly
Jag har alltid varit säker på att jag vill bli psykolog och det är min stora dröm. Dock lyckas jag inte komma in på den utbildningen så nu letar jag efter nåt slags substitut för psykolog. Jag vill jobba med människor och även om jag är intresserad av i princip ALLT som har med psykolgi att göra så tror jag att jag i längden vill jobba med den friska människan. Jag har ibland funderat på att plugga till personlig coach. Men vad finns det för utbildningar inom det? Har någon några tips till mig, inte bara angående coach utan vad mer det finns för yrken som är psykologiskt inriktade? Alla svar är av värde!!

RE: Substitut för psykologprogrammet?
2008-08-07 09:06   amanda
Hej Kimberly, Det finns många coachutbildningar där du läser bla psykologi. Det har ju blivit väldigt poppis med bla "livscoacher" mm. Om du gör en sökning här på Studentum (välj kategori "Psykologi" och skriv sedan in "coach" i sökrutan på fritext, så får du upp några yrkestbilningar till olika coachyrken, kanske kan vara något där som passar dig? Klicka på utbildningarna för att läsa mer om dom. Du kan även beställa hem info om de som verkar intressanta. Lycka till!

RE: Substitut för psykologprogrammet?
2008-08-07 15:51   Kimberly
Tack för svaret! Jag har sett dessa yrkesutbildningar och de verkar snabba och intressanta, men hur kvalitativa är de egentligen? Jag tycker det är konstigt att jag inte lyckats hitta en liknande utbildning på högskola/universitet. Dessutom kostar ju yrkesutbildningarna 40 000 vilket är ett minus förstås, men viktigast är ändå att utbildningen är användbar sedan.

RE: Substitut för psykologprogrammet?
2008-08-13 13:33   Sussi
Du kan läsa psykologikurser, antingen söka var för sig varje termin eller läsa det inom ett program (som inte är psykologprogrammet). Du blir inte psykolog den vägen men många arbetsgivare verkar ha fått upp ögonen för sk beteendevetare, som personer som läst beteendevetenskapliga ämnen så som t ex psykologi och sociologi kan kalla sig för. Så du kan på den vägen komma nära psykologens arbetsfält även om du inte blir exakt det. Det är lite enklare att komma in på sådana program, om man jämför med hur det är påpsykologprogrammet. Eller så kanske socionomutbildning är ett alternativ om du vill arbeta med människor. De läser också lite psykologi.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀