studieuppehåll - Forum

2015-11-16 23:58   Linnéa
Hej! Jag läser till sjuksköterska och är snart klar med 4 terminen. Jag har börjat bli lite osäker på mitt yrkesval, valde att läsa SSK med mål att jobba på BVC, skolsköterska eller som barnmorska. Är egentligen inte jätteintresserad av den medicinska delen, så som dela läkemedel, administrera läkemedel, sätta olika infarter som man vanligtvis gör på tex sjukhus. Är mer intresserad av att förebygga hälsa, prata med patienter och ha patientkontakt där man finner att man lär känna patienten. Min erfarenhet av SSK jobb som det ser ut nu är läkemedel, dokumentation och stress stress stress... Där man knappt hinner prata med sina patienter. Gillar också att bygga upp en relation till min patient, träffa dem upprepade gånger eller under längre tid. Eftersom jag läst 4 terminer snart så är jag snart undersköterska. Har jobbat en del som vårdbiträde på äldreboende och trivts bra med detta, just på grund av patientkontakten. Jag har nu börjat tvivla på mitt val och funderar på att göra studieuppehåll och jobba som usk. Se om detta passar mig bättre. Är dock rädd för vad alla andra ska tycka om mitt val i så fall. Någon som har någon åsikt? Fördelar? Nackdelar?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀