Skillnader på olika kemiprogram och universitet - Forum

2008-12-28 01:44   Pontus
Hejsan! Jag är intresserad av att läsa kemi efter gymnasiet, och jag har tänkt att söka in till högskola/universitet i vår. Jag har en mängd frågor angående detta och vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig... Till att börja med, har t.ex. Uppsala- och Göteborgs universitet kandidatprogram i kemi... Efter att man läst och klarat av detta kandidatprogram, är man då garanterad en plats till masterprogrammet? Jag är även nyfiken på skillnaderna på programmen i de olika universiteten... Har man precis samma behörighet efter examen? Har man samma möjligheter till att forskarstudera? Börjar få lite panik känslor eftersom tiden är knapp och man måste ta ett oerhört viktigt beslut. Jag bor en bra bit närmare Göteborg än Uppsala, men Uppsala lockar trots allt lite mer, pga. "bättre statistik och omdöme", samt att det för mig verkar vara en mysigare stad. Så jag undrar vad man ska ta hänsyn till när man väljer universitet? Är vissa universitet bättre än andra inom vissa områden/ämnen, och hur ska man kunna ta reda på detta isåfall? Min avslutande fråga är angående framtidsutsikterna för kemister. Är de hemskt dåliga eller relativt stabila? Viktigt att välja program efter både hjärta och hjärna... Om det finns ett stort överskott av kemister i framtiden så finns det kanske ingen mening att utbilda sig till det, menar jag. (Ni får gärna ge mig länkar var jag kan hitta svar) MVH PONTUS

RE: Skillnader på olika kemiprogram och universitet
2009-05-22 15:04   Sussi
Man är inte alltid direkt garanterad en plats på masterprogram efter att ha klarat ett kandidatprogram, det beror på hur många som söker och slåss om de platser som finns på masterprogrammet. Men det kanske inte är så stor efterfrågan på de platserna på masterprogram i kemi och då kan man nog få en plats där rätt enkelt. Skulle det vara många sökande så kanske det blir tuffare, men då kan man vända sig till annat lärosäte och testa att söka in till masterprogram där. Man får liknande behörighet efter programmen eftersom de har samma huvudområde, kemi. Men sen kan det vara olika inriktningar och så som ger olika möjligheter. Vill man söka forskarutbildning så kan inriktningen vara det som ger en chans att komma in osv. Man kan kolla utvärderingar om utbildningars kvalitet på olika lärosäten, kolla kontakter med näringsliv etc. Då kan man få en bild av vilket universitet som passar en själv. Kolla högskoleverkets hemsida för länkar och annat, svensk näringsliv tror jag har gjort en lista över utbildningar på olika kriterier. Det kanske är något att kolla in? Kemister finns på olika ställen. Hur framtidsutsikterna ser ut kan ha med inriktningen att göra. Det är kanske lite olika mellan t ex läkemedelskemi och andra inriktningar... specialkunskaper kanske ger mer möjligheter än att vara för generell... Det finns en del masterprogram inom naturvetenskap som inte kräver någon speciell inriktning (biologi, kemi eller annat) och då kan man nog få en speciell inriktning på sin kemiutbildning som kanske ger mer möjligheter och större fält att söka arbete på... Är brist på lärare inom naturvetenskap, så där kan finnas jobbmöjligheter...

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀