Någon som läst media & kommunikation?? - Forum

2009-02-17 01:40   SB
Hallå där! Är en 23-årig tjej som planerar att börja läsa till hösten... Exakt vad vet jag dock inte än. Det är inte helt lätt det här asså.. Är sugen på att läsa nåt inom PR/journalistik/reklam. Har förstått att det finns en del utbildningar så om nån som läser detta har någon erfarenhet eller uppfattning så får ni gärna dela med Er. Nån som läst/läser på programmet för medier och kommunikation i Halmstad kanske?? Jag har medel betyg så om nån tänker föreslå nåt program som snittar en sådär 18 så är det tyvärr inte aktuellt just nu =) Tack på förhand/Sofi

RE: Någon som läst media & kommunikation??
2009-02-23 15:29   Kimberly
Hej! Jag är också intresserad av detta! Media och kommunikation känns väldigt brett och många utbildningar finns. Själv är jag inne på att söka utbildningen på Malmö Högskola som heter Kommunikation och Visuell design. Mitt allmänna intryck är att det finns flera vägar att komma in, på flera utbildningar kan man göra arbetsprov att söka på ifall betygen inte räcker till. Själv vill jag jobba på ett förlag eller en reklambyrå men vet inte exakt i vilken yrkesroll. Det verkar dock vara bra att ha koll på verktyg som Photoshop, illustrator och indesign i flera utbildningar. Men som sagt, det är himla brett och som projektledare kanske du inte behöver det. Oavsett vilken position man vill ha så verkar det vara väldigt stor konkurrens på arbetsmarknaden så erfarenheter och bra utbildning verkar vara A och O. en utopi tycker jag för egen del hade varit att läsa ett brett program i ämnet på högskola/universitet och sedan bygga på med ett år på Berghs School som verkar ha underbara utbildningar! och kanske läsa in sig i ett ämne som nischar en, tex design, reklam... nåt sånt... bara några tankar från mej...

RE: Någon som läst media & kommunikation??
2009-04-14 21:33   Linda
Hej Sofi, Det finns många vägar att ta.. Jag är själv marknadsförare med studier från högskolan i halmstad och handelshögskolan vid göteborgs universitet. Jag kände att min utbildning inte var tillräckligt och åkte därmed efter avslutad utbildning till usa genom IBS educations för att en termin studera journalisitk, kommunikation och marknadsföring och en termin praktik på en PR -byrå. Något jag absolut skulle rekommendera dig att titta närmare på är KY-utbildningar. De är 1-3 åriga med en tredjedel praktik som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med arbetslivet. Utbildningarna är utformade efter arbetslivets efterfrågan. Förutom detta, enligt en nyligen gjord undersökning, får 9 av 10 studerande jobb eller startar eget 3 månader efter avslutad utbildning. Jag måste även rekommendera Berghs, deras utbildningar är riktigt bra. Nackdelen är att de kostar, men man får en högklassig utbildning. Lycka till!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀