Medieteknik KTH vs LiTH - Forum

2009-02-23 23:05   HenricD
Hejsan! Det börjar dra ihop sig att välja utbildning och jag har kikat runt en hel del på olika utbildningar och högskolor. Jag går sista året på teknik på gymnasiet, med inriktning på teknikutveckling och design. Jag har fastnat för utbildningen Medieteknik, som finns i några olika städer, varav KTH och LiTH är de mest intressanta. Så till frågan: Vad skiljer utbildningarna åt på de olika skolorna? Jag läste någonstans att Linköpings utbildning är mer teoretisk med mer matte och programmering än vad KHT har, stämmer det? Har någon läst Medieteknik eller känner någons om har det och kanske har något att säga om utbildningen eller någon av skolorna eller städerna? Hur det ser ut på arbetsmarknaden, vad man kan tänkas jobba som osv? Tack på förhand!

RE: Medieteknik KTH vs LiTH
2009-02-24 16:29   PV
Hej HenricD, grymt roligt att du funderar på att välja MT. Jag pluggar medieteknik på LiTH/LiU, och jag kan bara säga hur nöjd jag är med utbildningen. jag tipsar om att läsa mer på MTs hemsida: www.medieteknik.nu och mer än gärna ställa dina frågor i vårat forum. Vad det gäller arbetsmarknaden så finns det mängder med olika jobb. Vi har alumner som jobbar bla på DICE, Avalance, FMV, Volvo... listan kan göras lång så jag tipsar att du läser på: www.liu.se/utbildning/program/6CMEN/efter_mt eller mts hemsida jag tidigare länkade och läsa i bla forum tråden: MT in the News Hoppas detta iaf delvis svarade på dina frågor, så hoppas jag att vi ses till hösten. MVH/ Per Velander

RE: Medieteknik KTH vs LiTH
2009-03-19 16:53   Susanne
Ett tips är att kolla (om det går) på utbildningarnas utbildningsplaner, kursförteckning och liknande. Där kan du se om det verkar vara olika t ex i antalet kurser inom matte, programmering och så, om det är mer i ena än andra. Då kan man få ett hum om skillnaderna... Utbildning med ett namn på ett lärosäte är som sagt inte alltid det samma som liknande utbildning på annat lärosäte med samma namn... så det gäller att kunna vart man kan få reda på vad som skiljer så man kan välja det som passar en bäst...

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀