målare - Forum

2009-05-14 19:10   målare
Hej jag undrar vilket pågram man skall gå om man vill gå måleri?? jag skulle vilja gå lärling som målare men vele ej vart dom har det och om dom har det??.. Det ska vara i trakten av Kalmar, Växjö eller Kalmar trakten. svara järna om ni vet någon skola som passa mig. Lillan

RE: målare
2009-05-18 17:22   Sussi
Jag trodde man bara kunde bli målare på gymnasiet, men om du inte gick bygg med den inriktningen på gymnasiet så är nog lärling den bästa vägen. Vet inte om du kan finna målarutbildning på komvux, någon konstskola eller privat skola, men det kanske det gör (som jag inte vet om) så att söka runt lite med hjälp av google eller så kanske inte direkt skadar... Jag tror man kan ringa och höra med något målarföretag om man kan gå som lärling hos dem...

RE: målare
2009-05-22 13:46   Målare
Hejsan Lillan, Din största och troligen enda chans att bli målare är 3-årig gymnasieutbildning. Traditionella lärlingar inom måleri är väldigt väldigt ovanligt och motarbetas av målareförbundet och Målarmästarna. Kontakta firman du är intresserad av att vara lärling på, sen får firman bli parten som skickar in ansökan om lärling till Målaremästarna. Kom ihåg att du måste ha en väldigt bra anledning till varför du vill bli traditionell lärling, det ska helst vara "enda utvägen". Det tog mig 5 ansökningar tills jag till sist beviljades , allt som allt så tog det 2 år och väldigt väldigt mycket jobb. Annars så har Sussi rätt, ansök till Byggprogramet, inriktning målare. Mvh, En fd. traditionell lärling

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀