Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö - Forum

2009-04-28 09:38   Bea
Hej! Jag har sökt tandläkarutbildningen i malmö och ska nu i maj ner och delta i deras lokala antagning. Genom den information jag har funnit består antagningen av två delar, prov och intervju. Provdagen består av ett teoretiskt prov i ämnet problemlösning och ett praktiskt prov. De som gör bäst ifrån sig går vidare i antagningen och får vid ett senare tillfälle åka på intervju. Nu undrar jag om någon vet mer om malmös lokala antagning, någon som kanske gjort proven förut, liknande prov eller ska ner och göra proven i år? Alla svar mottages med tacksamhet

RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2009-05-06 10:04   affe
tänkte skicka en länk till dig m tips men såg att provdagen redan varit.... hur gick d o hur var det?? =)

RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2009-05-08 12:38   Bea
Provdagen är den 12 maj för min del...så skicka gärna XD MVH Bea

RE: RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2009-05-08 22:01   Sally
Jag ska också göra det den 12 maj :) Jag är jätte nervös och har ingen aning om hur det kommer gå till. Men vi får hoppas det går bra. Vilken grupp är du i? Sallyheltenkelt@hotmail.com

RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2009-05-11 11:22   B. A
Hej! Jag läser till tandläkare i Malmö och har en bekants bekant som också ska göra sina prov imorgon. Tänkte söka lite info åt henne och det var så jag hamnade här. Hur som helst.. de tips jag kan ge dig för själva borrprovet är att planera en bra stund innan du börjar borra i "plastbiten" (om det fortfarande är samma typ av prov som det var för 2 år sedan). Ni får nog en liten plastbit att öva på först för att lära känna instrumentet. Passa på att använda den ur alla möjliga vinklar för att se vilken sida av borret som funkar bäst.. lite svårt att förklara hur jag menar där men när jag gjorde mitt prov så minns jag att vissa sidor kunde göra att det blev hack och att man nästan förlorar kontrollen över instrumentet lite. När du sen börjar borra själva provkaviteten så se till att du inte försöker "reparera" det du är missnöjd med eller eventuella hack. Det leder oftast till att man förstör kaviteten genom att man borrar bort för mycket eller att det inte ser ut som den kavitet man ska efterlikna. Så blir det hack i plastbiten.. gå vidare.. jag hade flera hack i min men gick vidare till intervju ändå. Nästa prov består av flera delar.. delvis ett "pricktest" som många kallar IQ-test.. det påminner till viss del om de som finns på Mensas hemsida. Denna bit handlar till stor del om logik.. vilken är den logiska fortsättningen på en viss figur osv. Tänk inte för mycket där.. det gör att du inte hinner med så många uppgifter och risken är att hjärnan blandar ihop saker och ting. Svara det din hjärna säger åt dig att svara utan att ifrågasätta. Sedan kommer en del "rubriker" som du ska kommentera. Exempelvis "Kalle 52 vann 52 000 000 på lotto förra veckan" Jag svarade något i stil med: "Väldigt kul för kalle, han förtjänar säkert det men det hade varit roligare om det var jag som vann." Testet går nog ut på att lära känna dig som person..jag personligen tror inte att det är lönt att ge fjäsk-svar för att de ska tro att man är moder Teresa. De kan nog se igenom det rätt snabbt. Intervjun, som du förhoppningsvis blir kallad tillbaka för, kan vara rätt så nervös. Försök att vara så avslappnad som möjligt där.. tänk på att detta är din chans att visa vem du är och att du verkligen vill detta, något som kan bli svårt om du sitter och darrar och svettas. Du kan förbereda dig genom att läsa på om Malmö Högskola och den odontologiska fakulteten. PBL (problembaseratlärande) är en utbildningsmetod som vi använder oss utav här på skolan och som vår ledning är väldigt stolta över. LÄS PÅ OM DETTA! Du lär få frågan "varför just Malmö" .. att du vill läsa PBL är ett utmärkt svar, detta kan man utveckla och du visar de 3-4 personerna som sitter där att du verkligen vet vad du vill! Om du mot förmodan skulle darra och svettas så är det inte heller hela världen, jag vet flera som knappt kunde prata under sin intervju av nervositet men som kom in ändå. Och slutligen.. lycka till. Hoppas nu bara att du hinner se detta så att jag inte slösat bort de senast 20 minuterna. Mvh B.A Kurs 4, (2a året)

RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2009-05-11 17:00   Bea
Tack så jättemycket för all info, fick se det precis nu innan jag åker ner. Nu känns det betydligt bättre XD! Tack! Mvh Bea

RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2009-05-11 17:03   Bea
Hej sally , jag är i grupp 1. Beatrice heter jag,tyvärr hinner jag inte kontakta dig över msn då jag måste åka ner nu men hoppas vi syns, i annat fall lycka till!! Mvh Bea

RE: RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2009-05-12 08:56   A.A
Hej! Jag tänker söka till tandläkarutbildning i Malmö nästa år. Har väntat länge att få tips som B.A skrev. Bea, lycka till med lokaantagningen. Vi väntar på tips och råd från dig och jag hoppas att du kommer in på utbildningen. mvh/A.A

RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2009-07-07 05:10   undrar
vet någon hur många poäng man behöver från intervjun till att bli antagen?

RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2011-03-22 21:26   Yousra

Hej!
jag ska också söka till tandläkarutbildning i Malmö, och jag är jättenevös eftersom jag aldrig har utsatts för en sådan här situation förut.
jag undrar hur det har gått med dig!
jag undrar också om du vet vilket betygsnit som krävs för att söka utbildningen.

Skulle vara väldigt tacksam om du kan hjälpa mig.

mvh
Yousra


RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2013-01-22 10:14   Johanna

Heej :)

Jag tänker testa att ta mig in via den lokala antagningen till tandläkarprogrammet i malmö nu i vår. Det verkar som en hel del har gjort det här och jag vill ha all info som går att få... Allt från vad ni gjorde, vad ni svarade och hur det gick för er... Dessutom är det ju nästan fyra månader kvar så om det finns något sätt att förbereda er, berätta gärna! :)

Vänliga hälsningar Johanna


RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2013-04-13 14:06   linda

Heej Jag undrar hur det fick för er på den lokala intagningen och hur var provet? Hur går det till med poäng och så och är det många som göra proven? Hur stor är chansen att man går vidare ?


RE: Lokal antagning till tandläkarutbildningen i malmö
2013-07-03 16:57   e

I år var det tydligen runt 436 som sökte via lokal antagning till tandläkarprogramet varav ca 35 tror jag blir antagna!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀