Kostnad för KY-utbildningar ?? - Forum

2008-04-02 18:45   CC
Jag är helt nollställd vad det gäller att söka in på utbildningar, högskolor, universitet osv. Min fråga är nu: Finns ens betyg automatiskt inlagda i databasen? svenska skolverkets.. eller måste man fixa det själv? KY utbildningar - är de som högskolor - Gratis? och får man då ta studielån osv via csn? Tacksam för svar..

RE: Kostnad för KY-utbildningar ??
2008-04-03 00:35   Sussi
Jag tror det är från 2002 och framåt som betyg finns inlagda i en nationell databas. Olika skolor kom in i det olika år, så kolla upp det innan du vet säkert hur du ska göra, skicka ex själv eller om det går genom databasen. Om databasen används av de som har ky utbildningar vet jag inte men det kan man kolla upp. Ky utbildningar är gratis, precis som högskoleutbildningar och man kan söka studiemedel via csn. Mer om det finns att läsa på hemsidan, www.csn.se

RE: Kostnad för KY-utbildningar ??
2008-04-06 20:13   KY-utbildningar
jag tror inte att ky utbildningarna tar del av den nationella betygsdatabasen, det verkar inte stå någon info om det på www.kyutbildningar.se Men alla ky-utbildningar ska i alla fall vara gratis och CSN berättigade som jag har förstått det... Hej, hej.

RE: Kostnad för KY-utbildningar ??
2008-04-07 13:54   Lina
Stämmer bra, alla KY-utbildningar är gratis och berättigar till CSN-bidrag.

RE: Kostnad för KY-utbildningar ??
2008-04-07 23:46   Sussi
Japp, det stämmer. Ky utbildningar är kostnadsfria och man kan ta csn lån & bidrag för det. Man ska ha medel att betala mat, bostad och studiematerial för, kan csn bidra med.

RE: Kostnad för KY-utbildningar ??
2008-10-31 08:16   KY
Det stämmer att Ky-utbildningarna är CSN berättigade. Sen får 90 % av eleverna jobbe efter avslutad utbildning, eftersom KY-utbildningar bara får finnas om det finns ett behov på arbetsmarknaden!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀