Högskoleingenjörutbildning eller Ky-utbildning(bygg) - Forum

2011-03-08 13:07   Cigarrdanne

Står i valet och kvalet mellan att läsa ky byggingenjör i Göteborg eller läsa Basår+3årig högskoleingenjör i jönköping.

Eftersom jag bor i Jönköping så vill jag helst läsa här(flickvännen bor och pluggar här med).
Nackdelen är man inte får någon arbetserfarenhet.

Fördelen med ky byggingenör göteborg är den korta studietiden och framförallt att man får praktisera mycket vilket kan vara bra eftersom jag inte jobbat inom byggbranchen tidigare.
nackdelen är att avståndet och att den känns inte som en lika bra utbildning att "luta sig tillbaka mot" om ni förstår vad jag menar.

Jag har motivation för att plugga 4 år och jag tror att högskoleingenjörutbildningen är bättre i grunden än ky men på ky får man praktik vilket kan ge arbetserfarenhet.

Jag har inte jobbat inom Byggbranchen tidigare ska tilläggas.

Vad tycker ni att jag ska välja?

smidig,lång teoretisk högskoleutbildning eller kort och praktisk kyutbilning med arbetserfarenhet?


RE: Högskoleingenjörutbildning eller Ky-utbildning(bygg)
2011-04-05 18:16   Sussi

Finns det något företag du är intresserad av, kan du kontakta dem och fråga vilken av utbildningarna som de önskar att sökande skulle ha. Då kan du få information om vilken av alternativen som verkar mest gångbart där du vill komma sen efteråt. Har du inget speciellt drömföretag, kan du fundera på olika sätt för att komma fram till vilket av alternativen som skulle passa dig.

Även om högskoleingenjörsutbildningen inte innehåller praktik, kan man arbeta för att få kontakter med näringslivet som kan öppna dörrar. Man kan bland annat skriva examensarbete på ett företag och kontakta företag för att fråga frågor för olika uppgifter. I byggområdet finns även chans att söka extrajobb och sommarjobb/sommarpraktik för personer som läser högskoleingenjörsutbildning inom området. Ky-studenter kanske kan vara intressanta för en del företag, men de flesta som erbjuder detta har högskoleingenjör- eller civilingenjörsstudier som krav. Söker du runt och utnyttjar det, kan du få värdefull erfarenhet, även om utbildningen i sig inte innehåller praktikperioder.

Många som läser ky-utbildningar får anställning på företag där de gjort sin praktik. Man kan kontakta utbildningssamordnaren och fråga hur det går till med praktiken eller om de har platser som delas/lottas ut. Är det på specifika företag, kan det vara bra att fundera på om man skulle vilja hamna där eller om något annat lockar.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀